„Masa pisicii” – Michael Ondaatje

Intotdeauna te asteapta o poveste undeva in viitor. Una abia mijita. Te lipesti de ea doar treptat si ajungi s-o hranesti. Descoperi carapacea ce iti va incorpora si iti va pune la incercare caracterul. In felul acesta iti descoperi calea in viata.

Am citit candva „Pacientul englez” si mi-a placut mult. Apoi am vazut si filmul devenit celebru gratie prezentei seducatoarei Kristin Scott Thomas si a cuceritorului Ralph Fiennes. N-am ramas insensibila desi cred ca pelicula n-a atins subtilitatile si finetea cartii. Asa ca e explicabil ca eu il asociam pe Michael Ondaatje doar cu „Pacientul englez”. Am gresit. „Masa pisicii” cred ca-l reprezinta in egala masura. Desi nu se face aceasta precizare, autorul se foloseste de experientele personale pentru a realiza aceasta mica bijuterie literara. Personajul principal, Michael, e imbarcat  la bordul vasului Oronsay cu scopul precis de a ajunge in Anglia la mama lui si de a-si continua studiile. Baiatul de 11 ani este vag supravegheat de doamna Flavia Prins, o cunostinta de-a unchiului lui Michael si de verisoara Emily, o domnisoara delicata si nonconformista, pe care-am asociat-o cu Otilia lui George Calinescu si care devine treptat confidenta lui permițându-i să se vadă pe sine, cu un ochi la distanta și să simtă primele dorinte sexuale. Dar nimic nu este exagerat aici. Autorul povesteste in stilul unui baiat de 11 ani aflat la granita dintre copilarie si adolescenta. De aceea, dincolo de inocenta si naivitatea specifice varstei, atmosfera de la bordul vasului Oronsay e plina de magie si curiozitate, aventurile vin una dupa alta iar prezenta la bordul vasului a diferitelor tipologii de oameni (puscariasul incatusat Niemeyer, misterioasa si tacuta lui fata, „croitorul” taciturn care numai croitor nu era, indragostita si inocenta Emily de Saram, rebelul si talentatul Caussius, domnisoara Lasquetti, cititoare de carti politiste…) m-au tinut in suspans fara sa anticipez in vreun fel neasteptatul sfarsit. Personal am savurat pasajele cand Michael este matur. El  isi aduce aminte de calatoria pe vasul  Oronsay din Sri Lanka până în Anglia si realizeaza implicatiile pe termen lung in formarea sa, inclusiv casatoria (esuata) cu sora tacutului Ramadihn. Nu cred ca intamplarile sunt atat de neobisnuite,  in fond se punea la cale o evadare si o crima, dar marele farmec al cartii consta in farmecul povestirii si-n senzatia de excentricitate si mister cu care un copil de 11 ani traieste aceste momente. Un fel de combinatie de roman polistist cu remember old times de origine exotica Orient-Anglia redate cu inocenta si mult lirism.
Doritorii pot gasi cartea la libraria online Libris la pretul de numai 18,71 lei – reducere de la 24,95 lei.

3 gânduri despre &8222;„Masa pisicii” – Michael Ondaatje&8221;

  1. Sorin-Lucian Berbecar zice:

    Cum faci de găsești numa cărți interesante pe care să ni le prezinți?

    Cu autorul ăsta nu am făcut cunoștință până acum, deși de Pacientul Englez auzisem, e drept că doar de film și nu de carte, dar oricum nici filmul nu l-am văzut.
    „Masa pisicii” deși nu ne-ai spus de ce se cheamă așa volumul, pare o carte interesantă.

    • Roberts zice:

      ha, n-am vrut sa spun de ce se cheama asa cartea:) daca spun totul, vizitatorii nu vor fi ispititi sa citeasca cartea prezentata…. personal, iti recomand sa vezi filmul si apoi sa parcurgi cartea (ma refer aici la Pacientul englez), nu scrie lejer Michael Ondaatje dar in mod clar nu trebuie ocolit. „Masa pisicii” e ceva mai relaxanta iar eu am citit-o la recomandarea altor iubitori de literatura. multumesc de vizita si te mai astept, stiu ca acum citesti, vremea tine cu noi!:)

Lasă un răspuns

