„Onoare” – Elif Shafak

Nu oricine ar intelege asta, insa onoarea era singurul lucru pe care unii barbati il aveau pe lume. Cu cat omul era mai sarac, cu atat onoarea lui valora mai mult. Englezii nu intelegeau legile acestea stravechi.

onoareDoua surori gemene, una plecata din tinutul natal si stabilita impreuna cu propria familie la Londra, cealalta ramasa in tinutul de bastina, necasatorita si cunoscuta ca moasa -vraci locala. Intalnirea dintre ele doua are un deznodamant neasteptat. Una din ele isi pierde viata, cealalta paraseste Londra si se-ntoarce in casa parinteasca. Pana aici nimic spectaculos daca ignoram cu buna-stiinta evenimentul teribil care a dus la moartea uneia dintre ele: crima din onoare, o notiune care aduce cu clanurile mafiote, fara insa a avea vreo legatura. Iskender, fiul adolescent al lui Pembe si al lui Adem, afla cu stupoare de la rudele binevoitoare ca mama lui e implicata intr-o relatie adulterina.  Dupa ce verifica informatia, dupa ce-o urmareste pe Pembe si pe presupusul amant, plin de furie si de resentimente, el hotaraste ca e timpul sa ia masuri. Iskender nu vrea sa o omoare, el intentioneaza doar sa o sperie si sa dea un semnal de alarma. Daca unul din ei se acoperea de rusine, rusinea avea sa se lipeasca de el, fiind cel mai in varsta din familia Toprak. Onoarea lor era onoarea lui.” – pag. 178 Desi reactia lui este exagerata  si de neinteles la prima vedere, crima facuta din onoare este dictata de traditie si transmisa din tata-n fiu. Familia lui Iskender este de origine turco-kurda, acolo rolul femeii este de a fi umila si de a da nastere copiilor baieti, barbatii sunt capul familiei si nu sunt obligati sa traiasca dupa aceleasi reguli morale asemenea consoartelor. De exemplu, Adem, sotul lui Pembe, isi paraseste familia si aleaga sa traiasca cu o dansatoare exotica de origine rusa, dar nimeni nu-l condamna sau nu-l marginalizeaza. Barbatii au onoare iar femeile au doar rusine, aceasta pare a fi ideea de baza dupa care functioneaza comunitatile traditionaliste musulmane. Cartea de fata e doar un posibil raspuns la intrebarea destul de veche: in ce masura educatia si traiul in Occident influenteaza normele ce stau la baza societii mulsumane. Pentru aceasta, Elif Shafak analizeaza trei generatii, aprofundeaza situatia imigrantului musulman nevoit sa munceasca in Occident si alege crima ca lectie pentru femeia necredincioasa. Rezultatul este catastrofal: o femeie moare, tanarul Iskender va fi incatusat timp de 14 ani, iar cei ce supravietuiesc sunt coplesiti de sentimente de vinovatie si de deruta. Asa se-ntampla cand se intersecteaza mentalitatea rigida si puritanismul tipic Islamului cu Occidentul exotic care se bazeaza pe nevoile individului si pe capacitatea lui de alege.” În această țară, femeile sunt cel mai rănite de cei pe care îi iubesc cel mai mult“, spune Elif Shafak intr-un articol pentru The Guardian, dar poate ca urmarile ar fi mai usor de acceptat si de suportat daca nu s-ar pune accent atat de tare pe superioritatea barbatului si pe grava intoleranta vis-a vis de nevoile femeilor si dorinta lor de emancipare. Nu cred ca Iskender a stiut de la inceput intelesul cuvantului onoare, dar cred ca a aflat in timp ca a gresit profund vrand sa-si pedepseasca mama si ca adevarul e preferabil situatiilor incerte. „…Acoperind, ciuntind, prefacand adevarul. E o traditie de familie – sa infasuram adevarul in valuri, ingropandu-l adanc in inertia de zi cu zi, ca dupa o vreme sa nu mai poata fi ajuns nici macar in imaginatie.” – pag.369

honourO carte care mi-a placut mult mai mult decat „Cele 40 de legi ale iubirii” sau „Lapte negru„. O carte care mi-a demonstrat ca Elif Shafak e preocupata de traditii si obiceiuri, ca poate atinge teme profunde si ca interesul ei strabate lumea, de la satul kurd de langa Eufrat pana la exoticul Istanbul sau ploioasa Londra. Cred ca parerea celor de la The Guardian ilustreaza cel mai bine ceea ce am simtit dupa ce am terminat „Onoare„: „Portretul pe care-l face Elif Shafak culturii musulmane, in acelasi timp traditional si globalizant, este pe cit de plin de speranta, pe atit de sofisticat politic.”

La libraria online Libris gasiti acesta carte la reducere: de la 34.95 lei la 26.21 lei.

10 gânduri despre &8222;„Onoare” – Elif Shafak&8221;

  1. Simina zice:

    Iulia, tot ce scrii da pofta de citit si dependenta ca de tutun , cu deosebirea ca cititul nu dauneaza grav sanatatii ci e medicament pentru minte si suflet !

  2. Hapi zice:

    Am mai citit o recenzie despre aceasta carte si intentionam sa o procur dar daca nu notez cartile pe care le doresc inainte sa intru in librarie e posibil sa ma abat de la „subiect”🙂

  3. simsim zice:

    mie mi-au placut si Bastarda si Legile:) si imi place Elif ca femeie si ca scriitoare si sunt convinsa ca o sa-i devorez si celelalte carti. tare drag mi-e blogul tau plin de recomandari faine:*

    • Roberts zice:

      ooooooooooooo, atunci sigur iti vor place „Lapte negru” si „Onoare”, mi se par mai reusite decat celalalte doua. multumesc frumos pentru cuvintele frumoase! acest blog m-a facut sa fiu mai organizata si mi-a dat ocazia sa cunosc oameni buni care nu s-au sfiit sa ma incurajeze! cateodata o vorba buna conteaza fooooaaarte mult:)

  4. Layla zice:

    Mi-ai trezit interesul, voi adauga cartea pe lista mea de „must read”. Daca imi permiti, iti recomand cartile scriitorului Khaled Hosseini.

    • Roberts zice:

      multumesc de recomandare! tot aud de Hosseini in ultimul timp si eu n-am citit nimic de el:(( cat despre „Onoare”, chiar mi-a placut si e scrisa tare frumos, fara a fi siropoasa….

  5. Geanina zice:

    Am descoperit-o pe Elif acum 5 ani, cand la noi s-a publicat Bastarda Istanbulului. De atunci am citit tot ce a scris (engleza si romana). Imi place este putin spus…favoritul fiind desigur „Cele patruzeci de legi ale iubirii” …

    • Roberts zice:

      eu n-am citit chiar tot ce-a scris acesta autoare, dar cel mai mult m-a impresionat „Onoare”. ca sa fiu sincera, am descoperit-o pe Elif deoarece am gasit multe recenzii favorabile si multe fane de-ale ei. sper sa gasesc si eu „Bastarda Istanbulului”, e pe lista mea de must-read.:)

Lasă un răspuns

