„Ochi-de-pisica” – Margaret Atwood

Daca m-as mai intalni cu Cordelia, ce i-as spune despre mine? Adevarul, sau ceva ce m-ar avantaja? Probabil ca a doua varianta. Inca simt nevoia asta.

OchidepisicaPoate sa-ti fie frica de cineva si dupa 30-40 de ani? Poate un copil de 9 ani sa te terorizeze fizic si psihic atat de tare cand tu insuti erai copil, incat sa-ti imprime un comportament si o atitudine de care nu esti mandra dar de care nu te poti descatusa? Pot fi fetitele atat de rele incat aproape ca te-au impins la moarte si nu ti-au intins o mana de ajutor in momentul potrivit? Da, se poate, ne spune Margaret Atwood in „Ochi-de-pisica„. Parca izvorata din realitate, viata  Elainei Risley este marcata de intalnirea cu Cordelia, o fetita aparent foarte politicoasa si ingenua, dar care se va dovedi o adevarata tortionara sub masca delicatetei si a prieteniei. La 50 de ani, Elaine se intoarce in orasul natal Toronto pentru a deschide o expozitie retrospectiva cu picturile ei. Amintirile din trecut, desi niciodata absente intru-totul, revin cu salbaticie si explica suisurile si coborasurile unui destin aparent obisnuit. Elaine are parte de o copilarie fericita alaturi de fratele ei Stephen si de usor rebelii ei parinti: tatal, entomolog pasionat si apoi profesor la Universitatea din Toronto, mama – o femeie pe care statutul de casnica si gospodina n-o caracterizeaza per total. Elaine e trimisa la scoala iar dorinta ei de a fi acceptata de Grace, Carol si Cordelia o vor impinge treptat intr-un amestec de evenimente traumatizante pentru ea insasi. Aparent, Elaine face fata cu brio situatiei. Doar ea stie ce eforturi face ca sa multumeasca si sa raspunda rautatilor gratuite impuse de Cordelia. Orice vorba, orice tacere, miscare, gest sunt interpretate si pedepsite de nemiloasa si capricioasa Cordelia. Doar faptul ca nu moare pe jumatate inghetata o face pe Elaine sa inteleaga ca s-a complacut intr-o situatie imposibila si o infrunta pe Cordelia. „Nimic nu dispare” spune Elaine, dar ea va supravietui. O ajuta mult dragostea parintilor ei, mintea desteptului ei frate, ochiul-de-pisica si prin contradictie, chiar Cordelia. O carte cel putin interesanta care mi-a dat fiori de groaza. Copii crescuti in case respectabile, copii iubiti de mame cu frica de Dumnezeu, copii aparent inocenti se pot dovedi adevarati monstri.

Ar fi fost mai usor sa le urasc. As fi stiut ce sa fac daca le uram. Ura e clara, metalica, unilaterala, decisa; e altfel decat iubirea.

6 gânduri despre &8222;„Ochi-de-pisica” – Margaret Atwood&8221;

    • Roberts zice:

      pentru mine, Margaret Atwood e o provocare. am tot auzit vorbindu-se despre ea, iar prima carte (Asasinul orb) a mers ceva mai greu. „Ochi-de-pisica” este antrenanta si mi-a dat fiori pe sina spinarii, culmea e ca din situatii care chiar cred ca se intampla in lumea asta.

  1. Ema Cojocaru zice:

    Văd că ai citit ceva Atwood. Din ce-ai scris aici, “Ochi-de-pisică” pare tare interesantă, cred că va fi următoarea după “Povestea cameristei”. Și pe mine mă intrigă scriitoarea, îmi place să abordează diverse stiluri și subiecte în romanele sale.

    • Roberts zice:

      toti lauda „Povestea cameristei”. eu inca n-am ajuns la ea desi o am pregatita in e-book reader. ce-am citit de Margaret Atwood am gasit intr-un anticariat din Bacau la un pret mic spre foarte mic, asa ca nu m-am putut abtine. „Ochi de pisica” mi-a placut mai mult decat „Asasinul orb”.

  2. Ema Cojocaru zice:

    Mai că-mi vine să mă duc și eu în anticariatul respectiv, păcat că Bacăul e așa departe!🙂
    Dar în ce privește Alias Grace versus Asasinul orb, care dintre ele ți-a plăcut mai mult?

Lasă un răspuns

