„Mingiieri straine” – Ian McEwan

mingieri_190
An aparitie: 2004
Autor: Ian McEwan
Categoria: Literatura Universala
Colectie: BIBLIOTECA POLIROM
Domeniu: Literatura engleza
Editura: POLIROM
Format: 106×180
Nr. pagini: 228
Disponibilitate: Libraria online Libris
Pret: 22,96 lei 9,99 lei

Am citit cateva din romanele lui McEwan si avem senzatia ca-i cunosc stilul. Cuvantul esential aici este senzatia. Nu stiam nimic. „Mingiieri straine” a inceput frumos, lin, o continuare fireasca a unei povesti de dragoste. Ea (Mary), actrita ratata, mama a 2 copii marisori, nu-si refuza placerea unui concediu in strainatate (nu se precizeaza unde, dar parea ca prin Italia, Spania sau Grecia) cu iubitul ei, Colin. Relatia lor dureaza de 7 ani si ajunsesera in stadiul in care se stiau suficient de bine cat sa aiba prieteni comuni, sa-si cunoasca calitatile si defectele si chiar sa-si povesteasca si cele mai intime vise. Poate singurul neajuns era ca se cunoasteau prea bine:  „Nu mai era vorba de o mare pasiune. Placerile constau in prietenia degajata, in familiaritatea ritualurilor si a procedeelor, in potrivirea sigura, precisa a membrelor si trupurilor, ca o piesa pusa la loc in matrita in care a fost turnata. Erau generosi si calmi, n-aveau pretentii exagerate si faceau foarte putin zgomot. Ar fi negat revoltati ca se plictisisera unul de celalalt. Spuneau adesea ca le venea greu sa-si aduca aminte ca celalalt era o alta persoana. Cand se priveau, era ca si cum s-ar fi uitat intr-o oglinda aburita. Aceasta intelegere secreta ii facuse atat de vulnerabili si de sensibili, iar redescoperirea faptului ca aveau nevoi si interese distincte ii ranea.” – pag.23
Perioada de vacanta decurge obisnuit: plaja, masa in doi in oras, sex ocazional si multe, multe plimbari pe insula sfarsite de obicei cu rataciri in drumul spre hotel. Intr-una din pelegrinarile lor il cunosc pe Robert, care pare bine intentionat si-i invita sa se odihneasca in casa lui. Acolo o vor cunoaste si pe Caroline, sotia lui Robert, ale carei dureri de spate si usorul handicap fizic le suscita interesul si le trezesc banuieli in legatura cu mariajul celor doi. De aici, actiunea creste in tesiune si dramatism. Mary si Colin ajung sa tot dea ochii cu Robert in mod absolut intamplator iar cuplul Robert-Caroline se dovedeste a fi o combinatie ciudat-monstruoasa.
Finalul romanului m-a prins total nepregatita. Desi simteam fiori pe sira spinarii si eram constienta ca McEwan ma ghideaza spre un punct culminant , n-am intuit cata teroare si frica se pot transmite prin cuvinte. Mi-era clar ca latul se strange din ce in ce mai tare, dar brutalitatea si rautatea unui act gratuit sunt cu atat mai greu de suportat si de inteles. Patru personaje, o atmosfera incordata, practici sexuale anormale, depravare psihica si o moarte violenta.  Trebuie doar sa cititi aceasta carte ca sa va convingeti ca raul poate imbraca diverse forme, in cele mai neasteptate momente. Iar McEwan chiar se pricepe.

14 gânduri despre &8222;„Mingiieri straine” – Ian McEwan&8221;

  1. Sorin-Lucian Berbecar zice:

    Îmi face mereu plăcere să revin pe blogul tău, pentru că știu că voi afla despre cărți interesante, chiar dacă unele dintre ele nu le voi citi.
    Mersi că aduci în atenție romanele care îți plac!
    Faci o treabă minunată.

    • Roberts zice:

      multumesc, Sorin! Incerc sa-mi diversific gusturile (si in materie de literatura), am observat ca tu citesti alt gen. oricum, mi-ai facut pofta cu „Soni” si cu seria lui George R.R. Martin!

  2. Hapi zice:

    De data asta o sa ma leg de pretul cartii: am observat o chestie ciudata la mine si nu ii gasesc o „baza”. E o idee preconceputa din pacate
    Daca vad ca o carte e foarte ieftina, ma gandesc automat ca nu-i buna. La fel- daca vad o reducere foarte mare la o carte, mai mult de 50%. Poate-mi explici tu ca rationamentul asta e fals si ca n-are a face calitatea scriiturii cu pretul, dar totusi…..o carte se vinde oricand la o adica, nu ii trece vremea ca unui fard. Si atunci de ce se fac reduceri mari numai la unele carti?

    • Roberts zice:

      habar n-am care-i politica editurilor si cum se fac modificarile de pret. la „Mingiieri straine” banuiesc ca s-a ajuns la pretul de nici 10 lei ca e aparuta de ceva timp si poate vor sa scoata o noua editie. ideea e ca eu caut cele cu preturi mici, sunt si eu nitel crizata, dar ma orientez dupa autor si parerile celor avizati. mai iau si tzeapa, sunt gusturi si gusturi, dar acum am nimerit-o!:)

    • Roberts zice:

      uite, eu „Durabila iubire” n-am putut s-o termin, am citit pana intr-o 100 de pagini si am renuntat. „Mingiieri straine” e scrisa mai lejer dar cu o tensiune greu de descris….

  3. Sorin-Lucian Berbecar zice:

    Mă bucur că ți-am făcut poftă cu Soni și cu cărțile lui Martin, trebuie să le încerci!
    Voi încerca să răspund (mai mult să îmi dau cu părerea) la nelămurirea lui Hapi, deși contactele mele cu lumea editorială sunt destul de limitate (mi-ar plăcea să lucrez în domeniu, dar asta e o altă poveste).
    Să nu uităm că o editură este o firmă, iar cărțile sunt niște produse care trebuie vândute pentru a scoate investiția și a aduce profit. În momentul în care cărțile stau în depozitele editurii ele se deteriorează fizic și se uzează moral (unele mai repede, altele mai încet), ocupă un spațiu care ar putea fi folosit pentru noile apariții și reprezintă niște bani blocați, care nu se pot reinvesti. Așa că se decide vânzarea lor la prețuri cu reducere mare, recuperându-se investiția făcută și obținându-se un profit mic și o golire a depozitului. Profitul fie el și mic poate fi reinvestit, iar spațiul poate fi din nou utilizat.
    Nu uitați, o astfel de reducere ne arată care este prețul ei real, până la urmă, cam 70% din prețul unei cărți intră în buzunarele retailerilor, vreo 20% reprezintă banii editurii și vreo 10% sunt ai autorului.
    Sper că am reușit să vă răspund, și să fie și inteligibil răspunsul meu.

    O zi frumoasă cu lecturi multe!

    • Roberts zice:

      Sorin, raspunsul tau e perfect logic:) Mi se pare o operatiune dificila, sa urmaresti ce/cum/cat s-a vandut, de cand e stocul etc., dar ca orice chestie din vanzari are o logica. mie imi plac reducerile la nebunie!:)

  4. Andra :) zice:

    Şi pe mine m-a luat prin surprindere evoluţia acţiunii, mi-au dat fiori unele scene… dar cred că situaţii de genul ăsta pot fi evitate în viaţa reală cu puţină prudenţă😀
    Are un stil interesant McEwan, am mai citit de el „Copilul furat” si mi s-a părut reuşită.

    • Roberts zice:

      la asta nu m-am gandit, ca puteau evita cu usurinta intalnirea cu Roberto si Caroline in casa acestora! dac-ai sti de cand tot vreau sa citesc „Copilul furat”, n-ai idee….

    • Roberts zice:

      am citit si „Ispasire” dar e cu totul alt gen decat „Mingiieri straine”, parca nu ar fi scrise de acelasi autor. mi-au placut amandoua, fiecare in alt fel:)

  5. simsim zice:

    ma gandeam azi ca nu am trecut de cateva zile pe la tine si poate ai ceva nou:) si uite ca iar am dat de o carte pe are o trec frumos pe lista „de citit”. multumesc!

Lasă un răspuns

