„Daneza” – David Ebershoff

„Toate astea le facea din dragoste si devotament; intotdeauna socotise ca poate sa infrunte pe oricine in lumea asta, in afara de sotul ei. Era in stare sa se ia la harta cu maica-sa, sa-l contrazica pe taica-sau si sa sfideze toata Pasadena si Copenhaga la un loc, insa pentru barbatul iubit nutrea o indulcenta fara margini. […] Nu se intrebase niciodata de ce o lasase pe Lili sa intre in viata lor. Accept orice il face fericit pe Einar, isi spunea in sinea ei. Absolut orice.” – pag.100

the-danish-girl

An aparitie: Decembrie 2015
Autor: David Ebershoff
Categoria: Literatura Universala
Editie: Cartonata
Editura:RAO
Format: 210x 130 mm
Nr. pagini: 384
Disponibilitate: libraria online Libris
Pret: de la 40 lei la 25,99 lei

Inclin sa cred ca „Daneza” (cartea si filmul) a fost o adevarata provocare pentru mine.  Ma consider o persoana open mind si totusi, cand vizionam filmul si cand am realizat unde se indreapta actiunea si alegerea personajului Einar Wegener, am fost coplesita si vizibil incordata. Desi consider ca fiecare este liber sa faca ce vrea cu corpul si cu mintea lui, atata timp cat nu aduce in mod direct suferinta si durere celor din jur, totusi, optiunea de face in mod voit o operatie de schimbare de sex (o operatie inovatoare in acele timpuri, undeva pe la începutul secolului al XX-lea) e socanta si chiar de neinteles pina la un punct.

Totul începe cu o întrebare, o simplă favoare cerută de o soţie, artista daneză Gerda Wegener, soţului ei, Einar Wegener, în timp ce ea îi face portretul în atelierul lor – scenă a unei transformări pe care niciunul din ei n-o poate anticipa. Îmbinând realitatea cu ficţiunea într-o viziune romantică originală, Daneza schiţează elocvent o intimitate unică ce defineşte viaţa fiecărui cuplu şi remarcabila poveste a transformării lui Einar în Lili Elbe, una dintre primele transsexuale, dar şi femeie sfâşiată între loialitatea faţă de mariaj şi propriile ambiţii şi dorinţe.aceasta este, pe scurt, transformarea prin care trece Einar Wegener, un barbat de peste 30 de ani, pictor cu oarecare renume si prestigiu. Ceea ce pare cu adevarat uluitor este ca Einar va reusi sa ajunga femeie si sa-si indeplineasca visul de a se simti femeie, doar cu ajutorul si la sugestia sotiei sale, prea fidela si iubitoarea Gerda Wagener, artista daneza de origine americana. Cartea descrie cu mare atentie si precizie dinamica cuplului Gerda – Einar si felul cum Einar, devenit Lili, chiar si inainte de interventiile medicale, poate schimba relatia intre doi oameni casatoriti. Initial, casnicia lor era una reusita, vorbim despre doi oameni care aveau aceleasi pasiuni si se respectau reciproc. Ideea ca Einar sa pozeze imbracat in straie femeiesti apartine Gerdei, si tot ea este cea care-l incurajeaza si-i ofera libertate si optiunea de a face ceea ce-si doreste. E drept ca la un moment dat Gerda profita si isi consolideaza reputatia de pictor, avand-o pe Lili ca model unic si pe Einer ca ajutor cand o presau timpul si clientii. Totusi, cu toata stabilitatea financiara, incet-incet ea nu mai este la fel de entuziasmata (ceea ce e absolut firesc), dar are puterea de a-l lasa pe Einer sa plece la Dresda si sa se interneze la Spitalul de femei. Mai putin fireasca mi s-a parut Lili (partea feminina a lui Einar), atat de copilaroasa si de naiva, atat de dornica de a se distra si de a petrece timpul asemenea unei adolescente. Stilul simplist, usor fragmentat al cartii poate deranja cititorul, dar personal am savurat cartea pentru ca am vazut mai intai filmul. Din acest punct de vedere, cartea mi-a lamurit anumite aspecte si mi-a oferit o perspectiva mai clara, am inteles-o pe Gerda si am sperat ca metamorfoza Einar-Lili sa decurga usor si sa aiba un deznodamant fericit. Foarte utile mi s-au parut ultimele pagini, cele in care autorul David Ebershoff raspunde cu franchete unor intrebari, vorbeste despre munca lui de documentare si despre adevaratii Einar, Gerda si Lili. Nu ocoliti cartea si filmul (Eddie Redmayne are o prestatie actoriceasca remarcabila, astfel ca actorul a fost nominalizat la premiile Oscar 2016 si Globul de Aur 2016 pentru cel mai bun actor într-un rol principal), chiar daca subiectul este delicat si stanjeneste.  Cui nu-i plac povestile de viata in care dragostea este sacrificata in virtutea altor valori ca libertatea, prietenia, sinceritatea?

2 gânduri despre &8222;„Daneza” – David Ebershoff&8221;

  1. simsim zice:

    De obicei imi e foarte greu sa citesc o carte dupa ce am vazut filmul, dar ma tot atrage ceva la ea si simt ca as gasi mai multe raspunsuri si detalii in carte. Si daca si tu ai facut la fel inseamna ca ma descurc :))

    • Roberts zice:

      si eu am vazut filmul prima data:) apoi am fost reticenta cand am primit cartea. citind-o, am realizat cat de putin intelesesem si cat de „altfel” a fost Einar-Lili….

Lasă un răspuns

