„Zarva in livada de guave” – Kiran Desai

Kiran Desai iubeste India asa ca „Zarva in livada de guave” este un omagiu adus tarii ei natale. Toata naratiunea cartii este presarata cu amanunte pline de savoare si exotism asa cum este si India insasi. Numai o persoana indragostita de tara miracolelor il putea crea pe Sampath, un personaj atat de indian *ca atitudine si atat de pitoresc *vezi transformarea lui dintr-un obscur functionar intr-un adevarat guru stabilit intr-un arbore de guava.

Nascut sub bune auspicii, dupa o vara insuportabil de calduroasa si supunandu-si mama unei sarcini anevoioase si unor vise despre mancare tot mai extravagante, Sampath apare pe lume in timpul unei furtuni puternice urmata de ploi multasteptate. Ca o coincidenta fericita, un avion suedez se dezechilibreaza si din norii invalatuciti apar cutii pline de provizii. Eliberarea naturii si prosperitatea neasteptata sunt semne clare ale norocului lui Sampath, predestinat maririi si triumfului conform traditiilor locale. „Stelele ii sunt prielnice” – pag.47
20 de ani mai tarziu il gasim pe Sampath  locuind impreuna cu familia lui. El e un tanar cu picioare ca de paianjen si cu brate la fel, usor iritat de la traiul in comun si cu probleme de somn. Elev mediocru, prefera sa-si petreaca timpul stand degeaba, petrecand multe ore pasnice, de visare si cantand pentru sine in gradinile publice. Exasperat, tatal sau, domnul Chawla ii gaseste o slujba la guvern, in biroul din spate al postei din Shahkot. Dar Sampath  gafeaza in mod uimitor si este concediat (scena e absolut fabuloasa!). Dorinta de a sta in spatii deschise, de a scapa de casa in care traieste si pe care-o percepe ca pe-o inchisoare, il conduce pe Sampath intr-un arbore de guave. Nu poate fi convins sa coboare si de-aici incepe epopeea lui Sampath.

Vreau sa fiu liber – pag. 82

Cei din jur, mai putin membrii familiei lui care-l cunosteau bine pe Sampath, confunda intelepciunea de nepatruns cu comportamentul pueril si confuz. Sampath se retrage in copac din comoditate, asta fiind singura solutie pe care-o vede ca sa scape de ai lui si de atmosfera sufocanta din casa parinteasca. El ajunge sa fie cunoscut si sa tina Predica din Arborele de Guava. Totul nu e decat o mica inselatorie, prezicerile lui se bazeaza pe detalii retinute de pe vremea cand citea pe ascuns scrisori la posta. Dintr-un baiat inutil si aiurit asemeni mamei lui, Sampath ajunge un fel de sfant iar actiunile lui au consecinte pline de umor. Intalnirea cu maimutele si convietuirea cu ele schimba perspectiva lui Sampath despre viata si grabesc deznodamantul.
Personajele sunt insolite, pline de umanitate. Egoiste, avare, limitate, ele fac din „Zarva in livada de guave” un loc excentric unde numai cei inzestrati cu mult umor se regasesc. Kiran Desai creeaza o lume exotico-magica incredibila dar in perfecta armonie cu ironia si satira la adresa naivitatii si prostiei omenesti.

Guava 4 Guava2   Higo  Guava 1

17 gânduri despre &8222;„Zarva in livada de guave” – Kiran Desai&8221;

  1. Hapi zice:

    Draga mea Fructiza eu te admir ca ai timp sa citesti . Ieri eram undeva la tara cu o fetita tare draga mie , eu si maica-sa citeam ceva lungite pe o patura . La un moment dat ea (mamica ) a spus: doamne tu Hapi, parca-s 100 aici. Si eram doar 5 plus fetita🙂

  2. Roberts zice:

    :)) cu fetele langa mine nici eu nu pot, e prea mare agitatie. citesc noaptea cand ele dorm. mai rau e ca daca savurez vreo carte, uit cum trece timpul si a doua zi is chioara de somn si indispusa juma’ de zi. dar am cam uitat de tv…mai rau e vara, am si program de iesit cu ele afara si-s franta seara, adorm vorbind:d

  3. melanietoulouse zice:

    @roberts, yesss, I wanna be free…🙂

    excelenta recenzie, comme d’habitude… btw, scrii numa’-n româna? I’m serious.

    Ador fructele exotice, din totdeauna…🙂 cele mai delicioase le-am consumat în Taiwan si-n Hawaii…
    Citindu-te, am închis ochii si gustul unic mi-a revenit: cele mai delcioase goyaves si mangues sunt în Taiwan, cel mai UNIC ananas în Hawaii, Dole plantation…

    je t’embrasse amicalement… à+!🙂

    • Roberts zice:

      cu toata rusinea, scriu numai romaneste. nu din patriotism, din nestiinta. citesc in engleza pe care-o si vorbesc satisfacator, italiana stiu dar mi-e greu sa vorbesc cu cei get-beget, cu franceza am o relatie incordata:n-am avut profesori buni, n-am invatat. asta nu-i o scuza, e adevarul gol-golut.
      ma bucur ca ti-a placut articolul, sunt sigura ca ti-ar placea si cartea. are Kiran Desai un umor fin, sofisticat si un condei incredibil. cartea asta m-a distrat, emotionat, fascinat! acu’ caut cealalta carte a ei „Mostenitoarea taramului pierdut” care chiar e laudata si de critici si de public. cat despre fructe exotice…sunt in cap dupa ele!:)

      • melanietoulouse zice:

        TE ROG sa elimini din vocabular cuvântul „rusine”! Traiesc de peste 32 ani în afara României, mai multi ani decât în tara-mi natala si-s sigura ca româna mea are lacune actuale… N-am studiat-o din liceu, iar la facultate de loc, dar sper s-o vobesc si s-o scriu destul de onorabil. Sunt sigura ca daca ai petrece câteva luni într-o tara anglogfona sau în Italia, ai vorbi si scrie ca autohtonii…🙂

        Am avut si-avem ocazia sa mergem în India oricând, dar refuzam ipocrizia, arogantza si condescendentza: traim într-o tara bogata, a 5-a putere economica mondiala, suntem lucizi si realisti ca sa facem turism occidental în tari sarace…😦

      • Roberts zice:

        dea Domnu’ sa ai gura aurita! vis-a-vis de limbile streine mie inca:) la faza cu turismul in India, ai dreptate, tre’ sa nu fim nici ipocriti nici egoisti! in plus, exista atata frumusete chiar langa noi…:)

      • melanietoulouse zice:

        @”exista atata frumusete chiar langa noi…:) ” – nu stiu unde locuiesti, dar în ceea ce ma priveste, îti confirm cu mâna pe inima: Mediterana si Pirinei franco-spanioli la nici 2h-drive, vorba-aia: que désire le peuple?!🙂

  4. antoanetac zice:

    draga mea, inteleg ca ti-a placut cartea si scriitoarea care are si umor, si sensibilitate in povestea lui Sampath. Era haios cand i-au adus mireasa la poala arborelui de guave. Dar pana la urma a evadat si a ramas liber, ca spiritul indian! BTW, eu nu numai ca nu mai ma uit la TV, nu mai am TV. Am radio, internet. Oricum, vestile rele te ajung oriunde, pana la urma. Tin-te tare, citeste si scrie in continuare, pt ca te urmaresc!🙂

    • Roberts zice:

      saru-mana! de Kiran Desai auzisem eu cumva dar recenzia ta de pe blog m-a convins. si convinsa sunt in continuare! sunt multe faze haioase in carte dar mie mi-a placut Sampath cu totul, ideea ca dintr-un tip banal si tampitel a construit un fel de guru:)) cartea asta le-as recomanda-o unor politicieni de la noi:) si eu te citesc, stii ca-mi placi cum gandesti si cum scrii. ma tin, ma tin, ma mai sprijin uneori dar merg, merg:)

    • Roberts zice:

      ma bucur:) trebuie sa recunosc ca si eu sunt influentata de altii. nu mi-e frica sa recunosc. avem mereu ce invata de la altii. despre Kiran Desai am auzit de la Antoaneta Moga – o am in blogroll-ul meu:)

      • ionela zice:

        ..parerea mea e cel mai mult avem de invatat de la oamenii din jurul nostru. sunt o sursa inepuizabila de informatie, de frumusete..de experiente..

  5. carmen gheorghe zice:

    cititi si autori romani, cartea mea a plecat in Franta, la Festivalul Primului Roman, ma laud singura, asa ca debutez in alta tara, apropos de unde cautam frumusetea.
    cititi cu drag,orice.
    Carmen Gheorghe, Tatuaj pe glezna stinga, rao, 2012.

    ps. Zarva…un deliciu- mai multe stele decat cer.

Lasă un răspuns

