„In mers de rac” – Gunter Grass

Asta nu va inceta niciodata. Niciodata nu va inceta.gustloff021

Cartea lui Gunter Grass mi-a dat mari batai de cap. De dimensiuni relativ reduse, lectura a fost greoaie desi aduce in discutie un moment dramatic de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial. Este vorba despre retragerea populatiei germane din calea Armatei Rosii si scufundarea navei “Wilhelm Gustlaff” de catre un torpilor sovietic. Trei voci narative se intersecteaza si ating subiecte dificile ca vina colectiva, indiferenta, uitarea si modul cum istoria pare sa se repete in ciuda repercursiunilor si a dramelor inerente.

in-mers-de-racAn aparitie: 2013
Autor: Gunter Grass
Categoria: Literatura Universala
Editie: Necartonata
Editura: POLIROM
Format: 180X106
Nr. pagini: 224
Disponibilitate: libraria online Libris
Pret: la reducere de la 14.95 lei la 14.20 lei
Alte carti ale acestui autor: „Toba de tinichea„, „Calcanul„, „Anestezie locala„, „Decojind ceapa„, „Secolul meu„, „Aparatul de fotografiat

Pe 30 ianuarie 1945 vasul “Wilhelm Gustlaff” este scufundat, o lovitura directa in sala motoarelor ii este fatala. Capitanul hotaraste sa inchida trapele asa ca oamenii isterizati se calca in picioare doara doara ajung la barcile de salvare. Pe punti se mergea greu, erau alunecoase, panica era ingrozitoare, frig si putine lumini pe timp de noapte determina moartea multor calatori. O tragedie in esenta pentru ca la bordul ei se aflau civili, mai ales femei si copii, tineri marinari si asistente medicale militare, intr-un numar total de intre 6000 si 10000 (nici acum nu se stie exact). Prin acestia s-a aflat si gravida Tulla Prokriefke care a intrat in travaliu si a adus pe lume primul ei copil exact chiar in momentele cand nava era inghitita de apele marii. Fiul ei, Paul, va avea o relatie complicat-dificila cu mama lui care-i va povesti iar si iar ceea ce s-a-ntamplat si cum a decurs nasterea lui. Konrad este fiul lui Paul si el va rezona cu parerile naziste ale bunicii lui, Tulla, spre iritarea tatalui sau. Intre tata si fiu se va desfasura o dezbatere in contradictoriu pe un site web desi Paul nu era amator de asa ceva si-si dorea doar sa viata lui sa nu fie afectata de evenimentele din trecut. Konrad va ajunge sa fie judecat pentru omorarea lui David (un fals jidan) iar Paul va simti din plin sentimentul esecului: „Nimic nu ne absolva. Nu putem sa punem totul pe seama mamei sau a moralei marginite a dascalilor. O, de n-as fi devenit nicicand tata, eu cel fara-de-tata!” (pag.177)

In paralel, Grass expune povestea lui Wilhelm Gustloff (cel dupa care se va numi nava), un propagandist nazist și martir împușcat pentru convingerile sale în Elveția de către un tânăr evreu. Vasul este numit după Gustloff și va fi folosit câțiva ani doar pentru calatorii în jurul fiordurilor Norvegiei și ceva mai incolo,  nava este utilizata in război. Exact la cincizeci de ani de la nasterea martirului, nava botezata cu numele lui incepea sa se scufunde.  Cel mai important mi s-a parut modul cum Grass descrie contextul istoric al acestui dezastru naval, mai putin mediatizat si cunoscut in comparatie cu Titanicul (de exemplu). Acelasi eveniment tragic este examinat de trei generatii si nu intr-o anumita ordine, ci inainte si inapoi, uneori chiar cu informatii si pareri cumva din exterior, de unde si numele cartii.  Scrisa dens si meticulos, cu dese trimiteri (noroc cu explicatiile si notele de la final) si cu o luciditate care m-a cam ingrozit pe alocuri, cartea lui Gunter Grass nu mi-a placut foarte tare pentru ca totul este redat sec, cu o lipsa de emotii si sentimente evidenta. Trebuie totusi sa admit ca stilul Gunter Grass m-a uimit , nu mi-a amintit de nimic citit anterior, nu copie pe nimeni si clar are un fel de a scrie care m-a socat si m-a facut sa recitesc pasaje intregi: „Istoria pe care noi insine am preparat-o e un closet infundat. Tragem apa, dar rahatul iese iar la suprafata.” (pag.110). Mi-am propus ca in viitor sa citesc mai multe carti scrise de Gunter Grass, in fond el a publicat pana in prezent numeroase carti iar activitatea sa literara a fost recompensata cu Premiul Nobel pentru literatura in 1999.

8 gânduri despre &8222;„In mers de rac” – Gunter Grass&8221;

  1. Gabriel zice:

    Eram sigur ca Gunter Grass e greoi, ca orice neamt. Astia n-ar putea sa scrie si ei pe intelesul oamenilor normali. Eu m-am chinuit foarte tare cu un alt neamt, Hermann Hesse. Foarte, foarte greoi. Cat despre Gunter Grass am o carte de la el in biblioteca, Toba de tinichea, dar mi-e si frica sa ma apuc de ea.

    • Roberts zice:

      nu-mi spune de Hesse, cred c-am inceput „Jocul cu margele de sticla” de vreo 3 ori si nu pot trece de primele 100 de pagini. inca n-am renuntat la gandul c-o voi termina vreodata si nu ma-ndur sa daruiesc cuiva cartea…..

Lasă un răspuns

