„….Sa ucizi o pasare cintatoare” – Harper Lee

“Curajos nu e omul cu pusca-n mana. Sa fii curajos inseamna sa stii ca esti pierdut inainte de a intreprinde ceva, totusi intreprinzi oricum, si mergi pana la capat, orice-ar fi.”

sa-ucizi-o-pasare-cintatoareIn America anilor ’30 albul Atticus Finch e un personaj atipic. Avocat de profesie, tata singur care-si creste cei 2 copii, el se inhama la ingrata misiune de a apara un negru sarac invinovatit ca a violat o tanara alba. Desi in acea perioada mentalitatea era ca nici un negru nu are de castigat in fata unui alb, fie el cat de sarac, Atticus nu ezita sa-si faca treaba foarte bine si sa demonteze asa-zisele probe aduse de acuzare. Si in mod absolut nesurprinzator pentru acele vremuri, negrul Tim Robinson va fi gasit vinovat de catre jurati si dus la inchisoare pana va avea loc recursul. De aici lucrurile o iau razna: negrul va fi impuscat mortal in incercarea sa de a evada iar domnul Bob Edwell, tatal tinerei violate Mayella Wdwell, se simte jignit, ironizat de restul comunitatii si declara razboi familiei Finch. Zis si facut. De Halloween, Jen si Scout Finch sunt atacati de Bob Edwell si numai cu ajutorul unui vecin misterios reusesc sa scape cu viata. Toate acestea sunt povestite si filtrate prin ochii unei fetite de numai 9 ani, Scout, a carei candoare si istetime m-au cucerit. Ipocrizia, prostia si prejudecatile albilor din prafuitul si plicticosul oras Maycomb palesc in comparatie cu inalta tinuta morala a domnului Finch, un tata care nu se abate de la principiile lui si-si creste copiii onest si echilibrat.

Nu trebuie sa uitam ca faptele relatate au avut loc un Sud, intr-o perioada cand rasismul si prejudecatile nu erau de neglijat, asa ca efortul lui Atticus de a apara un negru atrage dezaprobare si reprosuri din partea unor localnici albi. Este greu pentru Scout sa inteleaga initial atitudinea tatalui ei, dar faptul ca a fost implicata si a asistat la nedreptati si rautati o face sa-si aprecieze parintele si sa constientizeze faptul ca adultii pot fi rai si inconsecventi. In acest sens, este relevanta atitudinea profesoarei care-l condamna pe Hitler si regimul lui dar nu suporta negrii in apropierea ei. Putini au fost cei care s-au smuls din apatie si comoditate pentru a lua apararea unui nevinovat de culoare.  Desi Scout vorbeste cu candoare, ceea ce se-ntampla in Maycomb musteste de nedreptate si emotii iar cartea transmite un mesaj etic generos. Harper Lee reuseste sa faca din „….Sa ucizi o pasare cantatoare” nu numai o opera clasica a literaturii americane, dar, mai ales, o bucata de istorie cu bune si cu rele, cu rasism si toleranta, cu inocenta si ura nejustificata.

394588Iubitorii limbii engleze pot citi aceasta carte in limba lui Shakespeare de la aceeasi librarie online. – Respect pentru oameni si carti.

15 gânduri despre &8222;„….Sa ucizi o pasare cintatoare” – Harper Lee&8221;

  1. Silving zice:

    Nu stiu de ce,nu reusesc sa intru in cartea asta. De vreo doua ori m-am apucat de ea,in ani diferiti,am versiunea engleza, mi-a vorbit al meu sot de ea de cand lumea,dar eu citesc vreun sfert si o las balta,ma apuc de alta pe care o citesc in 2 zile. Nu ma prinde si pace.Am impresia ca am vazut si filmul,alb/negru,la Telecinemateca in Bucuresti,in studentie, dar am doar o imagine vaga, insa mi-amintesc titlul,ca nu e chiar asa de comun.Nu cred ca-i mai dau o sansa,desi as fi vrut s-o fi citit in intregime,fiind o opera clasica a literaturii.

    • Roberts zice:

      sa stii ca am avut si eu ceva probleme in a termina aceasta carte. mi-e foarte greu sa explic de ce, dar inceputul chiar a fost greu. m-am iMpotmolit, am recitit pagini intregi, dar a meritat efortul. cred ca limbajul a fost principalul motiv pentru care am inaintat atat de greu. dincolo de asta, mi-a placut si inteLEG acum de ce este reprezentativa pentru literatura americana, in schimb, n-am vazut filmul…

  2. Hapi River zice:

    Imi aduce aminte de Inchisoarea Ingerilor
    Stii ca eu sunt cu filmele in ultima perioada. Cu filmele pentru relaxare si cu cartile in biblioteca…ele mai stau la rand
    Un film il pot opri si revedea dar o carte buna greu o las din mana

  3. Elena Dragomir zice:

    Mie imi aduce aminte mai degraba de filmul The Green Mile, desi similitudinile sunt cam putine: un negru acuzat pe nedrept de viol si un alb (mai) destupat la minte. Indraznesc sa cred ca nu veti adormi🙂 daca veti decide sa vedeti The Green Mile sau Inchisoarea ingerilor, amintit mai sus (doua dintre filmele mele preferate).

  4. Gabriel zice:

    Mie cartea asta imi aduce aminte de filmul cu acelasi nume :p
    Am citit cartea cam in acelasi timp cu tine, dupa care, imediat, am revazut filmul. Si cartea si filmul sunt de geniu.

  5. bibliodevafiliala3 zice:

    După ce-am recitit cartea pentru clubul de lectură „să povestim despre-o carte”, am văzut cu alţi ochi cartea pe care o citisem ca elevă. Multe lucruri îmi scăpaseră şi relaţia deosebită dintre parinte şi copiii era undeva pe un plan secund pentru mine, care pe vremea aceea nu eram părinte. Mi-a plăcut mult cartea în ansamblul ei, dar cred că ceea ce m-a atras a fost inocenţa copilăriei şi clara influenţă autobiografică a autoarei. Ai senzaţia că povesteşte despre sine, despre ceea ce i s-a întâmplat ei. Frumos ai scris despre roman – ca de obicei, de altfel! Recomand şi eu cu mare căldură această carte.

      • bibliodevafiliala3 zice:

        Bineînţeles că o aşteptăm cu nerăbdare. Ştiam doar de faptul că a acceptat să se editeze in variantă electronica cartea ei. A mai scris ceva eseuri şi l-a ajutat în documentare pe Truman Capote. Acum am citit şi eu articolul despre asta în The Observer. Sunt curioasă cum va fi şi cum va fi tradus în romana Go Set a Watchman.

Lasă un răspuns

