„Purificare” – Sofi Oksanen

Nimeni nu ar fi indraznit sa spuna ca era in stare de orice. Numai sa incerce cineva. […] Si acest lucru este important. Ca nimeni sa nu afle niciodata.” – pag.137

Frica se instală ca la ea acasă. Ca și cum nu ar fi plecat niciodată. Ca și cum fusese dusă până undeva și se întoarse acasă de cu seară” (p. 68)

Cartea aceasta mi-a dat ceva batai de cap. Am inceput-o acum vreo jumatate de an cand Diana mi-a trimis-o, am citit vreo 50 de pagini dar nu nu se lega nimic acolo, nici un click, dimpotriva…am renuntat leger, fara nici o problema de constiinta. Apoi ceva s-a-ntamplat, ca un facut tot auzeam de cartea asta, de autoare, recenzii si articole interesante pe bloguri. Asa c-am rugat-o pe aceeasi Diana si iar mi-a trimis cartea, si iar am inceput-o, dar am perseverat si chiar a meritat. Sofi Oksanen a facut o treaba nemaipomenita macar pentru faptul ca a reusit sa exploateze rautatea si violenta oamenilor si s-o transforme in ceva explicabil date fiind conditiile. Suna cam bizar, dar cu acest sentiment am ramas eu dupa ce am terminat „Purificare„, dupa ce am inteles si empatizat cu o anti-eroina (Aliide) si dupa ce mi-am revenit dupa cateva scene efectiv traumatizante.

purificare
Doresc sa mentionez ca este foarte important si contextul istoric (despre care eu stiam cam putin, asa c-a trebuit sa ma documentez). Doua perioade marcheaza traiectoria si destinul a trei generatii de femei. Anii 1940-1950, cel de-al doilea razboi mondial, Estonia ravasita de ocupatia nazista si de cea a rosilor, abuzuri, violuri, teroare si frica animalica. Aliide, o fata inocenta si cu vise normale (familie, copii, o casuta frumoasa in sat) devine victima a violentei, lipsita de incredere si se acomodeaza, vrea sa traiasca. Ajunge sa tradeze, sa se marite cu un comunist, sa se rupa de Ingel, sora ei, si de Linda, fiica acesteia, si in final, Aliide isi da seama ca tot efortul ei este inutil si ca nu va avea parte de acea iubire ca-n povesti penru care facuse atatea sacrificii si pentru care se compromisese moral. Apoi, anii 1991-992 de dupa caderea comunismului, o Aliide imbatranita care se trezeste deodata cu o tanara abuzata sexual in casa ei. O intalnire dintre doua femei, nepoata si matusa, marcate de ceea ce-au trait, de pierderile suferite si de ororile care le-au insotit. O tatonare marcata de neincredere, suspiciuni, teama, dar si de nevoia de afectiune si protectie. Conteaza doar felul in care evolueaza relatia Aliide-Zara, punctata de stilul ingenios al autoarei. Mi-a placut partea abrupta, dura, cateva propozitii simple care sugereaza grozavii si tradari, dar si cea intortocheata, plina de detalii si semnificatii:

Recunoastea femeilor carora li se intamplase ceva asemanator dupa miros. Fiecare mana tremuranda ii dadea de inteles ca si aceea era una dintre ele. Fiecare tresarire la tipatul unui soldat rus si fiecare incercare de a sta ascunsa cand se auzeau bocanci tropaind. Si aceea? Fiecare femeie semn ca purta mai multe perechi de chiloti. Fiecare femeie care nu te putea privi in ochi. Li se spusese oare si lor, li se spusese ca de cate ori te vei urca in pat cu sotul tau, iti vei aminti de mine?
Daca se intalnea cu una dintre aceste femei, incerca sa stea cat mai departe de ea. Ca nimeni sa nu le observe asemanarile din comportament. Ca nu cumva sa isi repete una alteia gesturile, dubland intensitatea infatisarii lor agitate. Aliide le evita pe aceste femei la evenimentele din sat, fiindca niciodata nu se putea sti cand unul dintre acei barbati s-ar fi ivit pe-acolo, un barbat pe care si-l va aminti pentru totdeauna. Si poate ca fusese acelasi barbat si in cazul celorlalte femei. Ele nu s-ar fi putut abtine sa se uite lung in directia de unde venea barbatul. Si nici n-ar fi putut sa nu tresare in acelasi timp daca auzeau o voce familiara. Nu ar fi putut sa isi ridice paharele fara sa le verse. Ar fi fost data in vileag. Cineva ar fi stiut. Ea era una dintre ele. Si ce s-ar intampla apoi? Nu, nu putea sa lase sa se intample asa ceva. Nimeni nu trebuia sa stie in veci.
Cand se ivea ocazia, cauta intotdeauna niste cuvinte rele la adresa acelor femei. Le facea cu ou si cu otet si le vorbea de rau pe la spate pentru a se putea diferentia mai bine de ele.
Sunteti sigura, tovarasa Aliide?”

O carte care trebuie citita, o marturie in timp a terorii si a traumelor pe care razboaiele le lasa, o lume in care coexista vina, rusinea, prostitutia si traficul de carne vie. De ce purificare? Pentru ca aici sunt trei generatii de femei a caror viata a fost otravita de razboi si de regimul opresiv, dar peste tot in lume libertatea si demnitatea s-au obtinut calcand pe cadavre sau impuscand securisti in cap. I-am dat 5 stele pe goodreads si este una dintre cele mai bune citite in 2014. Vreau sa citesc tot ce-a scris finlandeza Oksanen, cred ca are un registru si o forta unica cu care descrie lupta impotriva ocupatiei, impotriva totalitarismului si a politiei politice.

O alta parere aici si aici.

12 gânduri despre &8222;„Purificare” – Sofi Oksanen&8221;

  1. Gabriel zice:

    Pai da. 5 stele din 5 i-as fi dat si eu daca aveam un sistem de punctaj pe blog. Mi-a placut enorm de mult. Am citit si Vacile lui Stalin. Si aia e ok, dar cam de 3,5 stele, asa.
    Iti marturisesc ca am inceput si „Ziua cand au disparut porumbeii”, dar nu prea m-a atras. Am lasat-o deocamdata. Dupa vreo 15 pagini.

  2. Cărți și călătorii zice:

    Eu am primit-o cadou anul trecut parcă (sau acum doi ani?) și mi-a plăcut tare mult. Sunt, într-adevăr, niște scene dure nu numai prin felul în care sunt descrise, ci și prin realitatea pe care o denunță. Oricum, femei puternice!🙂 Altceva de Oksanen n-am mai citit, dar dacă am ocazia…

  3. R van F zice:

    Eram nehotarat daca sa o citesc sau ba. M-ai facut sa o pun pe lista de to read acum. Mai ales ca este o perioada istorica familiara mie🙂

Lasă un răspuns

