Trei lecturi de vara

In aceasta vara am avut vreo 2 saptamani in care eram inconjurata de tot felul de ispite livresti, iar eu nu eram in stare decat ca citesc o pagina-doua, sa renunt, sa-ncep alta, sa ma enervez fara vreun motiv clar, sa pufnesc iritata si apoi s-o iau de la capat. Incetul cu incetul m-am remontat si mi-am impus sa-mi revin (intr-o oarecare masura), asa ca azi voi vorbi pe scurt despre trei carti pe care am reusit sa le termin:

  1. portocaliulPortocaliul este noul negru” de Piper Kerman – o carte scrisa la persoana intai pentru ca autoarea povesteste relaxata despre experinta ei proprie. O experienta inedita pentru ca Piper a stat un an de zile incarcerata in inchisoarea din Danbury pentru motivul de a fi implicata in traficul de droguri cu mai bine de 10 ani de zile in urma. O dorinta puerila de aventura, de iesire din inertie, energia tineretii inconstiente si o relatie lesbiana cu o tanara fascinanta, fac din inocenta Piper victima ideala. Pledand vinovata, Piper ajunge la 34 de ani sa treaca prin rusinea de a fi condamnata si, mai ales, de a le povesti parintilor si celor apropiati modul in care a ajuns in aceasta situatie si de a-si asuma vina. „Portocaliul este noul negru” este o confesiune scrisa pe un ton degajat-inteligent despre felul cum s-a adaptat, cum a supravietuit si cum a reusit sa depaseasca perioada de incarcerare.

    O expresie uzuală în închisoare spune că “Intri singur şi ieşi singur”, sfatul general fiind de a rămâne retras şi de a-ţi vedea de treabă. Dar în închisoare am învăţat altceva. Nu aşa am supravieţuit acolo. Am învăţat, la modul serios, că nu sunt singură.”

    O recenzie care mi-a placut mult gasiti aici.

  2. epoca-de-fierEpoca de fier” de J.M. Coetzee – Offff, aici e alta poveste, caci e o atmosfera tensionata, apasatoare care parca ma sufoca uneori. E drept ca vorbim de Africa de Sud si ca rasismul, insecuritatea si incertitudinea dau tonul actiunii. Doamna Curren, fosta profesoara de limbi clasice, e bolnava de cancer si mai are putin de trait. Asa ca incepe o scrisoare lunga-lunga catre fiica ei emigrata in America, in care ii povesteste cam tot ce i se-ntampla in ultimele luni de viata. Prietenia cu un vagabond aciuiat in gradina ei, moartea a 2 baieti tineri care militeaza impotriva rasismului, opacitatea autoritatilor si nepasarea celor din jur vis-a-vis de abuzuri si atrocitati. Desi cartea are vreo 200 de pagini, recunosc ca greu am reusit s-o termin. Nu spun ca nu merita abordata, dar cred si acum ca trebuie alocata ceva rabdare si determinare ca sa ramai acolo, implicat. O femeie care stie ca moare si o data cu ea, lumea ei care se destrama fara nici un fel de gratie.

    „Ce lucru bun este viata! Ce idee minunata a avut Dumnezeu! Cea mai buna idee care-a existat vreodata. Un dar, cel mai generos dintre toate darurile, reinnoindu-se la nesfarsit de la o generatie la alta.” – pag.111

  3. Sarah-Bower-Borgia.-Pacatele-familieiBorgia. Pacatele familiei” – Sarah Bower, o poveste romantica, usor siropoasa despre o tanara Esther (cunoscuta si cu porecla Violante) si dragostea ei pentru atragatorul Cesare, fiul papei Alexandru al VI-lea. Pentru cei care au vazut serialul „Borgia”, anumite aspecte sunt mai usor de inteles iar dragostea interzisa dintre Lucrezia si Cesare nu mai este nici un secret. Aici, aceasta relatie interzisa este dezvaluita abia spre final iar Esther afla adevarul la un moment dat, cand inima ei deja ii apartinea periculosului Cesare. Interesant este modul in care se schimba Ester – Violante. Ea, o tanara evreica, obligata de circumstante sa se mute din Spania in Italia, este pusa de tatal ei sa se converteasca si devine astfel crestina. Tot tatal ei, ajuns camatar de incredere al Papei, o pune sa devina dama de companie a fiicei Papei Alexandru al VI-lea, văduva Lucrezia. Si asa Ester se familiarizeaza cu viata de la Curte, cu dezmatul si desfranarea, cu conspiratii si jocuri politice, si, mai ales, cu jocul de-a soarecele si pisica cu Cesare. Tradata de stapana si de alunecosul Cesare, eroina noastra se retrage cu inima franta in insule. De ce ati citi aceasta carte? Poate va place istoria, va fascineaza luptele pentru putere, legendele legate de incestuosii frati Cesare si Lucretia, si, de ce nu, pentru ca este o lectura frumoasa si captivanta. Pentru cei pasionati, aruncati un ochi si pe cartea „Sange si splendoare. Un roman despre familia Borgia” de Sarah Dunant, un roman mai convingator si mai riguros.

29 de gânduri despre &8222;Trei lecturi de vara&8221;

      • Pishky zice:

        Sigur! Cel mai tare mă încântă „Borgia”, din ceea ce ai scris pe aici! Apoi „Epoca de fier”… și abia după „Portocaliul este noul negru” – asta din cauza titlului.. prima dată mi-a părut amuzant!
        Îți mulțumesc că mă citești și-mi pare tare bine! Uneori, e bine să-ți lași și gândurile. Asta îl stimulează pe cel care scrie și îi dă încredere în el.

  1. simsim zice:

    Am prima carte in varianta engleza si chiar imi downloadasem si primul episod din serial, dar nu am avut inca timp nici de una nici de alta. interesante lecturi ai avut:)

    • Roberts zice:

      spre serial ma indrept si eu, am auzit ca e chiar reusit. si inca o data vrea sa precizez: chiar sunt invidioasa (in sensul bun) pe voi care cititi in engleza!!!

      • simsim zice:

        Avantajul la cititul in engleza e ca gasesc cartile mult mai repede decat sunt traduse in romana. Cel putin la aia cu biografia Malalei, deja fierbeam la doua zile de la lansare si o vroiam neaparat. Plus ca cu aplicatia de pe android le am pe gratis si cumpar mai putine carti..altfel as fi in faliment:)

  2. antoanetac zice:

    Bravo! Frumos punctat pentru fiecare din cele 3 propuneri. de ales in functie de preferinte si rabdare. mai ales rabdare pentru ca pentru unele carti ai nevoie de muuuulta rabdare. cunosc experienta !

    • Roberts zice:

      bineinteles ca anumite lecturi necesita rabdare si chiar documentare! cateodata asta e farmecul, alteori renuntam penru ca nu suntem dispusi ca dam atata timp, energie, minte doar pentru o carte. dar si cand merita, cata satisfactie si placere….!!!

  3. Povestile Mele zice:

    Eu în vara asta m-am lăsat ispitită de… natură. Am citit printre picături, ba în metrou, ba în drum spre un obiectiv turistic… Nici gând să termin trei cărţi în două săptămâni…!
    Ca o coincidenţă, „Portocaliul…” tocmai am pus-o în bagajul de concediu; o aveam de prin primăvară şi e cazul să-i acord atenţia cuvenită, mai ales ca taman ce am terminat de vizionat finalul celui de-al doilea sezon al serialului.
    Chiar e bine făcut, nu ştiu însă cât urmăreşte cartea – care a apărut la noi după ce am văzut un sezon întreg din OITNB. Piper Kerman e consultant al serialului.
    Care are mari şanse să câştige anul acesta Emmy-ul la categoria… Comedie, căci lumea s-a cam săturat de Modern Family.
    E foarte ciudată plasarea la Comedie a producătorilor… dar la Emmy Comedie sunt şi alte drame care au în meniu puţin umor, de obicei negru: Nurse Jackie, Shameless, Girls.

    • Roberts zice:

      poate omor negru mai mult, nu e prea amuzant sa stai in puscarie! si nici Piper Kerman n-a fost. personal cred ca a rezistat din mai multe motive: a stat doar 13 luni; a fost mereu vizitata de familie si multi prieteni si cunostinte; a citit mult in puscarie; firea ei placuta si dorinta de a rezista i-au facut traiul mai usor si fara complicatii ….

      • Povestile Mele zice:

        Asta ziceam si eu, ca e foarte ciudată plasarea la Comedie, caci nu-ţi vine deloc sa râzi – dacă e, e clar umor negru. Serialul nu e sub nici o formă comedie, e dramă în toată regula, dar la categoria Comedie e mai uşor de intrat la nominalizări. Am scris o intreagă „polologhie” pe tema asta, dacă te interesează.

      • Roberts zice:

        o sa intru sa vada ochiu’. recunosc ca am fost cam lenesa in ultima perioada, am avut si ceva probleme plus caldura care ma doboara in fiecare sezon….

  4. roșu vertical zice:

    E foarte bun serialul, si eu am cartea in engleza, dar dupa ce am vazut prima serie, nu ma mai tenteaza. Se brodeaza mai mult pe subiect decit e in carte, dar e atit de bine realizat ca nu deranjeaza. Coetzee ma tenteaza cel mai mult din lista ta.

    • Roberts zice:

      Coetzee a fost ca o lovitura in burta la ca nu te=astepti. a fost de departe cartea cea mai serioasa, mai profunda din cele trei. cat despre serial, ma gandeam c-ar trebui sa-l vad , dar eu am o problema cu serialele in general. mi se pare ca le aloc prea mult timp!!

  5. diana borca zice:

    Nu stiu daca as mai avea rabdare cu Portocaliul dupa ce am vazut serialul. Mi-a placut mult dar nu vad povestea ca o carte. De altfel, habar n-aveam ca exista si cartea la momentul cand l-am vazut.
    Cam acelasi lucru l-am patit si cu Borgia desi evenimentele din carte se petrec dupa cele din film parca. Si filmul chiar mi s-a parut grozav. I loved Jeremy Irons. Ai Sange si splendoare? Imi dai si mie?😀

  6. ellamyway zice:

    Coetzee mă fascinează, are așa un stil că nu pot să ies din atmofera romanelor lui. „Epoca de fier” n-am citit, încă sunt sub influența „Copilăriei lui Isus”. Despre „Orange is the New Black” auzisem doar că e un serial nou, dar nu m-am uitat, iar cartea, nu știu de ce, nu m-a atras. Despre Borgia am citit „Crimele familiei Borgia” a lui Zevaco, pe când eram copil.🙂 Ce vremuri…

  7. iri zice:

    mie nu mi-a placut deloc deloc orange is the new black, cartea, desi serialul e super. mi se pare ca fara toata nebunia, toata „drama”, e cam plictisitoare actiunea. stiu ca in serialul e ft mult inventat, dar e inventat bine :))

Lasă un răspuns

