Stiati ca….

Cand eram mica gaseam prin reviste mici comori de informatie. Pe atunci nu auzisem de net sau de facebook iar singurele surse de informatie erau manualele scolare, revistele si cartile – greu de procurat. Avand de regula titlul Stiati ca…. gaseam aliniate unele sub altele tot felul de ciudatenii interesante. Le citeam cu aviditate dar de cele mai multe ori fara sa le retin. Nu cred ca mi-au folosit la ceva pana acum. Doar ca stand la lectii alaturi de fetita mea, Oana, aflata in clasa a I-a am cules niste perle de informatii greu de digerat pentru mintea ei (chiar si pentru a mea). Redau:
Stiati ca

  • Fructul fagului se numeste jir si a fost folosit inca din vechime pentru un anumit untdelemn ?
  • Papusa Barbie a fost creata in 1959 in America? Creatoarea, Ruth Handler, si-a privit fiica, Barbara, care se juca. Ea a observat ca fetei i-ar placea o papusa care sa poata juca roluri din lumea celor mari. De aceea, papusa Barbie arata ca o tanara frumoasa si eleganta.
  • Cuibul sturzului cantator seamana cu o cupa rasturnata? Este facut din ramurele si iarba dar captusit cu noroi.
  • Pisicile se orienteaza noaptea cu ajutorul ochilor si a mustatilor? Interesant e ca pisicile simt cele mai mici modificari ale presiunii aerului atunci cand trec prin apropierea unui obiect.
  • Gaitele aduna seminte pe timp de toamna si apoi le ingroapa? Hrana din timpul iernii si-o asigura din depozitele de seminte subterane astfel facute.
  • Cel mai mic cuib poate incapea intr-o coaja de ou (nu se precizeaza al cui este un astfel de cuib – voi stiti?  ca eu habar n-am)
  • In fiecare secunda, pamantul este lovit de peste 100 de fulgere?
  • Pasarea-tesator care traieste in Africa are cuibul urias? El este construit in comun ca sa gazduiasca sute de perechi. Fiecare pereche de pasari-tesator are propriul compartiment in cuib. Uneori, cuiburile devin atat de grele incat copacii se prabusesc sub greutatea lor.
  • Locuitorii Finlandei afirma ca Mos Craciun locuieste in tara lor dar americanii sunt de parere ca Mos Craciun a luat nastere pe teritoriul Statelor Unite, mai precis in anul 1860.

Presupunand ca stiati aceste lucruri (!) sau ca vi le-am reamintit, credeti ca ajuta la ceva asemenea informatii in viata cea de toate zilele? Devii un om mai instruit sau mai dezinvolt spre maturitate daca copil fiind iti insusesti, memorezi asa ceva? Sunt trecute in programa scolara numai ca sa fie citite, ca fapt-divers sau chiar au un rol important in dezvoltatea ulterioara a scolarilor?

17 gânduri despre &8222;Stiati ca….&8221;

  1. Ana zice:

    Sunt interesante aceste informatii, dar avand in vedere ca sunt trecute intr-un manual pentru clasa I, asta schimba cu totul datele problemei. Dar o sa te lovesti de multe chestii ciudate prin manuale! Iti spun eu, ca acum termin a XII-a si vad cum sunt facute miile de manuale alternative, fara nici o logica, la fel ca si programa.
    Pana la urma, aceste informatii, daca de exemplu fiica ta ar fi pasionata de fauna, ar ajuta, dar altfel raman la nivelul simplu de „Stiati ca…”
    O zi buna iti doresc!🙂

  2. roberts zice:

    asa gandesc si eu:) daca esti inclinat spre ceva, orice informatie din acel domeniu te ajuta:) daca nu, le citesti pur si simplu si le uiti in secunda 1. eu zic ca nu sunt foarte utile in clasa I-a, cand se banuieste ca ar trebui sa inveti sa scrii corect, sa citesti bine si sa socotesti, ce-i mult strica…

  3. Mélanie zice:

    @roberts, ai gasit aceste informatii în vreo carte de cls-I?… daca da, sunt dincolo de surprinsa, n-am vazut, n-am auzit pe unde am umblat, trait, predat…

    Cum am niste ani în plus fatza de tine(sic!), le stiam, da’-ti confirm ca toate-astea nu ma vor fi facut nici mai ‘teligenta, nici mai cultivata!😀
    ===
    Cu acordul tau, îmi permit s-adaug ceva la postul de ieri: nu se poate vorbi despre o eventuala, probabila, posibila prietenie între parinti si copii; putem fi deschisi, apropiati, dar copiii nostri au nevoie de prieteni de vârsta lor… idem pentru sexualitate: atât cea a parintilor, cât si cea a copiilor sunt subiecte-tabu, caci proprii, personale, intime, altfel intervine promiscuitatea, cu efecte nesanatoase, nevroze, psihoze, etc. Last but not least: daca am realizat c-am comis o eroare, o nedreptate, o greseala de discernamânt sau de judecata, le-am cerut mereu iertare! Ah, de când au început sa vorbeasca le-am „impus”(LOL!) cele doua cuvinte „magice”:”te/va rog” si „merci!”, altfel nu obtineau nimic…🙂

    • roberts zice:

      toate pildele astea de intelepciune (!) sunt in manualele auxiliare „Sa dezlegam tainele abecedarului” si „Cunoasterea mediului”, aprobate de Ministerul Educatiei. Cat despre memorare, citire, intelegere, ramane la latitudinea cadrului didactic – cel putin, asa inteleg eu! as prefera in loc sa le impuie capul cu asa ceva, sa le bage-n cap in ritmul lor importanta celor 2 cuvinte de care pomenesti:) plus notiuni ca modestie, munca, perseverenta, bunatate, notiuni perimate in conceptia unora (!) si totul prin joc, la nivelul lor:)

  4. ionela zice:

    eu zic ca ne folosesc genul acesta de informatii..si asta de cele mai multe ori pentru noi insine dar si in discutiile cu ceilalti…
    nu le retinem pe toate, cu toate astea sunt interesante,,!

    • roberts zice:

      ma uitam la fiimia: ce-o intereseaza (gen Barbie si Mos Craciun) retine inconstient, restul le citeste ca sa se afle in treaba si pentru ca i-a spus doamna invatatoare. eu o indemn sa le citeasca-memoreze, poate ca au un rol in dezvoltarea ei ulterioara, daca nu altceva macar isi exerseaza memoria:) multumesc de comment, ionela!

      • ionela zice:

        da..pentru ca daca ai observat (si sunt convinsa de asta) si noi ca adulti retinem tot ceea ce ne intereseaza. Ceea ce nu pare a fi f interesant, uitam repede..e o chestie de protectie a creierul se zice.. iar copilul la varsta lui..e putin prob sa-l intereseze despre cine stie ce lucru ce nu l a vazut in viata lui ..dar asa..cu barbie se joaca mai mereu..de mos craciun a auzit in fiecare an si nu numai..asta i diferenta..;).o zi frumoasa iti doresc!

      • roberts zice:

        ai spus foarte bine! sper sa avem o saptamana buna, la mine cafeaua si-a facut efectul – sunt mai plina de energie si mai optimista:d multumesc de vizita si de tot.

  5. Hapi zice:

    Mda,aia cu sturzu cantator e foarte important pentru un copil de clasa 1. Sau a cincea. Whatever. Nu stiu de ce au omis sa le vorbeasca despre cuibul pupezei ca azi maine, il invata pe Creanga daca nu cumva l-au scos si l-au introdus pe Eliade. Dintr-a treia😀

    Se putea mult mai bine, mai interesant, mai util!

    • Roberts zice:

      :)) corect. Cred ca astia care fac programa traiesc in alta lume. Copiii astia de-abia invata sa citeasca si-i innebunesc astia cu sturzii si cu nus ce cuiburi:d eu citeam rubrica asta candva dar cand vroiam eu si nu cred ca la 7-8 ani, atunci silabiseam si jucam sotronul in fata blocului. sper s-apuc sa vad ce invata copiii printr-a sasea, a saptea:)

  6. Hapi zice:

    Apropo si eu citeam cu nesat rubrica „Stiati ca” in tot felul de almanahuri.
    (sa stii ca „mi-a venit” sa scriu almanahe. Pur si simplu pentru ca mi s-a parut c-ar suna mai bine dar apoi mi-am amintit de Vanghelie

Lasă un răspuns

