„Farame de viata” – Zeruya Shalev

,,Dimensiunile iubirii sunt la fel de ascunse privirilor omului precum dimensiunile divinului”.

farame-de-viata

An aparitie: 2012
Autor: Zeruya Shalev
Categoria: Literatura Universala
Colectie: BIBLIOTECA POLIROM.Proza XXI
Editura:POLIROM
Format: 106×180 mm
Nr. pagini: 480
Traducator: Ioana Petridean
Pret: 33 lei
Disponibilitate: libraria online Libris

Farame de viata” e o carte despre care insasi autoarea, Zeruya Shalev, marturisea cu franchete ca abordeaza o tema dificila. Ea nu se referea la conflictul israeliano-palestinian, ci la tragediile ascunse din universul fiecarei familii. Caci da, fiecare familie, fiecare nucleu e cladit cu greutate, cu sacrificii, cu munca, iar dinamica e si mai greu de descris sau de prevazut. Exista atata fragilitate, atatea sentimente si atata durere care nu leaga neaparat parintii si copiii, ci uneori chiar ii desparte si lasa urme in sufletul fiecaruia. Orice urma de nemultumire, orice forma de nepasare sau indiferenta conduce la durere, frustari si complica viata familiei respective. De exemplu, Dina se adapteaza greu cand fata ei, atat de dulce si de ascultatoare cand era mica, se transforma intr-o adolescenta rebela, care-i evita prezenta si prefera sa se distreze cu tinerii de varsta ei. A gresit Dina cu ceva? A alocat prea mult din timpul si energia ei cresterii copilului si, de aici, nevoia acestuia de a cunoaste alti oameni si de a se detasa de mama ei? A oferit destula dragoste Dina sau e indreptatita nevoia ei de a infia un alt copil? Cata furie, cate tristeti, cate lacrimi sunt necesare ca o femeie sa se simta implinita si la final de drum sa fie multumita cu ce a realizat? Acestea sunt intrebari si probleme abordate cu multa sensibilitate si rabdare de catre Zeruya Shalev in „Farame de viata„. O carte care pare scrisa direct din experienta personala, care pune intrebari si ofera raspunsuri doar in masura in care poti lasa deoparte mandria si accepti greselile din trecut. Singuratatea, bolile, esecul in cariera sunt doar cateva dintre probele de foc prin care trec Hemda, Avner si Dina. Fiecare poarta stigmatul esecului, fiecare are propriile dileme si vicii, fiecare are incertitudini, jigniri si toate conduc la neincrederea in sine si sentimentul ratarii. Gandul mortii si al batranetii neputincioase obliga in egala masura pe toti membrii familiei la rezolvarea conflictelor si a resentimentelor inevitabile. E nevoie de multa putere interioara ca sa recunosti greselile si sa depasesti prezentul dezolant in virtutea unui viitor firesc. Fiecare traire este analizata riguros, disecata si tocata marunt astfel incat fiecare farama de viata e plina de senzatii si ganduri. Dincolo de toata tensiunea acumulata, de propriile dureri fizice, de povara trupurilor decazute si a mintilor ratacite, exista un fir de speranta nascut din acceptare si iertare, din compasiune si ideea ca sangele apa nu se face. O carte centrata pe viata interioara pentru ca acolo „pot gasi raspunsuri la intrebarile care ma framanta„(Z) si pe ideea ca viata de familie e complicata, e plina de urcusuri si coborasuri, de dileme, conflicte si frustari care devin doar amintiri cand dragostea si intelepciunea fac front comun.

GERMANY-ISRAEL-LITERATURE-SHALEVGasiti aceasta carte la o librarie online unde transportul este gratuit. Tot aici sunt disponibile si alte carti ale acestei autoare, carti pe care le-am pus pe lista de must-read. Chiar cred ca aceasta autoare care afirma ca „…..pentru mine, complexitatea, fragilitatea, conflictele si contra­dictiile, copilariile, orbirea, tanjirea dupa dragoste, dorinta de a fi fericit, alaturi de fortele autodistructive – toate aceste lumini si umbre sunt surse de fascinatie, compasiune si inspiratie.” se identifica cu problemele din fiecare cuplu si reda fara prea multa cosmetizare adevarul gol-golut.

3 gânduri despre &8222;„Farame de viata” – Zeruya Shalev&8221;

  1. Ema Cojocaru zice:

    Recunosc că m-am dus la raftul tău de pe Goodreads ca să văd ce notă i-ai dat, iar aceasta reflectă destul de bine impresia pe care mi-a lăsat-o recenzia ta cu privire la plăcerea cu care ai citit cartea.🙂
    Vreau să citesc și eu ceva de Zeruya Shalev de ceva vreme. E pe lista din acest an cu ”Viața amoroasă”, care pare destul de diferită de “Fărâme de viață” (dar, chiar dacă nu-mi va plăcea ce am ales, vreau să mai încerc și altele). Tu cred că ai perceput cartea asta și din postura de mamă, unghi care mie îmi va lipsi.🙂
    (vezi că ai mâncat un „o” în cnduc :P)

    • Roberts zice:

      am corectat, multumesc! mie mi-a placut cartea, e scrisa meticulos si fara exagerari inutile, direct din viata, perfect adevarat…din pacate, daca n-am vorbit cu prea mare entuziasm despre ea, e doar din cauza tonului trist-deprimant evident de la prima pana la utima pagina. Ema, n-am apucat sa-ti multumesc pentru ultimele carti pe care mi le-ai trimis. am avut si inca am o perioada destul de dificila acasa si am timp limitat spre zero pentru stat pe net:((

      • Ema Cojocaru zice:

        Iulia, stai liniștită, nici nu era nevoie de mulțumiri… Tu să te bucuri de cărți și să le citești!🙂 Sper că a trecut perioada dificilă de acasă…
        Referitor la carte, faptul că e scrisă într-o cheie tristă nu mă face să o ocolesc, chiar vreau să o citesc și eu, dar nu știu când îi va veni rândul (mai ales că am deja un roman de-al ei pe lista din acest an). Deocamdată n-am avut cine știe ce ritm grozav la citit, așa că încerc să îmi selectez cu atenție cărțile, pentru a reuși să citesc măcar una de la fiecare autor pe care l-am neglijat până acum.

Lasă un răspuns

