„Cantul lui Ahile” – Madeline Miller

Cintul-lui-AhilePentru un cititor ca mine, care iubeste fictiunea, o carte ca aceasta este ideala. Am inceput-o putin sceptica in ideea ca nu eram convinsa ca o versiune moderna de-a Iliadei lui Homer va reusi sa-mi tina interesul aprins. In cartea ei de debut, Madeline Miller reface viata lui Ahile prin prisma lui Patroclu, sotul si iubitul credincios. Povestea de cucerire a Troiei si de recuperare a Elenei este usor de urmarit si inteligent scrisa. Dragostea dintre Ahile, nascut semizeu si prorocit a fi cel mai iscusit luptator, si Patrolu, care se dovedeste a fi in final cel mai bun dintre myrmidoni, pastreaza doza de bun-simt si de usor mister cat sa nu faca din tensiunea sexuala principalul atuu ale romanului.  Cei doi protagonisti se cunosc in urma unui accident nefericit: Patroclu este fiul lui Menoitios (deci print din nascare, la randul lui) si din greseala omoara un baiat. Cinstit din fire isi recunoaste greseala iar tatal lui il lva exila  în regatul de Phthia, condus de Peleus – tatal lui Ahile. Din acest moment, incepe epopeea lor iar prin vocea lui Patroclu urmarim destinul si transformarile lui Ahile:

  • Patroclu are 5 ani cand il vede pentru prima data pe Ahile. „E mai scund decat restul, inca pastrand rotunjimile copilariei, spre deosebire de ceilalti. Cand se intoarce, are un chip serios, de om mare.” Regele Menoitios ii spune fiului sau, Patroclu: „Asa se cuvine sa fie un fiu.”
  • Patroclu va deveni tovarasul de nedespartit al lui Ahile. Din copilul temator, ciudat, el se transforma intr-un adolescent sigur pe el si constient ca viata lui a apucat-o pe un fagas fericit:”...eram patruns de un simtamant anume. Semana aproape cu teama, inaltandu-mi-se in piept. Semana cu lacrimile, asa de iute venea. Insa nu era nici una, nici alta, caci era usor ca fulgul, pe cand celalalte erau apasatoare, si era plin de viata, pe cand celalalte erau surde. ” si „Atunci am vazut cat de mult ma schimbasem. Nu ma mai necajeam cand pierdeam intrecerea, ca pierdeam cand inotam impreuna spre stanci si pierdeam iarasi cand azvarleam cu lancea sau cu pietre. Caci cum sa te rusinezi ca pierzi cand ai in fata ochilor atata frumusete?
  • discutie intre cei doi baieti : „-Vrei sa fii zeu?
    De data asta a fost mai usor.

    Inca nu, spuse el. Insa mi-ar placea sa fiu erou. Cred ca sunt in stare. Daca profetia e adevarata. Daca va fi razboi. Mama spune ca l-as putea intrece pana si pe Heracles.”
  • Patroclu si Ahile devin iubiti: „Am întins mâna, găsindu-i locasul plăcerii. A închis ochii. Era un ritm anume care-i plăcea, îl simteam – răsuflarea întretăiată, dorul. Degetele mi se miscau fără odihnă, călăuzindu-se după suflarea tot mai iute. Pleoapele lui aveau culoarea cerului în zori, mirosea ca pământul după ploaie. Gura i se căscă într-un strigăt mut – atât de înclestati eram, că i-am simtit tasnirea caldă pe piele. Se cutremură și rămaserăm nemiscati.” – pag.88
  • ce spune centaurul Chiron despre felul cum se lupta Ahile: „N-am ce sa te invat. Stii tot ce stia si Heracles, chiar mai multe. Esti cel mai mare razboinic din spita ta si din toate spitele de dinaintea ta.”
  • Ahile vrea sa cucereasca Troia: „Ahile inflorea pe zi ce trece. Mergea la lupta beat de placere, batandu-se cu un ranjet pe buze. Nu-l incanta sa casapeasca – a aflat iute ca nimeni nu-i putea tine piept. Nici doi, nici trei. Macelul acela lesnicios nu-l incanta deloc si nu rapunea nici pe jumatate cat ar fi putut. De fapt, traia pentru iuresul luptei, cand o ceata de osteni venea ca fulgerul spre el. Acolo, cand douazeci de sabii se gramadeau sa-l strapunga, putea sa lupte cu adevarat. Se desfata simtindu-si propria forta, ca un cal de alergari tinut prea mult in tarc ce poate in sfarsit sa goneasca.” – pag. 200. Patroclu se multumea doar sa fie martor la minunile pe care le infaptuia Ahile.
  • Prima diferenta de opinii dintre Patroclu si Ahile:
    -Ai ales-o pe ea, imi spune. Impotriva mea.
    -Impotriva mandriei tale.
    Folosesc cuvantul hybris. Asa numim noi trufia strigatoare la cer, cruzimea si mania nestapanita, la fel de hada cum sunt zeii.
    Isi inclesteaza pumnii. Poate acum se va napusti in sfarsit asupra mea.
    -Viata mea nu e nimic altceva decat renumele pe care il am, imi spune, sufland greu. E tot ce am. Si nu mai am mult de trait. Nu pot nadajdui sa dainui decat in amintire. Stii prea bine. L-ai lasa pe Agamemnon sa-mi distruga renumele?
    -Nu, raspund eu. Insa vreau ca amintirea sa fie demna de omul viu. Vreau sa fii tu insuti, nu un tiran faimos pentru cruzimea lui. O sa reusim noi. Jur sa te ajut. Insa nu asa. Nu merita sa faci de dragul gloriei ce-ai facut azi.”
  • Finalul: „Daca trebuie sa pleci, o sa vin cu tine. Toate fricile mele date uitarii in imbratisarea lui aurie.
    Doua umbre se intind in bezna una spre cealalta, in amurgul ce s-a lasat greu, fara speranta. Cand li se intalnesc mainile, se revarsa potop de lumina, ca o suta de urne de aur revarsandu-se din soare
    .” – pag.302

Patroclu, desi evident eclipsat de faimosul Ahile, primul între greci, puternic, frumos, izvorît din trupul unei zeiţe, este adevaratul erou al acestei epopei. Desi am crezut ca el este doar omul din umbra, cel care sustine naratiunea si cel care il iubeste si-i este credincios lui Ahile, am stiut la un moment dat ca gresesc. Cu el incepe totul, cu el se termina totul. Poate ca zeii hotarasera pentru Ahile sa fie cel mai bun razboinic, dar intalnirea cu Patroclu i-a schimbat si i-a indulcit soarta. Dragostea a fost mai importanta decat pojghita subtire a faimei. „Legendele Olimpului” mi-au deschis candva apetitul pentru vechea Grecie, pentru eroii si luptele lor, dar „Cantul lui Ahile” a fost o calatorie mult mai placuta in universul mitologiei si al dragostei.
Un interviu cu Madeline Miller aici.

13 gânduri despre &8222;„Cantul lui Ahile” – Madeline Miller&8221;

    • Roberts zice:

      si eu prefer Odiseea, dar Cintul lui Ahile chiar am citit-o cu mare placere:) ce-mi place mie de cand am blog, e ca pot comunica cu oameni pe care altfel nu i-as fi cunoscut:)

      • Sorin-Lucian Berbecar zice:

        Același lucru e valabil și pentru mine. Și intenționez ca într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat să îi întâlnesc și offline pe cei cu care m-am împrietenit prin blogosferă, ergo și cu tine 😀

        Lecturi frumoase!

    • Roberts zice:

      imo nu este fictiune 100%. cred ca autoarea s-a folosit de Iliada dar a umanizat-o prin vocea lui Patroclu. mie una mi-a placut. mult:)

  1. rosu vertical zice:

    Si mie mi-au placut mult Legendele Olimpului, e printre cartile de care imi amintesc cu cel mai mare drag din copilarie. Insa pentru mine volumul I, Zeii, a fost preferat. Imi amintesc ca prin clasa a 4-a, impreuna cu colegele de clasa ne daduseram nume de zeite: una era Artemis, alta Afrodita, pe Atena era bataie :)). Cind ma gindesc la ce repere aveam noi VS ce repere au copiii de azi, Hannah Montanta, sau cine mai e la moda?
    La Iliada m-am impotmolit dupa citeva pagini, asa ca mai pe urma m-am uitat la „Troia”. Si tot de Patrocle mi-a placut si mie cel mai mult (si nu doar datorita lui Eric Bana :)))

    • Roberts zice:

      esti din clubul meu:)) cat despre copiii din ziua de azi, tare mi-e frica ca deja au alte repere (comparativ cu ale noastre) dar nu neaparat mai bune….eu „Troia” inca n-am vazut-o, chiar mi-am propus sa vad acest film. ce pot spune e ca in mod sigur iti va place „Cantul lui Ahile” 🙂 iti doresc un Paste linistit si sa ai prilejul sa te relaxexi cum iti doresti!

  2. Amado Mathis zice:

    “Nu trebuie sa-ti para rau pentru mine in aceasta ultima intorsatura a sortii. Trebuie in schimb sa te bucuri amintindu-ti de dragostea noastra si de faptul ca am fost candva cel mai puternic barbat”. Acestea nu sunt cuvinte de ranchiuna.

Lasă un răspuns

