„Eseu despre orbire” – Jose Saramago

eseu-despre-orbire Eseu_despre_orbire_Colectia_Top_10 eseu-despre-orbire-c1cb

Frica ne-a orbit, frica ne va ține orbi. (p 111-112)

O carte care nu te poate lasa indiferent. Cat de insensibil ai fi (sau de indiferent) lumea creata de Saramago socheaza si pune neuronii in miscare. Cum e numai sa-ti inchipui ca dintr-o data, fara nici un fel de averstisment, o epidemie loveste omenirea, debusolind-o si lasand-o neputincioasa? Caci da, asa se-ntampla intr-o tara necunoscuta, intr-un oras oarecare, intr-un moment neprecizat. Fara nici un fel de semn, un sofer aflat la volanul masinii sale, orbeste dintr-o data. De aici, incepe si progreseaza exponential drama oamenilor: orbesc unul dupa altul, fara nici un semn prevestitor, indiferent de varsta, sex sau conditie sociala. Orbirea e atipica: senzatia e de alb, de lumina laptoasa orbitoare nedureroasa si imprevizibila. La inceput, orbii sunt trimisi de autoritati intr-un spital de nebuni iar acolo incepe lupta pentru mancare si supravietuire. Ca-n orice situatie de criza, apar si situatiile grotesti: tabara orbilor rai violeaza si abuzeaza cu salbaticie femeile din saloane in schimbul hranei, curatenia nu poate fi intretinuta, apa e salcie si murdara, traiul la comun e greu de suportat . Normal ca unii se adapteaza mai usor iar altii clacheaza, nu se pot impaca cu ideea ca cei puternici au smuls cu cruzime painea de la gura celor slabi. Singura care inca mai vede este sotia medicului (oftalmolog), nici ea nu stie care este cauza, si daca initial nu dezvaluie secretul, imprejurarile o silesc si -si va ajuta semenii din jur. Tot ea va fi cea care se va revolta si va reusi sa distruga cladirea in care erau cazati si sa ajunga in libertate. Dar nimic nu mai e ca inainte: orasul era populat numai de orbi, epidemia albului rau nu iertase pe nimeni. Casele erau toate pradate, foametea era in toi, mizerie si depravare peste tot. Sotia medicului isi asuma rolul de a face rost de mancare si de imbracaminte, de a-si conduce amicii la casele lor, de a fi omul-ghid care ia hotarari si care gaseste solutii pentru supravietuire intr-o lume unde nu mai exista reguli si fiecare rezista cum poate. Ideea lui Saramango e geniala si naste intrebari, n-ai cum sa eviti gandul ca omenirea, cu toate progresele ei, are la baza dorinta cea mai simpla: de a trai. Nu conteaza cat de evoluat esti ca fiinta umana, in caz de catastrofe actionam instinctiv si egoist, nu mai exista intelegere si toleranta si sunt foarte putini cei care dau dovada de altruism si bunatate. Actionam diferit in conditii de catastrofe, unii savarsesc acte violente de nedescris, altii au accese de generozitate uimitoare.

jose saramagoCartea lui Saramago e un tablou sumbru dar genial care exploateaza punctele-slabe ale omului. Scene infioratoare ale degradarii umane se impletesc discret cu pasaje de o mare frumusete lingvistica.M-am obisnuit greu cu stilul lui de a scrie, primele 50 de pagini au mers relativ greu dar limbajul impecabil m-a fermecat. Viziunea lui, care poate fi si o realitate alternativa, m-a cam zguduit din temelii, mi-a dat de gandit, m-am ingrozit de finetea situatiilor redate si l-am admirat pe Saramago pentru acuratetea trairilor transmise. „Eseu despre orbire” este un roman fascinant tocmai pentru ca este deranjant,incomodeaza, ne scoate din zona de confort si ne arunca brusc intr-un univers uman grotesc dar nu atat de improbabil pe cat am vrea sa credem.

Orbire e și asta, să trăiești într-o lume unde s-a terminat speranța. (p.176)

15 gânduri despre &8222;„Eseu despre orbire” – Jose Saramago&8221;

  1. Andra :) zice:

    Superbă carte, e una dintre preferatele mele, chiar dacă stilul lui e mai greoi🙂 Mi-aş dori să văd şi filmul, sunt curioasă în ce măsură reuşeşte să se ridice la înălţimea cărţii.

  2. Sorin-Lucian Berbecar zice:

    Ceea ce ne spui tu despre carte mă face să o consider înfricoșătoare. Pentru mine orbirea e una dintre cele mai groaznice afecțiuni și îmi induce o stare de neliniște și teamă, ori de câte ori aud vorbindu-se despre ea.
    Bănuiesc că romanul lui Saramago nu se referă la orbire doar fiziologic, ci mai degrabă la o „orbire a minții” care pare să cuprindă tot mai multă lume. O orbire care ne determină să ne cramponăm de lucruri mărunte și inutile și nu vedem ceea ce e cu adevărat important. Intuiesc corect?

  3. Roberts zice:

    desi pare greu de crezut, Saramago creeaza o lume care devine rapid atacata de un fel de molima (a carei cauza nu este explicata si nici nu are importanta) care ataca rapid omenirea. oamenii nu mai vad, dar nu este orbirea clasica, se vorbeste de un rau alb (indivizii nu mai vad nimic , doar un alb laptos …) care ataca pe toti indiferent de stare sociala, antecedente medicale, sex, religie, etc. singura care ramane imuna este sotia unui medic (nu i se spune numele, nici un personaj nu are un nume propriu-zis) si care asista neputincioasa la degradarea semenilor ei. finalul romanului e interpretabil, eu intuiesc o metafora subtila dar am citit si alte viziuni. daca vrei sa-ti faci o idee, ecranizarea se numeste Blindess si joaca J. Moore.: http://www.cinemagia.ro/filme/blindness-alb-orbitor-19016/

  4. Angela zice:

    am citit si eu de curand cartea. mi-a imprumutat-o o buna prietena de prin blogosfera. nu aveam dispozitia necesara sa ma deplasez la biblioteca si am rugat-o sa-mi aduca ea ceva. nu citisem nimic scris de Saramago. are un impact puternic asupra ta cand faci prima oara cunostinta cu scriitura lui. este dificil, dar intr-un mod placut. si eu vazusem filmul inainte. dar pe cat de mult am iubit-o pe julianne moore in rolul principal, parca nu cred ca a fost cea mai potrivita dupa ce am citit cartea. felicitari pentru articol

Lasă un răspuns

