„Cronica unei morti anuntate” – Gabriel Garcia Marquez

Dati-mi o prejudecata si voi misca lumea din loc.

Cei doi frati gemeni, Pedro si Pablo Vicario, il omoara pe Santiago Nasar in ciuda faptului ca nu si-au ascuns deloc intentiile si le-au facut publice. De la aceasta premiza, Gabriel Garcia Marquez a scris o carte strabatuta de fiori de teama si neliniste. In conditiile in are tot oraselul stie de dorinta fratilor Vicario, desi motivul uciderii tanarului Santiago nu este clar tuturor ( sora celor doi frati, Angela, este inapoiata parintilor de catre proaspatul ei sot, Bayardo San Roman, deoarece acesta si-a dat seama ca e nu mai era virgina iar Santiago ar fi fost impricinatul) nimeni nu ia masuri pentru a opri crima. Toti banuiau , mai mult sau mai putin, ca Santiago fusese prevenit si se va apara la momentul potrivit. Printr-o conjunctura de circumstante, unele dintre ele chiar hilare, Santiago va muri de mana fratilor Vicario iar sentimentul de fatalitate strabate ultimele ore din viata victimei. 27 de ani mai tarziu, povestitorul (el insusi a locuit in acel oras si a fost apropiat de-al lui Santiago Nasar) incearca sa lamureasca cum de s-a putut intampla asa ceva si cum de nimeni nu a luat atitudine.

Cronica Unei Morti AnuntateCaci „Ani in sir n-am mai putut vorbi despre nimic altceva. Purtarea noastra de zi cu zi, guvernata pana atunci de rutina, incepuse sa se invarteasca deodata in jurul aceleiasi dorinte infrigurate pe care o simteam cu totii. Ne surprindeam cocosii din zori incercand sa punem in ordine nenumaratele coincidente inlantuite care facusera posibil absurdul si era limpede ca n-o faceam pentru a deslusi mistere, ci fiindca nici unul din noi nu putea sa mai traiasca fara sa stie cu exactitate locul si menirea pe care i le harazise fatalitatea.” Reconstituirea evenimentelor si reluarea momentelor fatidice prin ochii cunoscutilor lui Santiago lamureste cum de un om tanar, plin de viata, a sfarsit injunghiat cu multe lovituri de cutit intr-o dimineata stralucitoare de februarie frumos. „Onoarea inseamna iubire„, acesta este scuza faptasilor, iar fapta lor este cu atat mai surprinzatoare daca tinem cont de faptul  ca proveneau dintr-o familie unita, serioasa si catolica. Desi vor fi condamnati si vor ispasi ani de puscarie, cei doi frati nu vor simti sentimente de vinovatie vis-a-vis de moartea lui Santiago si vor considera ca au facut singurul lucru posibil ca sa spele rusinea neamului lor.

L-am omorat cu buna-stiinta, spuse Pedro Vicario, dar suntem nevinovati.
-Poate in fata lui Dumnezeu, spuse parintele Amador.
-In fata lui Dumnezeu si in fata oamenilor, raspunse Pablo Vicario. A fost o problema de onoare.” – pag.65

Daca Santiago Nasar a fost sau vinovat, nici nu conteaza, vorbele Angelei Vicario l-au condamnat la moarte. Poate ca Santiago Nasar a fost imoral si petrecaret, dar moartea lui a fost posibila si datorita superficialitatii si nepasarii celor din jur. „Cui naiba ii putea trece prin cap ca gemenii aveau sa omoare pe cineva, mai ales cu un cutit de taiat porci?” Uciderea in sine este un fapt odios, dar talentul si stilul Gabriel Garcia Marquez este fascinant si face din cronica unei morti anuntate un puzzle ametitor. Mi se pare remarcabil ca autorul a reusit sa mute interesul de la intrebarea „de ce?” la „cum de a fost posibil?” fara sa emita judecati si ramanand impartial vis-a-vis de partile implicate .

3 gânduri despre &8222;„Cronica unei morti anuntate” – Gabriel Garcia Marquez&8221;

  1. Antoaneta MOGA zice:

    O poveste despre lasitate, despre un omor colectiv pentru ca prin lasitate toti ceilalti devin co-autori ai crimei. acesta este un raspuns la intrebarea: „cum a fost posibil”. pentru ca tacit, comunitatea a consimtit prin indiferenta fata de toate semnele prevestitoare fatise ale celor doi frati ucigasi. Un indemn spre trezirea constiintei si a iubirii de aproapele care daca ar fi existat, asa ceva nu ar fi avut loc. Dincolo de valoarea literara indiscutabila, am perceput cartea nu ca un mesaj moralizator, ci mai degraba avertizator. de genul: somnul ratiunii naste monstrii…

    • Roberts zice:

      ce bine ai spus! cred ca dac-as fi fost mai inspirata, terminam articolul cu mesajul avertizator: somnul natiunii naste monstri…mi-a placut cartea si am fost inca o data impresionata de stilul Garcia Marquez. mi-am propus sa citesc cartile lui. partea proasta e ca sunt destul de scumpe…..iti place Marquez? dar Llosa? Allende? ai vreun preferat? multumesc de trecere si de faptul ca mi-ai deschis ochii (mesajul scris de tine e cel mai potrivit).

  2. Antoaneta MOGA zice:

    Mesajul este asa de subtil, povestea m-a pus pe ganduri cand am citit cartea, pe langa stilul absolut fermecator pentru care nu aveam cum sa uit „Cronica unei morti anuntate”. citind randurile tale am rememorat cartea si m-ai ajutat sa condensez ideea. Cel mai mult imi place Gabriel Garcia Marquez, are un stil mai cald, mai solar decat peruanul Llosa. mi-au placut „Un veac de singuratate” si „Dragostea in vremea holerei” – ar fi pe lista scurta a celor mai bune 10 carti citite pana acum si nu cred ca voi gasi curand ceva sa le depaseasca. Dintre cartile lui Mario Vargas Llosa cel mai mult mi-a placut „Peregrinarile fetei nesabuite” pentru ca este un roman de dragoste, dar departe de a fi siropos. de trecut in aceeasi lista scurta, pentru mine. de el am citit „Lituma in Anzi”, am retinut spiritul aspru al localnicilor din Anzi .. in cele doua am descoperit un remarcabil povestitor, fara a-l surclasa, in preferintele mele, pe Marquez. Allende vine sa completeze imaginea continentala cu firul epic care trece prin tara sa natala, Chile. La ea mi-a placut stilul direct, sinceritatea, dramele relatate. asa cum am mai spus despre ea, este un talent nativ nascut intr-o familie fabuloasa (una din sursele sale de inspiratie).Tot ce am citit mi-a lasat o impresie deosebita, am inceput cu „Ines a sufletului meu”, am trecut la „Eva Luna”, „Povestirile Evei Luna”, „Fiica norocului”, „Tara mea inventata”.
    Un columbian, un peruan, o chiliana. Aproape un continent de literatura, de (re)marcat in oceanul literaturii universale.
    cu mare drag si placere, trec mereu pe la tine🙂

Lasă un răspuns

