Ce este o carte buna?

Cand libraria Libris a pus aceasta intrebare si ne-a provocat pe noi, bloggerii, sa scriem, normal ca am fost tentata. Dar dupa primele clipe de entuziasm si bucurie (vorbim totusi de premii de 1200 de lei si de promovarea unui blog în newsletterul Libris) am realizat ca nu este asa de usor sa raspund. Pare o o intrebare banala si credeam ca ideile imi vor veni usor si rapid iar articolul se va scrie de la sine. Nu a fost chiar asa. Uimitor e ca citesc cu placere de pe 7-8 ani si am dat peste multe carti bune de-a lungul timpului. Ce este o carte buna? Hm, cred ca raspunsul depinde de fiecare, de modul de perceptie, educatie si chiar de varsta. MI-amintesc vag ca am trecut prin diverse etape, in copilarie puteam sa spun cu mana pe inima ca aventurile piratilor, a printeselor sau nazdravaniile lui Nica sunt indeajuns pentru o carte buna. Mai stiu ca parintii mei cumparau carti, ca faceau eforturi financiare, ca intretineau legaturi cu vanzatoarele din librarii sau din depozite ca sa aiba acces la ultimele noutati. A fost apoi etapa Jules Verne (oare copiii de azi mai citesc asa ceva?), cititul seara pe sub patura, mersul pe la biblioteca scolii sau schimburile de carti cu copiii de aceeasi varsta. Cartile tineau loc de televizor, de filme, de plictiseala si chiar de prieteni….In timp au crescut si standardele in materie de carti. Am inteles ca trebuie sa ma bazez pe instinct, ca intuitia ma ghideaza bine si ca trebuie sa abordez cat mai multe genuri ca sa nu cad in blazare. In cazul meu au fost momente in care o carte politista a fost o carte buna. Ati patit vreodata sa aveti multa, multa treaba dar gandul vostru sa fie doar sa ajungeti acasa, sa va instalati comod in fotoliu si sa va doriti sa fiti lasati in pace doar ca sa continuati lectura si sa parcurgeti paginile una dupa alta? Ei bine, mie mi s-a intamplat si nu de putine ori. Si da, pot spune, ca atunci aveam de-a face cu o carte buna. Si da, multe imi vin in minte acum, si multe mi-au ramas in suflet si m-au influentat, mi-au largit universul si m-au imbogatit sufleteste.

libris te rpomoveazaO carte nu trebuie sa aiba nu stiu ce mesaj etic generos ca s-o consider buna.  Trebuie doar sa ma inalte, sa-mi puna mintea si sufletul la incercare, sa-mi provoace intrebari si sa simt ca transmite mai mult, ceva mai profund si mai subtil dincolo de subiect si de cuvinte. E absolut necesar sa transmita emotii, sa ma poarte in lume, sa-mi satisfaca nevoia de apartenenta si sa-mi invinga sentimentele de singuratate si teama care ma incearca uneori. Si cine nu recunoaste ca o carte buna e un fel de refugiu, inseamna ca nu e sincer cu el insusi.  Poate ca o carte buna nu-mi ofera un job mai bun sau un statut social superior, dar in mod cert am mai multa incredere in mine si traiesc experiente pe care viata mea (banala) nu mi le ofera. Citind, si mai ales citind carti bune, am depasit complexe si am cunoscut oameni cu aceleasi preocupari ca mine. Am constientizat ca sunt o fiinta normala care stie prea putin dar ca nu trebuie sa ma necajesc prea tare din cauza asta. Sunt atatea carti bune din care ma pot informa, care ma educa, care ma surprind sau care ma ajuta sa-mi (re)descoper  valente. Ma abtin foarte tare sa enumar cateva titluri sau autori care imi plac foarte tare, dar Intrebarea este: Ce este o carte buna? Pe scurt: o carte buna e o carte care nu numai ca imi ofera informatii, dar ma face sa am trairi intense, care imi bucura sufletul si ma face sa uit greutatile si grijile domestice. Recunosc ca cititul e una din marile placeri de-ale mele asa ca o carte buna este un motiv suficient de puternic cat sa ma scol dimineata cu zambetul pe buze. Iubesc cartile iar ele m-au facut sa fiu omul de astazi. Un om mai bun, mai intelept si mai modest.

8 gânduri despre &8222;Ce este o carte buna?&8221;

  1. Antoaneta MOGA zice:

    O carte buna iti ofera o traire aparte, o poveste cum nu ai mai auzit pana acum, personaje uimitoare sau in care ne regasim cu ceva, cat de putin, vorbe de duh, si nu numai … o carte buna iti ofera posibilitatea de a trai o viata sau mai multe in plus, impreuna cu oamenii care populeaza povestea, indiferent de timp si spatiu. Tu ai spus asa frumos: o carte buna iti imbogateste sufletul. Oamenii care nu citesc carti sunt saraci in idei, in trairi, adica sterili. citind, combatem aceasta sterilitate intelectuala si as adauga, afectiva…

    • Roberts zice:

      imi pare rau, din nu stiu ce motiv, acest comentariu l-am gasit in spam. daca trebuie sa fac ceva ca sa nu se mai repete, va rog sa-mi spuneti (nu ma pricep foarte bine la parte de setari, wordpress, etc.) revenind, Antoaneta, cred ca si tu trebuia sa raspunzi la o astfel de intrebare, erai o concurenta redutabila. imi place ce/cum spui si ai adaugat cel putin un nou punct de vedere. (ma efer aici la partea: Oamenii care nu citesc carti sunt saraci in idei, in trairi, adica sterili). sterilitate afectiva, ce dureros, ce pacat daca ajungem in aceasta situatie….

      • Antoaneta MOGA zice:

        Eu am mai comentat pe blogul tau, insa am vazut ca nu sunt publicate/aprobate acele comentarii la articolele tale. unul ar fi cel la „Gradina placerilor lumesti” de J.C. Oates. cat despre concurs, se pare ca l-am ratat😦 . sper ca se vor mai organiza altele.

      • Roberts zice:

        imi pare rau, stiu ca anumite comentarii ajung in spam desi nu stiu dupa ce criteriu. cel de la „Gradina placerilor lumesti” a aparut si sper ca n-am ratat altele. cand se vor mai organiza altele, iti voi trimite un mail ca sa nu mai ratezi:)

  2. Andra :) zice:

    Chiar greu de răspuns la întrebarea asta… Pentru mine o carte bună e cea care mă face să uit de ce e în jur şi să îmi doresc să o citesc dintr-o răsuflare până la capăt. Mai concret, îmi plac cărţile care mă transpun total în poveste, cu multă acţiune, cu întâmplări mai neobişnuite.
    Cel mai important, cred că nu există cartea „perfectă” sau „cea mai bună”, există doar preferinţe subiective. Sigur, sunt cărţi care plac unui număr foarte mare de oameni, din perioade diferite, dar asta nu le face mai bune, ci doar mai populare. Părerea mea🙂

    • Roberts zice:

      asa este! sunt convinsa ca daca mi-au placut mult unele carti, este si pentru ca le-am si citit la momentul potrivit. si reciproca este valabila, daca n-am terminat anumite carti sau nu mi-au placut, este si pentru ca nu eram eu pregatita pentru ele. oricum, eu nu generalizez. daca-mi place mie ceva, nu neaparat trebuie sa placa si altora.

  3. bibliodevafiliala3 zice:

    Sunt întru totul de acord cu tine şi da, mi s-a întâmplat de foarte multe ori să las totul baltă, pentru ca să mă afund într-o carte. Excelent prins în cuvinte. M-am regăsit în foarte multe din pasajele tale. Ce este interesant este că o carte bună – poate fi bună pentru tine, pentru momentul respectiv (cum ai spus şi tu), este ceea ce îţi lipseşte, lumea în care te-ai putea regăsi sau evada, citind. Am avut şi eu momente în care o carte poliţistă a însemnat o carte bună. Chiar şi acum încep mai multe cărţi, din genuri diferite şi, în funcţie de stare, citesc ceea ce-mi cade mai bine. Sunt totuşi cărţi pe care nu pot să le las din mână, de care mă despart cu greu pentru ca să dorm măcar câteva ore.

    • Roberts zice:

      am scris articolul acesta in graba pentru ca aflasem in ultimul moment de concurs. parea atat de usor de raspuns si totusi mi-a dat batai de cap raspunsul. parea ca cuvintele nu sunt de ajuns pentru a exprima exact raspunsul….nici acum nu-s convinsa ca am spus tot ceea ce trebuia, ca n-am exprimat tot ceea ce gandeam, ce simteam….cred ca-mi venea mai usor daca spuneam niste titluri, dar chiar si asa tot scapam cate ceva. oricum, n-am castigat, dar a meritat incercarea:)

Lasă un răspuns

