„Supuse sau rebele. Doua versiuni ale feminitatii” – Aurora Liiceanu

copertaS-a vorbit mult despre aceasta carte, inca de la lansarea ei. Cu un titlu provocator si cu o tema excelent aleasa (feminitate = ansamblu de trăsături care constituie specificul caracterului feminin), Aurora Liiceanu a analizat viata, alegerile si comportamentul a doua femei total diferite: Hadley Richardson *prima sotie a lui Ernest Hemingway si Zelda, cunoscuta ca doamna F. Scott Fitzgerald. Singura asemanare consta in faptul ca ambele au fost maritate cu barbati celebri, ramasi cunoscuti pentru scrierile lor valoroase. Se pare ca s-au si cunoscut, s-au intalnit si s-au tolerat (Hemingway si Scott Fitzgerald se admirau reciproc ca scriitori, au discutat si au baut mult impreuna, dar n-au fost prieteni in adevaratul sens al cuvantului). Cele doua versiuni ale feminitatii sunt clar diferite:

  • Hadley este modelul de femeie traditionala care l-a iubit si sprijinit pe Hemingway cu devotament si daruire; din pacate, pofta lui de bani si de faima ii instraineaza iar el va renunta la devotata Hadley cand se va indragosti de alta femeie si imprejurarile ii sunt favorabile;
  • Zelda este femeia flapper rebela, capricioasa care avea nevoie de atentie si care realizeaza la un moment dat ca nu poate fi doar sotia si muza lui Fitzgerald. Personalitate puternica, excentrica si cu o minte creativa, Zelda a luat  lectii de balet, a avut expozitii de arta si a incercat in mod constant sa se  distanteze de renumitul ei sot. Din pacate, ea va avea dese caderi nervoase, va ajunge sa fie internata in diferite sanatorii si nu va avea parte de recunoasterea artistica pe care poate ca o merita.

Raportandu-ne la noi, ca femei, cum suntem noi? Femei ca Hadley, care gasesc siguranta emotionala si financiara in barbatul de langa noi, sau femei Zelva, avide de admiratie si independente? Grea intrebare. Aurora Liiceanu nu ofera solutii, ea a facut munca de documentare (recunosc ca mi-au displacut desele referiri la „Sotia din Paris” de Paula McLain) si le-a comparat pe Hadley cu Zelda fara sa-i simt preferinta pentru vreuna din ele. In schimb, ultimele randuri sunt fabuloase: „Viata este concreta. Realul este stufos, lumesc, plin de amanunte care ne fac imaginatia sa lucreze.[…]Povestea deschide ferestre in mintea cititorului. Ferestrele fiecaruia. Cuvintele cheama dincoace de ele, dincolo de ele si peste ele. Asa cum am scris, asa mi s-au parul mie cele doua vieti, ca doua povesti.”

O lectura lejera, agreabila, care satisface dorinta noastra inexplicabila, irationala chiar, de a analiza si judeca pe altii care n-au sansa sa ne dea replica.

24 de gânduri despre &8222;„Supuse sau rebele. Doua versiuni ale feminitatii” – Aurora Liiceanu&8221;

    • Roberts zice:

      terminasem de putin timp „Sotia din Paris” iar Aurora Liiceanu a construit-o pe Hardley facand dese referiri la cartea Paulei McLain. si chiar au fost destule….noroc cu personajul Zeldei, aici chiar nu stiam mai nimic si am aflat multe informatii….cartea se citeste usor, intr-o zi-doua n-ai ce face…

  1. Mira zice:

    Eu am citit intai ‘Sotia din Paris’ si apoi ‘Supuse sau rebele’. Cred ca daca n-as fi stiut la ce face referire Aurora Liiceanu, nu mi-ar fi placut nici mie. Asa, nu am fost deranjata…

    • Roberts zice:

      n-am citit Fiesta, in schimb astept sa ajunga la mine „Gradina raiului”. de Hemingway am citit doar „A avea si a nu avea” + „Pentru cine bat clopotele” – asta mi-a placut fff mult:)

    • Roberts zice:

      sper sa-ti placa:) pe mine m-a dezamagit putin in sensul ca autoarea s-a folosit mult din „Nevasta din Paris” …in rest, recunosc ca are un stil captivant si ca n-am putut lasa cartea din mana:)

    • Roberts zice:

      bineinteles:) ce n-am inteles eu e ca daca tot a luat ca repere 2 sotii ale lui Hemingway, de ce nu le-a analizat si pe celalate doua?:D or fi fost versiuni nesemnificative?!

  2. Mira zice:

    🙂 Hadley si Zelda sunt la poli opusi, nu au nimic in comun si de aceea cred ca au fost luate ca repere.
    Martha era mai aproape de Zelda ca tipologie, Hemingway intreband-o pe aceasta ‘Esti jurnalista de razboi sau sotie in patul meu’?
    Hadley era sotie si atat……….

    • Roberts zice:

      mie mi-a placut Hadley:) e drept ca in „Supuse sau rebele” parea cam prea domestica, dar in „Sotia din Paris” este descrisa ca o femeie desteapta care si-a iubit sotul si i-a fost credincioasa. se pare ca nu e indeajuns:D

Lasă un răspuns

