„Nebunii in Brooklyn” – Paul Auster

A venit primavara si bineinteles ca m-a palit si astenia de rigoare. Am citit mai greu, cu intreruperi, cu gandurile aiurea, ametita si zapacita de soare si fascinata de cat de frumos arata totul, orasul, parcul, dealurile….Am inceput „Cartea neagra” si-am lasat-o cu parere de rau deoparte dupa vreo 30 de pagini (chiar pierdeam firul prea des). In schimb, m-a consolat Paul Auster cu „Nebunii din Brooklyn„. Mi-e foarte clar ca nu e cea mai reusita carte a lui, dar mi-a mentinut atentia treaza si spiritul in armonie cu natura.

Nebunii-in-BrooklynNathan Glass, eroul principal, povestitor in proportie de 90%, este un batranel insingurat de aproximativ 60 de ani, fost agent de asigurari cu oarecare succes, proaspat divortat, proaspat trecut prin experienta vindecarii unui cancer la plamani, proaspat pensionar. Cu banii obtinuti in urma vanzarii casei, Nathan se retrage in Brooklyn, orasul unde copilarise, cu scopul de a trai linistit cate zile o mai avea. Zilele decurg linistit si Nathan chiar isi gaseste ocupatie: incepe sa scrie  o „Carte a nebuniei omenesti” care sa includa „in cel mai simplu si cel mai limpede limbaj cu putinta o relatare a fiecarei gafe, a fiecarei busituri, a fiecarei incurcaturi, a fiecarei tampenii, a fiecarei slabiciuni si a fiecarei fapte nebunesti pe care o comisesem in indelungata si pestrita mea cariera de om.” Parea ca plictiseala va fi ceea ce caracterizeaza traiul lui Nathan in Brooklyn, dar contrar asteptarilor viata lui se complica semnificativ o data cu intalnirea cu Tom, nepotul lui, fost student stralucit, actualmente angajat al unui anticariat din oras. De aici, Nathan se trezeste implicat intr-un adevarat carusel, din care nu lipsesc escrocheria, complicatiile sentimentale, convingerile religioase si o fetita de 9 ani si jumatate, un amestec delicios de desteptaciune si incapatanare. Desi anumite coincidente si intamplari sunt previzibile, universul nebunilor din Brooklyn este atragator si fascinant. In fond, este vorba despre oameni, oameni ca noi, care au facut tot felul de greseli in tinerete si incearca sa redreseze totul si sa se  redreseze la maturitate. Mie mi-a placut, am ras in hohote uneori, am apreciat jocurile de cuvinte, desele trimiteri la Kafka si vartejul de nebunii din viata lui Nathan. Mi s-a parut cel putin interesant felul cum Paul Auster incepe romanul, prima fraza („Cautam un loc linistit unde sa mor.”), dar si ultimul rand („Puterea cartilor nu trebuie subestimata.”)

Ma indrept cu avant spre Mr.Vertigo, Cartea iluziilor, Triologia New York-ului.

14 gânduri despre &8222;„Nebunii in Brooklyn” – Paul Auster&8221;

  1. antoanetac zice:

    Am citit cartea, acum vreo 8-9 ani, imi amintesc cu placere de ea. Pentru ca mi-a placut cum este scrisa (amestecul de ironie si umor), am gasit personaje veridice si non-conformiste, i-am facut-o cadou prietenei mele din Canada care (in plus fata de mine) vizitase recent New-Yorkul.

    • Roberts zice:

      si mie mi-a placut:) am ajuns la concluzia ca-mi place cum scrie Paul Auster, unele carti mai mult, altele ceva mai putin. oricum, acum sunt intr-o faza cand nu prea am timp si oboseala m-a ajuns din urma, asa c-am preferat sa trec la Mr. Vertigo, o carte aparent usurica. sa vedem ce impresie imi lasa:)

  2. Ema Cojocaru zice:

    Heei, ai un template nou! Îmi place, mai ales că scrisul este mai mare. Dacă ai început să pui și spații între paragrafe, e perfect, se citește mult mai ușor textul.😛 Dar ai observat că se reiau niște elemente din pagină la final, unde sunt niște poze uriașe? Cred că pot fi eliminate din layout.
    În ce privește cartea, văd că te întorci destul de des la Auster – iar eu încă nu am citit Palatul lunii, cum intenționam la ultima ta postare legată de autor, of. Cred că o scot din bibliotecă și o țin aproape, că altfel iar uit de ea, cu avalanșa asta de lecturi.🙂

    • Roberts zice:

      scrisul ala mic imi statea pe creier:) si desi imi placea vechiul template (avea un mar si parea ca se potriveste cu fructitza), tot ma gandeam sa-l schimb din cauza marimii fontului. mie imi place Auster, a devenit unul dintre scriitorii mei favoriti. unele carti mi-au placut foarte mult („Palatul lunii” si „Leviatan”), altele ceva mai putin (tocmai am terminat Mr. Vertigo si nu m-a pasionat la fel de tare, tot a meritat sa o citesc). adevarul e ca ma si deconecteaza Paul; Auster si trec acum printr-o faza de aiureala si inconsecventa si este exact ceea ce mi se potriveste acum. mi-ar place sa scrii un artocol despre scriitorii/scriitoarele tale favorite cu explicatiile de rigoare. simt ca m-ai surprinde:)

      • Ema Cojocaru zice:

        Poate poți înlocui imaginea de sus cu o altă imagine pe care o vrei tu (dacă știi pe cineva care se pricepe, cu atât mai bine).
        Ce chestie, uite că mie mi-a plăcut Mr. Vertigo și datorită ei am mai citit o altă carte de Auster – Invizibil, pe care, cred acum, am judecat-o cam aspru. Dar să știi că vreau neapărat să citesc Palatul lunii, m-ai molipsit cu Auster al tău! :))
        Mulțumesc de sugestie, Iulia, chiar o să mă gândesc la un articol despre autorii mei preferați. Nu știu cât de mult te-aș surprinde, căci am mai menționat ici-colo nume de autori favoriți. Dar de ce nu începi tu un articol pe această temă și faci o leapșă? Până la urmă, este ideea ta și una foarte simpatică.🙂

      • Roberts zice:

        am schimbat poza:) nu stiu daca asta-i mai buna, dar la momentul ala mi se s-a parut cea mai buna alegere:) buna intorsatura din condei, voi face si o leapsa (daca nu cumva mi-o ia careva inainte) dupa ce reusesc sa ies din starea de amorteala in care ma zbat acum.:)

Lasă un răspuns

