„Lectii de magie. Cum sa-ti cultivi creativitatea” – Elizabeth Gilbert

„Asa că fii oricine vrei să fii.
Fă orice vrei să faci.
Îndeletniceşte-te cu orice te fascinează şi te umple de viaţă.”

lectii-de-magieStiam de Elizabeth Gilbert de la prea-cunoscuta ei carteMananca, roaga-te, iubeste„. Au urmat „Razboiul homarilor” si „Semnatura tuturor lucrurilor„, asa ca „Lectii de magie” a fost o urmare fireasca a acestui sir. Desi total diferita de cartile ei anterioare, „Lectii de magie” are farmec si poate fi rasfoita ca oricare alta carte motivationala. Eu una n-as cataloga-o in acest fel, pentru ca Gilbert se refera strict la tot ce presupune creativitate si modul absolut divin in care ne lumineaza vietile. Ea face acest lucru luindu-se drept exemplu, analizandu-si reactiile si greselile din trecut, finalizand micile capitole cu concluzii absolut firesti si de bun simt.

Personal, m-am regasit in multe din vorbele ei. Am ras deseori (imi place umorul si sinceritatea ce razbate printre randuri), uneori am ramas surprinsa de punctul ei de vedere, m-am contrazis cu ea, dar, de cele mai multe ori am simtit ca ma trateaza la modul cel mai serios si ma indeamna sa fac ceva. Sa nu las sa treaca timpul, sa recunosc ideile bune, sa ma lupt cu inertia inerenta cand n-am chef sau inspiratie, sa las interesantul sa ma conduca, si, mai ales sa am incredere si perseverenta oricare ar fi directia in care apuc. „Uneori habar nu am unde mi-a fugit pasiunea. Nu mă simt inspirată şi nici sigură în legătură cu ceea ce ar trebui să fac în continuare. Dar nu stau cu mâinile în sân aşteptând să dea pasiunea peste mine. Continui să lucrez conştiincios, fiindcă e privilegiul nostru, ca oameni, aşa cred, să facem tot felul de lucruri câtă vreme trăim. Înainte de toate, continui să lucrez fiindcă am încredere în creativitate. Creativitatea, cred eu, încearcă mereu să mă găsească, chiar şi atunci când eu o pierd din vedere.”

Gilbert nu e infatuata, nici macar nu se lauda cu realizarile ei. Ceea ce mi-a placut mult e ca repeta cu insistenta faptul ca si-a urmat instinctul, ca a stiut de pe la 10 ani ca vrea sa fie scriitoare, ca a depasit momentele grele si lipsa de inspiratie agatandu-se cu putere de ideea ca aceasta e menirea ei si ca, la un moment dat, cand va fi pregatita, vor incepe sa vina ideile la ea. Atunci urmeaza partea grea, o combinatie de disciplina cu munca anosta, partea de documentare si de formare incetul cu incetul a ceva care nu stii daca va place sau nu publicului. Compenseaza multumirea de sine, efortul sustinut, darzenia si certitudinea ca ai fost calauzit de o forta superioara. „Cateodata insa vine inspiratia pura. Uneori, cand ma cufund in scris, ma simt deodata ca si cum as merge pe una din benzile acelea rulante din terminalele aeroporturilor mari; mai am inca mult pina la poarta si bagajul e tot greu, dar ma simt dusa incet inainte de o forta exterioara. Ceva ma poarta cu sine – ceva puternic si generos – si, hotarat lucru, acel ceva nu sunt eu.” – pag.56. Cu sinceritate si chiar cu usoara detasare, Gilbert vorbeste si despre partea mai putin placuta a tot ceea ce presupune un act creativ, faptul ca deseori rezultatele nu sunt pe masura asteptarilor, ca laudele si recunoasterea nu sunt urmari firesti, ca exista posibilitatea ca nici cei dragi sa nu-ti inteleaga efortul si sa cuantifice totul strict sub aspect financiar. Mărturiseşte-ţi dezamăgirea, accept-o aşa cum este şi treci mai departe. Taie-n bucăţi eşecul şi foloseşte-l ca momeală pentru a încerca să prinzi alt proiect. într-o bună zi s-ar putea ca toate să capete un înţeles – vei ştii de ce trebuia să treci prin toată tărăşenia ca să aterizezi într-un loc mai bun. Sau poate nu vor avea niciodată un înţeles.
Asta e.
Orice-ar fi, tu treci mai departe.

Urmariti-o pe Elizabeth Gilbert si nu va sfiiti sa luati notite vis-a-vis de lectii de magie. E convingatoare, naturala si plina de spontaneitate. In mod absolut surprinzator, pe un ton relaxat si deseori autoironic, ea ofera incredere si sustinere chiar si celor mai pesimisti dintre noi. „ Universul ascunde comori stranii în adâncul fiecăruia dintre noi, şi apoi se retrage ca să vadă dacă le putem găsi.”

4 gânduri despre &8222;„Lectii de magie. Cum sa-ti cultivi creativitatea” – Elizabeth Gilbert&8221;

  1. IB zice:

    Mi-ai amintit cå si eu voiam sa o cumpår. Musai, mai ales ca deja din ce citesc aici, pare ca-mi scrie gandurile (doar ca ea poate face o carte din ele😀 )

    • Roberts zice:

      aceeasi senzatie am avut-o si eu, ca puteam sa scriu si eu cartea asta si ca ea mi-a luat-o inainte! in egala masura, stiu ca n-as fi putut sa scriu, dar gandurile mele le reda ea atat de bine….are talent si e riguroasa!:)

  2. Lecturi în pauza mare zice:

    Nu o am, doar am răsfoit-o într-o librărie. Din câte îmi amintesc, am deschis-o la întâmplare şi am descoperit un pasaj care făcea referire la modalităţile de a ieşi din rutina zilnică şi la dezvoltarea creativităţii prin… hmmm… născocirea unui iubit/amant (imaginar). M-a amuzat… :))) Totuşi, oare chiar aşa scria? Acuma, te întreb pe tine, cu câtă seriozitate tratează autoarea problemele omului modern, săzicem?😀

    • Roberts zice:

      chiar cu destul seriozitate, vis-avis de cel care citeste cartea:) mie mi-a placut acest aspect, precum si faptul ca e relaxata, zice niste chestii de bun simt doar in ideea de a ne scoate din rutina si de a ne folosi potentialul creator. amantul imaginator e doar o idee mica-mica de tot si oricum nu ma interesa:) mi-a placut de ea pentru ca nu se ia prea in serios, este chiar modesta si se minuneaza de succesul cartilor ei, fara a fi ipocrita!:) citeste-o, cred ca fiecare avem de invatat iar putina magie nu strica nimanui!:)

Lasă un răspuns

