„1Q84” – Haruki Murakami

Poate cea mai neconventionala carte pe care-am citit-o anul acesta.  Este greu de categorisit, pentru ca „1Q84” este un roman ametitor, complex si care imbina povestea de dragoste cu intriga politista si accente SF. Insasi denumirea cartii este originala: desele trimiteri la mai-celebra „1984” a lui George Orwell se combina cu lumea paralela in care se desfasoara actiunea. Aomame, o tanara a carei viata este formata din cursurile de arte martiale cu cea de asasina platita (e drept ca se ocupa de uciderea barbatilor foarte violenti, violatori de copii, oameni agresivi pe care societatea nu-i condamnase pentru actele lor) are un trecut de care nu vrea sa-si aminteasca. Parintii ei erau membri ai unei sectei Biserica Martorilor, mari iubitori ai Bibliei  iar la varsta de 10 ani ea se rupe de familie si pleaca sa locuiasca la unchiul ei. La scoala ea fusese privita ca o ciudata iar singurul care o intelegea si o placea era Tengo, viitor profesor de matematica si romancier aspirant.  Desi aveau doar 10 ani, intre cei doi apare un sentiment de simpatie si afectiune care-i va tine conectati emotional si ulterior, desi drumurile lor se despart. Aomame va parasi scoala dar in inima ei Tengo ramane mereu. Aceasta este doar o mica parte din povestea de dragoste pe care Haruki Murakami o construieste cu sensibilitate si delicatete. Desi nu s-au mai vazut de mai bine de 20 de ani, desi fiecare a avut parte de noi experiente si relatii sexuale, fiecare stia ca nu a intalnit inca persoana potrivita. Nici unul nu a uitat momentul de cotitura din viata lor, cand Aomame l-a strans de mana pe Tengo – un moment magic si pastrat cu sfintenie in sufletul lor, dar prefera sa-si puna intrebari si sa se complaca in starea de inertie decat sa se caute si sa infrunte indoielile.  Si, totusi, la un moment dat ea il vede pe el (dar el nu stie!!!) iar el trece printr-o serie de intamplari si realizeaza ca trebuie neaparat s-o revada pe Aomame. Din acest punct de vedere, cartea este inedita. Povestea nu este siropoasa, dimpotriva, iar sentimentele si trairile protagonistilor dau farmec si consistenta lecturii.
Totusi, nu intentionez sa povestez aceasta carte. Desi cele trei volume au in jur de 1000 de pagini, am fost atrasa de personaje, de trairile lor, de felul cum sunt descrise cele doua lumi si de detaliile marunte ale vietii lor. Mi-a placut mult Aemome, sensibila si puternica in acelasi timp, dornica de iubire dar dispusa la sacrificii, un fel de Zorro feminin dar fara puteri supranaturale si cu aceleasi temeri ca o femeie obisnuita. Dincolo pe complicatiile narative, de peripetiile inedite, de aparitia unor personaje unice ca Eriko Fukada si  Ushikawa sau de intrebarile neobisnuite (ce este crisalida de aer, cine sunt oamenii cei mici, in cate feluri se pot impreuna un barbat cu o femeie, timpul este sau nu o iluzie) „1Q84” mi-a placut mai ales prin subiect, prin felul in care este impletit fantasticul cu realitatea si modul prin care autorul ne-a dezvaluit o lume noua, nici idilica, nici de cosmar, dar plina de nuante si de interactiuni cauza-efect. Adaugati la toate aceastea scene de sex pasionale, pasaje intregi de intriga captivanta, calatorii in Orasul Pisicilor, dese trimiteri la Cehov, Dostoievski si Carol Lewis pe fondul muzical al Sinfoniettei lui Janáček si veti citi o carte cel putin interesanta. Si va spune asta o cititoare care nu angreeaza in mod obisnuit lumea thrillerului fantastic.

14 gânduri despre &8222;„1Q84” – Haruki Murakami&8221;

  1. Sorin-Lucian Berbecar zice:

    Am mai primit o sugestie de a citi această trilogie, dar tot nu am avut timp să mă documentez. recenzia ta a picat la fix, dar totuși am câteva întrebări:
    – volumele se vând individual sau separat?
    – cât de modernă e proza și stilul narativ?
    – e un text ermetic și solicitant sau din contră odată captivat nu mai există bariere în calea lecturii?
    – luând în considerare răspunsurile de mai sus și preferințele mele literare afișate pe blog, îmi recomanzi sau nu trilogia?
    Frumoasă recenzie!

    P.S. 1984 a lui Orwell am citit-o.

  2. Amedar Consulting zice:

    I’m impressed, I need to say. Actually rarely do I encounter a blog that’s both educative and entertaining, and let me inform you, you might have hit the nail on the head. Your thought is excellent; the difficulty is one thing that not enough individuals are talking intelligently about. I am very blissful that I stumbled across this in my seek for one thing relating to this.

  3. Roberts zice:

    ce pot spune? decat ca aceasta carte m-a surprins mult. am inceput-o sceptica, citisem prea multe pareri pozitive si totusi am fost captivata. cele trei volume se pot cumpara si separat si impreuna (eu le-am luat de pe elefant. ro, reducerea e semnificativa pentru tot pachetul) dar eu una cred ca e bine sa fie citite unul dupa altul, practic le consider trei volume ale aceleiasi carti. se citesc relativ usor, n-am simtit lectura greoie si am admirat stilul inedit al autorului. iti recomand sa nu eviti aceasta trilogie, mai ales ca ai citit si „1984”. nu stiu daca nota 10 i s-ar potrivi, dar imo merita un 8,50 cu prisosinta. te mai astept si sa vedem ce parere vei avea tu!!!:)

  4. bibliodevafiliala3 zice:

    !984 este, cu siguranţă, una din cărţile mele preferate. N-am scris încă despre ea pe blog, dar probabil, cât de curând o voi face. Voi ţine cont de această recomandare, cu atât mai mult cu cât şi Murakami îmi place cum scrie. Este adevărat că trebuie să-mi fac timp 🙂 pentru că sunt 3 volume, dar vin sărbătorile şi … poate după ce trec voi avea mai mult timp. Sper să intru în anul nou citind, că poate aşa voi avea mai mult timp pentru lectură tot anul ce vine 🙂

    • Roberts zice:

      si eu mi-am propus multe pentru noul an, inclusiv in ceea ce oriveste lectura!:) mi-a placut „1Q84” si a fost o surpriza pentru mine, nu-s foarte familiarizata cu acest autor. acum sunt in faza de documentare, citesc tot felul de articole, opinii vis-a-vis de cartile dumnealui. cu Coana Chirita m-ai dat pe spate, esti uimitoare privind subiectele inedite si multimea de detalii, partea de documentare care sta la baza articolelor tale! din pacate, nu pot comenta foarte bine, nu-s eu foarte informata:(( spor la lecturi si in tot ceea ce faci!:)

      • bibliodevafiliala3 zice:

        🙂 Mulţumesc frumos de comentariu la Chiriţa 🙂 Ce păcat că nu vede lumea ce frumos m-ai lăudat 🙂 Ideile îmi vin când am acţiuni, când mă uit cu elevii la film, când citesc cărţile ca să pot să le povestesc şi eu, pe lângă profesoara de română. Cât despre documentare 🙂 este adevărat că-mi ia ceva timp, dar ce să-i faci, se vede că lucrez la catalogare informare (asta este serviciul meu de bază, cel de la filiala este o detasare temporara). Catalogatorii au un defect profesional să fii minuţiosi în descrierea unei cărţi şi oricum fac foarte multă cercetare.

  5. Povestile Mele zice:

    Murakami e cel mai… deosebit scriitor cu care am avut de-a face. Toate cartile lui merita atentie. Sa nu mai spun ca e in ultimii ani permanent pe lista scurta pentru Nobel. Dar ăsta se da pe criterii politice.
    Are un stil direct, însă reuseste sa transmita o multime de mesaje.
    Genul in care se încadreaza japonezul e greu de definit. Eu nu l-as vedea ca thriller. In fiecare carte, granita dintre real si imaginar e atat de subtila, la fel ca modul în care se intrepatrund cele doua lumi, se confunda deseori. Cumva, imaginarul trece in real si realul devine vis/imaginar.
    Personajele lui se caracterizeaza prin solitudine. Asa se (re)descopera. Intr-un final, eroii lui Murakami sunt „salvati” prin/de iubire. Ca o implinire suprema.
    …Asa ca iti recomand ORICE carte a lui Murakami, inclusiv jurnalul despre alergare… (asa, ca sa fie si cu un pic de sport)

  6. Povestile Mele zice:

    Acum, nu te-astepta la happy end-uri pline de iubire. Cazul Aomame-Tengo e unul fericit. Iubirea te salveaza ca persoana – chiar si dincolo de moarte. Oricum, e foarte ciudat sa-l comentezi pe Murakami, are atatea substraturi, nu le poti prinde decat citind.

  7. Pingback: Homepage

Lasă un răspuns

