„Un atlas al dorintelor zadarnice” – Anuradha Roy

un-atlas-al-dorintelorUn titlu cel putin intrigant si o autoare despre care nu stiam prea multe. O Indie marcata de saracie, familii dezbinate, doi copii (dintre care baiatul, copil din flori, sta la orfelinat timp de 6 ani si apoi este adus sa locuiasca in casa bunicului fetei) care cresc impreuna dar sunt separati din cauza prejudecatilor, un tata a carui sotie moare la nastere iar  el prefera sa plece in interes de serviciu departe de casa si de fetita nou-nascuta….Cam acestea sunt pe scurt ingredientele acestei frumoase povesti. Spun poveste nu pentru ca ar fi scrisa in stil telenovelistic, ci pentru ca are ceea ce consider eu ca este absolut necesar pentru ca un cititor sa nu poata lasa cartea din mana. Nu lipsesc caracterele, oameni inzestrati cu personalitate, barbati care-si iau destinele in maini, care nu uita ca au fost ajutati candva iar la momentul potrivit se revanseaza chiar daca asta inseamna sa-si supuna actuala familie la un trai mizer.  Femei crescute de alte femei umile si casnice, cu reguli stricte pe care ele aleg sa le incalce numai ca sa fie alaturi de barbatul pe care-l iubesc. Chiar daca Mukunda m-a dezamagit putin in sensul ca se complace si se resemneaza cu hotararea nevestesii de a-l parasi si de a-l indeparta de propriul copil, n-am putut sa nu-i admir consecventa si dorinta de a fi independent, de a munci si, mai ales, de a nu renunta la tot ceea ce trezeste Bakul in inima lui: dor, afectiune, dorinta si multa, multa duiosie.  (Re)Intalnirea cu ea si certitudinea ca sunt facuti unul pentru altul il face sa gandeasca ca : „Nu simţeam decât că, în cele din urmă, viaţa venise plutind pe rău şi mă găsise.” Toate acestea pe fondul unei targ linistit cu multe livezi de mango si gradini cu iasomie  in care pare ca nu se intampla nimic.  Songarh este locul unde trei generatii pun bazele unei istorii, este inceputul si sfarsitul acestui puzzle de emotii si trairi, construit cu meticulozitate si cu fascinante metafore subtile demne de un atlas al dorintelor zadarnice.

Iubitorilor de carti si cuvinte le dedic acest fragment pe care l-am citit iar si iar:

Chacha avea salariu mic, dar, pe langa asta, ori de cate ori avea bani, ii cheltuia pe bani sau discuri. De cate ori venea casa cu o carte sau un disc noi sau cumparate de la anticariat, le tinea ascunse in haine si se furisa sus pe scara. Chachi intelegea cum stau lucrurile dupa felul cum se purta sotul ei si striga dupa el:

-Iar? Nu te mai astamperi odata! Ai uitat ca trebuia sa cumparam o kurta noua luna asta? Stii ca la scoala rad copiii de hainele tale?
-Of, dar sa stii ca umblam dupa cartea asta de luni de zile. Taman cand dadeam sa ma sui in autobuz am ochit-o intr-un maldar de carti, m-am dus acolo, m-am tocmit….Mi-au mai ramas ceva bani si ti-am cumparat niste bratari frumoase…..
-Nu mai vorbi prostii, nu vreau sa mai aud nimic!
Chacha cauta atunci ajutor la mine:
-E o carte minunata, citeste-o si spune-mi, spune-i lui Chachi….
Imi intindea cartea ca sa o admir, dar mi-o smulgea din mana dupa cateva clipe ca sa o deschida si sa miroasa paginile.[….]
Chachi iesea din camera, dar o auzeam cum bombane la bucatarie sau de fiecare data cand trecea pe langa noi. In schimb, la cina, primul caruia ii dadea roti fierbinte era Chacha, iar seara se lasa linistea: el citea cartea cea noua, ea carpea haine fredonand incet melodii vechi. Eu ma invarteam de colo-colo, fara chef de nimic, pana cand Chacha ridica privirea catre mine incruntat:
-Nu poti sta intr-un loc? Ia si citeste cartea pe care ti-am dat-o saptamana trecuta.

– pag.201-202

9 gânduri despre &8222;„Un atlas al dorintelor zadarnice” – Anuradha Roy&8221;

    • Roberts zice:

      esti tu draguta! incerc sa-0mi schimb stilul, mi s-a reprosat (si pe buna dreptate) ca am tendinta sa fac spoilere. asa ca spun cat de putin se poate. iar din 2014 m-am hotarat sa scriu despre cartile care-mi plac sau despre cartile care nu mi-au placut foarte mult dar m-au intrigat, au atins ceva din mine.

  1. Diana Borca zice:

    Suna chiar interesant. Eu tocmai am gasit un audiobook in engleza pentru Dumnezeul lucrurilor marunte si nu prea ne intelegem, este cam haotica si chiar ma gandeam sa o abandonez.

Lasă un răspuns

