„Constance. Trista si scandaloasa viata a doamnei Oscar Wilde” – Franny Moyle

„…sa nu-ti faci griji pentru mine. Nu pot spune ca e vorba de micile mele necazuri, dar intr-un fel necazurile vietii cuiva sunt mai usor de infruntat si de indurat decat cele mici, atat de epuizante. Multi ani mottoul meu a fost Qui patitur vincit – Cine rabda invinge -, asa ca o sa rabd, o sa-mi duc batalia pana la capat si o sa incerc sa-mi port crucea.” – pag.329

Cele doua adjective mentionate in titlul cartii m-au facut sa-mi doresc sa aflu cum a fost Constance si cum a decurs viata ei alaturi de renumitul Oscar Wilde. Acum, dupa lecturare, am ajuns la concluzia ca titlul care m-a fascinat este total nepotrivit. Poate ca doamna Oscar Wilde a avut perioade grele in viata, a fost stigmatizata din cauza viciului sotului ei, a trebuit sa plece intr-o alta tara pentru binele celor doi copii, dar nu, per total cred ca destinul ei nu a fost trist, iar scandalos cu atat mai putin. Dimpotriva, Constance a fost atipica si chiar deschizatoare de drumuri pentru acele timpuri. S-a maritat din dragoste, l-a venerat pe Oscar Wilde, au facut doi copii impreuna, dar n-a fost sotia aceea supusa, preocupata doar de gospodarie si de familie asa cum era normal in acele timpuri. Dimpotriva, Constance a fost o femeie frumoasa, interesata de moda, de fotografie si de arte. A fost implicata in diverse activitati, a avut propriile rubrici in ziare, a scris carti si povestiri pentru copii, a militat pentru drepturile femeilor, si, cel mai important, si-a sprijinit sotul, l-a incurajat sa scrie si a fost alaturi de el de-a lungul carierei lui de scriitor.

ConstanceCe n-am inteles si nu mi-a fost prea clar a fost atitudinea ei vis-a vis de viciile domnului Wilde. Viata lui tumultuoasa, o combinatie dezastruoasa intre betii, tineri hemosexuali, orgii in hoteluri de lux, n-avea cum sa-i scape unei femei destepte ca doamna Constance Wilde. Cred ca a ignorat cu buna-stiinta aceasta inclinatie a sotului ei pentru sampania fina, tigarete si compania tinerilor sai admiratori, iar urmarile au fost dezastruoase pentru toti, si pentru ea, si pentru el, si pentru cei doi copii ai lor. Uimitoare mi s-a parut si relatia de cuplu a sotilor Wilde. Se cunosc prin fratele lui Constance, se plac, se tatoneaza, intretin o lunga corespondenta atunci cand el era plecat pentru a-si promova romanele si apoi se casatoresc. Erau tineri si frumosi, s-au iubit, s-au completat si fiecare credea cu tarie ca celalalt este fascinant si persoana potrivita pentru tot restul vietii. Oscar Wilde afirma ca vede in mariajul lor „oportunitatea de a realiza o conceptie poetica….de a da un exemplu al influentei atotpatrunzatoare a artei in casnicie.” – pag. 102

Aparitia celui de-al doilea copil si problemele de sanatate ale Constancei, transformarea ei fizica (cel putin in ochii lui Oscar) duc la o racire si la detasarea sotului, plecarile dese de-acasa si petrecerile. Casatoria lor se transforma, ea pleaca in vizite lungi la prietene, el incepe sa se vada cu tineri barbati si chiar sa-i plateasca pentru favoruri sexuale. Punctul culminant e aparitia lui Bosie in viata lui Oscar si influenta nefasta a acestuia. Poate ca ”De profundis” va aduce mai multa lumina si un alt punct de vedere vis-a-vis de ceea ce s-a-ntamplat. Foarte multa nedumerire mi-a produs Constance, faptul ca desi banuia ceva, l-a lasat pe Oscar sa decada si sa ajunga dintr-un om de succes si omagiat o persona non-grata. Din dragostea si intelegerea din primii ani de casnicie nu a ramas decat multa compasiune si grija din partea ei pentru Oscar, iar sentimentele lui pentru ea inca nu-mi sunt prea clare. Cand o admira, cand o detesta, cand e muza lui, cand se lupta cu ea pentru bani, cand vine la mormantul ei si e vizibil emotionat…Pacat ca dragostea dintre doi oameni artisti s-a deteriorat atat de tare si ca ceea ce parea fara de sfarsit s-a terminat lamentabil. Constance a fost inteligenta, indrazneata, talentata, iar viata ei a fost plina de idei ambitioase, inspiratie si prieteni. Ea a fost studioasa, a dobandit cunostinte acceptabile de ebraica, s-a familiarizat cu simbolistica alchimiei si a cabalei, a ajuns sa stapaneasca astrologia si divinatia si a invatat misterele tarotului. Poata ca intalnirea/mariajul cu Oscar n-a fost cea mai buna idee, dar Constance si-a trait viata din plin si cu mare devotament. A iubit, a facut 2 copii, a scris, a fost o vizionara si o femeie care si-a purtat crucea cu demnitate. Si asta nu-i putin lucru.

O parere mai entuziasta aici. Pe Ema si pe Diana le astept cu impresii.

6 gânduri despre &8222;„Constance. Trista si scandaloasa viata a doamnei Oscar Wilde” – Franny Moyle&8221;

  1. simsim zice:

    Tind sa cred ca te-am facut sa ai asteptari prea mari de la cartea asta. Si ca poate nu te asteptai sa aiba un destin asa de trist. Dar pe mine asta ma fascineaza, oamenii care reusesc sa ramana puternici chiar si in acest tip de situatii. Eu cred ca Constance daca ar fi trait in zilele noastre ai fi divortat rapid, dar la acea vreme asta nu era o optiune la indemana oricui. Cu toate ca a avut un destin trist, pe mne din ceva motiv ciudat m-a fascinat femeia asta.

    • Roberts zice:

      a fost puternica, asta-i clar:) a studiat mereu, a avut opinii si a inteles ca informatia, cunoasterea sunt foarte importante. casatoria cu Oscar si faptul ca l-a lasat sa mai plece de-acasa, aici a fost punctul ei slab. am avut si asteptari mari de la carte, dar ce m-a iritat cu adevarat a fost atitudinea ei vis-a-vis de Oscar si faptul ca nu l-a parasit inainte de scandalul propriu-zis . ai citit „De Profundis”?

      • simsim zice:

        Da, dar in De PProfundis e prea putin mentionata. Acolo doar se plange Oscar de cum e in inchisoare si ca l-a tradat Boisie. Initial mi-a placut si am „tinut” cu Oscar, dar dupa ce am citit cartea asta mi-am cam schimbat opiniile.

  2. R van F zice:

    Ah, ca am sarit peste cartea asta! Desi mi-am propus sa o citesc nu stiu cum am reusit de am ignorat-o chiar daca o am de cand o aparut.

    Cred ca am sa o citesc la pachet cu De Profundis ca sa stiu o treaba🙂

    • Roberts zice:

      sa stii ca mie-mi pare rau ca n-am si „De profundis” ca sa-mi fac o idee mai clar. Simona spune ca in „De profundis” se face prea prea putin referire la Constance, dar pe mine m-ar interesa pentru a-l intelege mai bine pe Oscar Wilde….sa vedem ce crezi tu despre Constance, am un feeling ca ai alt punct de vedere decat mine.

Lasă un răspuns

