„Caietul Mayei” – Isabel Allende

Promite-mi ca te vei iubi mereu asa cum te iubesc mereu.

Caietul_MayeiMaya Vidal, o adolescenta crescuta de bunici intr-o casa veche din Berkeley, este o adolescenta care gaseste puterea sa ia viata de la capat. La douazeci de ani are experiente cat nu au altii toata viata. Mama o paraseste de mica, tatal e un barbat frumos, preocupat de cariera si de femei, asa ca sarcina de a o creste pe Maya revine bunicilor dinspre tata. Bunica Nini, emigranta de origine chiliana si bunicul vitreg Popo de origine afro-americana, profesor universitar si astrolog renumit fac tot ceea ce e omeneste posibil pentru ca nepoata lor sa aiba parte de multa dragoste si de o copilarie fericita. Moartea bunicului darama universul fericit cu care Maya era familiarizata. Nini se adanceste in durere iar depresia crunta de care sufera la moartea sotului o face indiferenta la transformarile prin care trece adolescenta Maya. La numai cincisprezece ani, Maya intra in clubul Vampirilor, se apuca de bautura, santajeaza pedofili prin hoteluri si sfarseste prin a fi aproape omorata intr-un accident rutier. Tatal o interneaza cu forta intr-un ospiciu din Oregon, destinat adolescentilor cu probleme, dar Maya cauta necazurile cu lumanarea. Evadarea de-acolo si traiul in Las Vegas au consecinte dezastruoase. Calatoria ei prin lumea traficantilor de droguri, a prostituatelor si a a falsificatorilor de bani ne introduce intr-o lume imorala, tulbure si cu pericole la tot pasul. Cautata de mafioti, politie si FBI, Maya va fi trimisa intr-un exil fortat pe insula Chiloe, unde prietenia cu inteleptul Manuel si adaptarea la traiul linistit si sanatos din insula sunt doar inceputul vindecarii si a cautarii inocentei pierdute. Lumea toata e magica spune Manuel Arias dar Maya nu poate uita degradarea si depravarea pe care alcoolul si zapada alba le produc. Adolescenta rebela va intelege ca durerea coplesitoare, moartea celor dragi si dezamagirile inerente pot fi depasite daca ai langa tine oameni care te iubesc si care-ti vor binele. Nini, bunica  autoritara dar cu inima mare, bunicul Popo, prezenta blanda, solida, constanta chiar si dupa moarte, Susan – mama vitrega, antrenoare de caini de politie si Manuel, antropolog si sociolog de profesie, sunt doar cativa din oamenii care-o ajuta de Maya sa iasa din labirintul ametitor-distrugator al drogurilor si sa traiasca frumos. Din pacate, nu toti tinerii au aceasta sansa. Allende vorbeste cu toata franchetea despre violuri, despre sclavi si despre abuzuri sexuale, despre copii disparuti folositi in prostitutia infantila, despre spionajul electronic, despre saracie considerata a fi dezgustatoare si inspaimantatoare si despre faptul ca viata este mai ușoara pentru albi. Poate ca toate acestea au rapit putin din magia cu care ma obisnuise Isabel Allende in celalate carti ale ei, dar toata lupta Mayei cu alcoolul si praful alb e mai reala si mai adaptata vremurilor actuale. Maya, tanara blonda, cu ochi albastri-cenusii, este doar unul din cazurile de tineri vulnerabili care pierd la un moment dat directia fireasca, care inving dependenta si care pun cat de cat pret pe viata lor. Dar ce se-ntampla cu ceilalti?

Ce zi era? Ce ora? N-aveam nici cea mai mica idee. Deschideam ochii, ma sufocam, inima mea era o bomba cu ceas care ticaia tot mai repede, tresaream necontrolat, mi-era greata, horcaiam, din nou vidul. – pag.204

Treceau zile intregi fara sa schimb un salut, fara sa primesc un cuvant sau un gest de o alta fiinta omeneasca. Singuratatea, gheara de gheata in piept, ma coplesise in asa hal ca nu mi-a venit ideea simpla de a da un telefon la casa mea din Berkeley. Atat ar fi fost de ajuns, un telefon; dar imi pierdusem speranta. – pag.213

14 gânduri despre &8222;„Caietul Mayei” – Isabel Allende&8221;

  1. Sorin-Lucian Berbecar zice:

    Cu ceva vreme în urmă, nu știu dacă am mai menționat asta la vreuna din recenziile tale pentru cărțile lui Isabel Allende, am văzut un interviu cu autoarea, mi s-a părut o persoană fermecătoare și m-a cucerit de-a dreptul, și totuși încă nu-mi dau seama cum de nu i-am citit nici una din cărți până acum.
    Volumul pe care îl aduci în discuție acum mi se pare captivant, dar cu ce îmi recomanzi să încep?

    • Roberts zice:

      pentru mine personal „Portret in sepia” este number one. cu ea iti si recomand sa incepi. stiu ca Allende e renumita mai ales pentru „Casa spiritelor” dar favorita mea e cea de care-ti spuneam inainte. eu voi incerca sa-mi gasesc timp s-o recitesc ca sa comentez avizat cand vei scrie tu despre ea:)

      • Alexia zice:

        Dar ”Portret in sepia” e un fel de continuare la ”Hija de la fortuna” si prima e cumva mai reusita. Citesc si eu acum ”Caietul Mayei” si o savurez la maxim, mai ca imi vine sa trag o fuga pana in Chiloé si parca incep sa imi doresc sa mi-o fi procurat in spaniola mai degraba 🙂

      • Alexia zice:

        Are un farmec aparte in spaniola, dar nici cu unele traduceri nu e departe, spre exemplu ”Tara mea inventata” mi s-a parut la fel de savuroasa ca cele in spaniola, prin comparatie cu ”Caietul Mayei”, care nu mi se pare asa grozav tradusa, unele chestii s-au pierdut pe drum (am reusit sa fac rost de ea si citesc alternativ cand in romana din carte, cand in spaniola de pe Kindle). Nu e insa ca la scriitorii japonezi, unde sa gasesti o traducere 100% in oglinda e aproape imposibil, din cauza dificultatii limbii.
        Daca ar fi sa nu fi citit inca niciuna din cartile ei, le-as fi luat in ordine cronologica, ma fascineaza viata ei si cum isi surprinde in personajele cartilor ei numeroase din trairile si parerile personale.
        Inca nu pot sa cred cate carti ai cuprins in blog :D. La cat mai multe! 🙂

      • Roberts zice:

        multumesc foarte mult! sper sa continui cu blogul pentru ca imi place foarte mult sa citesc. cu scrisul e mai greu, simt cateodata ca nu ma exprim suficient de bine, ca nu spun tot ce am simtit, ca nu sunt suficient de clara….simt ca-ti place mult Allende si eu pot intelege pentru ca sunt in aceeasi tabara. am o intrebare: ce-ai citit si te-a impresionat foarte tare? pe cine ai pune in lista autorilor tai preferati? iti doresti vreo carte? sper sa-mi raspunzi si cat mai multe lecturi faine!:)

      • Alexia zice:

        Iulia, in ultima vreme tot citesc Murakami, are ceva ce ma atrage, mi-a placut mult ”In cautarea oii fantastice” si tot incerc sa le termin pe cele ale lui Allende, insa as avea nevoie sa imi dublez timpul pentru asta :D.
        Am o fascinatie pentru literatura sud-americana, de la cea de la origini pana la cea de azi, poate si pentru ca am studiat-o in facultate, iar profa vorbea cu atata pricepere incat nu aveai cum sa nu prinzi drag. Ma identific cu ceva din ea si simt ca o inteleg, desi din afara poate parea un pic fantastica sau cu elemente oculte, magice, dar pentru ei asta e o parte integranta din lumea lor, nu tine neaprat de imposibil.
        Mi-a placut mult de tot Clavell cu ”Vartejul” lui, o lume cu totul diferita de ce cunoastem noi, 1600 de pagini pe care le-am citit de parca ar fi fost 200. Multa strategie si un fir atat de incurcat si cu atat de multe personaje ca te gandesti ca duce sigur la plictiseala, dar n-a fost deloc asa.
        In ultima vreme, ma atrage sa aflu mai mult despre culturile despre care nu stim asa de multe (probabil de aici si ”alipirea” imediata la Murakami) si cu coada ochiului din ce m-am mai uitat pe blog, mi-ai facut pofta sa citesc ”Buddha din podul casei”, dar mi-am promis ca in urmatorele luni nu voi mai cumpara carti. Am atat de multe in asteptare si deja multe cumparate, incat trebuie sa revizuiesc comportamentul meu de shopperita compulsiva.
        Stiu ca nu m-ai intrebat, dar o carte care nu mi-a placut a fost ”Cartea neagra” a lui Orhan Pamuk, ma asteptam la asa de mult, ca dupa vreo 50 de pagini chinuite a trebuit sa renunt la ea, pentru ca nu gasea niciun element care sa ma faca sa citesc mai departe. Si rareori am renuntat eu la a citi o carte pana la sfarsit.
        Imi place mult sa fac rost de carti si sa le citesc in limbile in care au fost scrise in limita celor 6 limbi pe care le cunosc si uneori imi doresc sa fi vorbit mai multe sa-mi largesc gama asta.
        Cu siguranta o continui activitatea pe blog, daca vreodata nu ai mai avea timp, ai scrie mai putin, ai de unde reduce la cat postezi acum :):D
        Apropo, esti in Bucuresti?

      • Roberts zice:

        draga Alexia, iti voi raspunde in privat pe adresa de mail. vreau sa-ti citesc raspunsul cu atentie si sa raspund cu aceeasi rigurozitate. 6 limbi???? waw, waw, waw

      • Alexia zice:

        Iulia, desigur, imi face mare placere :). Te intrebasem pentru ca ieri a fost un eveniment de schimb de carti, dar nu am mai reusit nici eu sa ajung.
        Am reusit sa termin cartea si acum imi alegeam o alta, intre Paula si Ines del alma mia 🙂

      • Roberts zice:

        ce pot spune? mie mi-au placut amandoua, dar as da un plus pentru „Paula” chiar daca e mai dureroasa. In plus, are si continuarea „Suma zilelor”. indiferent ce alegi/ce ai ales, sper sa-ti placa:)

  2. Lucas T. Greene zice:

    Pendulând între SUA şi Chile, împletind mai multe fire narative, „Caietul Mayei“ este o carte despre vindecare, amintiri coşmăreşti, dezamăgiri, dar mai ales despre dependenţa de droguri. Pentru a scăpa de infernul heroinei, tânăra Maya Vidal se refugiază pe o mică insulă din arhipelagul Chiloé, printre oameni simpli, dominaţi de lumea magică a miturilor, care descoperă târziu şi fără prea mare entuziasm deliciile şi imperativele modernităţii şi îşi abandonează cu greu tradiţiile. Acolo, în comunitatea sudată şi generoasă, ajutată de dragostea familiei aflate la mii de kilometri depărtare şi de solidaritatea străinilor de lângă ea, Maya îşi va recăpăta echilibrul şi încrederea în sine şi în ceilalţi, pentru că va afla, în ciuda grelelor încercări prin care trece, că nimeni nu este singur pe lume.

Lasă un răspuns

