„Parada de Paste” – Richard Yates

Prima întalnire cu acest autor m-a lasat cu un cumul de senzatii, de la placerea de a urmari firul actiunii si de a fi parte din viata celor doua protagoniste, Sarah si Emily, pina la sentimentul de furie si neputinta din ultimele pagini ale romanului. Am citit cu nerabdare aceasta carte, in parte si datorita faptului ca surorile Grimes sunt atat de diferite, iar felul in care fiecare dintre ele alege sa-si traiasca viata a fost  putin previzibil pentru mine.

Sora cea mare, Sarah e genul traditional, care se marita de tanara, face trei copii si este aparent fericita alaturi de sotul ei. Din pacate, adevarul este ca desi si-a asumat rolul de femeie simpla si supusa, de sotie care are grija de casa si de mama devotata, acest lucru a macinat-o si a impins-o intr-un cerc vicios, al batailor primite de sotul ei aratos si al bauturii. Declinul fizic si emotional urmata de moartea ei prematura nu poate fi impiedicat de sora ei mai mica, Emily. Desi legatura dintre cele doua surori este destul de puternica, desi tin una la alta si le uneste o copilarie alaturi de o mama iresponsabila si un tata mai mult absent, Emily va afla destul de tarziu cat de nefericita este Sarah. Prin contradictie, Emily se va bucura de tinerete, va merge la colegiu, va iubi multi barbati alegand sa nu se casatoreasca si sa fie nonconformista. „Parada de Paste” se cladeste in jurul vietii de zi cu zi a rebelei Emily, dorinta ei de a fi libera, de a face cariera si de a se rupe de mediul in care a crescut. Din pacate, dupa o tinerete zbuciumata, dupa toate incercarile de a-si gasi iubirea adevarata si de a dovedi ca este o femeie educata, puternica si fara prejudecati, Emily va ajunge la anii maturitatii traind singura si cu sentimentul ratarii. Concluzia de final si deznadejdea pe care o simte Emy m-au izbit drept ín moalele capului: „…Si stii ce e ciudat? Am aproape cincizeci de ani si n-am inteles niciodata nimic în toata viata mea.” – pag.238

Din acest punct de vedere, Richard Yates mi-a dat senzatia ca este un fin cunoscator al starilor prin care trece fiecare femeie si ca stie ce greu este sa-ti dovedesti calitatile  intr-o lume a barbatilor. De aici si pina la esec, nu este decat un pas. Emy este exemplul clasic al femeii destepte care ar fi putut avea o viata minunata, dar cumva se impotmoleste, face alegeri nepotrivite si ajunge sa fie trista si nesigura. Va las sa descoperiti ce inseamna „Parada de Paste” si sa va bucurati de acest roman scurt, compact, dar plin de emotii si de întrebari.

3 gânduri despre &8222;„Parada de Paste” – Richard Yates&8221;

    • Roberts zice:

      stiu 🙂 cred ca tu m-ai inspirat cu Richard Yates. „Revolutionary Road” nu o am (inca), dar am vazut filmul. asa ca am ajuns la „Parada de Paste”. acum vreau sa vad ce vei scrie despre „Scurta istorie a sapte crime” , mi se parte o carte grea, problematica si ca subiect si ca limbaj.

  1. Cărți și călătorii (@Carti_calatorii) zice:

    O, nici nu știu dacă o să scriu ceva, că am un program tare încărcat și abia am timp să citesc. Este o carte grea, complexă nu numai pentru că este mare și are multe personaje, ale căror voci tot alternează pe parcursul romanului, ci și pentru că abordează multe tematici, de la bandele mafiote care își dispută supremația în ghetourile Jamaicăi, la politica celor două partide și amestecul Companiei (CIA), de la tentativa de asasinare a Cântărețului (Bob Marley), care constituie și pretextul cărții, la mitul creat în jurul lui, de la droguri, arme, intimidare la speranța jamaicancelor de a primi o viză și a pleca în SUA, de la limbajul greu de înțeles și de tradus din ghetoul jamaican la monologul interior al Ninei Burgess sau al lui Kim Clarke sau la reflecțiile americanilor cu un rol, fie și de observatori, în toată povestea. Am savurat prima jumătate de carte (aproximativ 300 de pagini), cu senzația (nu știu cât de îndreptățită) pe ici, pe colo, că lucrurile se cam repetă și se detaliază inutil, și vreau să o termin cât de curând ca să mă pot rupe de atmosferă și să trec la altceva.
    Mersi că ai întrebat, uite, aproape că mi-am scris recenzia la tine. :))

Lasă un răspuns

