„Violul. O poveste de dragoste” – Joyes Carol Oates

Violul. O poveste de dragoste Joyce Carol Oates nu se dezice. Ca si in „Fiica Groparului” a construit si in
Violul. O poveste de dragoste” o naratiune amar-trista, cu eroine puternice si cu final fericit. Desi titlul cartii m-a dezorientat putin *contrastul viol – dragoste, am admirat  usurinta cu care autoarea intoarce totul din condei. Teena Maguire, o femeie vaduva de vreo 35 de ani, pleaca pe la miezul noptii de la o petrecere  impreuna cu fiica ei de 12 ani, Bethie. Prefera sa ajunga acasa pe o scurtatura iar secunda in care ia aceasta decizie le va imparti viata in inainte si de dupa: un grup de 6-7-8 tineri bauti, drogati le ataca cu salbaticie, o violeaza pe Teena si o bate lasand-o pe jumatate moarta. Fetita, batuta la randul ei, reuseste sa scape din mainile lor si se ascunde in spatele debarcaderului, de unde va auzi tipetele mamei si va intui drama prin care trece. Desi traumatizata fizic si psihic, fetita va chema politia si va recunoaste o parte din faptasi. Surpriza abia acum vine: in loc sa fie intelese si compatimite, mama si fiica sunt facute mincinoase si privite cu dusmanie, ca si cum ar merita ce li s-a intamplat iar faptasii au parte de un proces in care violul nu e recunoscut. Versiunea lor e incredibila:  Teena i-a intaratat prin atitudinea ei iar sexul (pe bani) ar fi fost consimtit.  Micuta Bethie se roaga pentru viata mamei ei si e sustinuta doar de bunica Agnes : „…. animalele alea sunt vinovate, se va face dreptate, vor fi judecati, gasiti vinovati, condamnati la inchisoare unde vor sta multa vreme.  Bunica a rostit atat de des si cu atata inversunare cuvintele astea, incat pentru ea au capatat un ton de profetie.
Cand esti cu bunica, incerci sa crezi
.” – pag.72
Nu aflam cum se termina procesul pentru ca politistul Droomor se va implica si pe principiul Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte va elimina patru dintre faptasi. Ceilalti, infricosati de eminenta mortii, isi recunosc vina si accepta sa faca inchisoare.

Subiectul e deosebit de brutal si e sustinut de un limbaj de aceeasi factura. Chiar daca expresiile triviale nu sunt favoritele mele, folosirea lor da veridicitate cartii.  Raul ne insoteste in aceasta calatorie iar el nu poate fi descris cu sensibilitate si delicatete. Finalul optimist da putere  expresiei dupa fapta si rasplata iar Joyce Carol Oates e o adevarata justitiara. Povestea de dragoste e mai subtila si va las s-o descoperiti singuri.

Despre acesta carte a scris Cristina cu pasiune iar  Dan Mihailescu a vorbit aici.

15 gânduri despre &8222;„Violul. O poveste de dragoste” – Joyes Carol Oates&8221;

  1. roberts zice:

    la mine socul mare apropos de cum scrie Joyce Carol Oates a fost la prima carte pe care-am citit-o adica Fiica groparului. – care mi-a si placut mui mult decat Violul…..oricum, chiar merita cumparata si citita:)

  2. Cealaltă Ancuţă zice:

    Eu am citit Mândra fecioară apoi Violul. Prima am adorat-o, a doua… după cum am scris și pe Goodreads, nu știu… M-a bulversat total.🙂

    • roberts zice:

      „Mandra fecioara” e pe lista de asteptare…mie si Violul mi-a placut, mai putin partea cu limbajul dar eram obisnuita de la Fiica groparului (care mi-a placut mai mult). stiu ce-ai spus pe goodreads si te-am inteles:)

  3. ionela zice:

    mda…sunt convinsa ca ar fi o carte care mi-ar place..doar timp sa mi fac sa o citesc…am urmarit un fil asemanator..I SPLIT ON YOUR GRAVE ..e terifiant prin cruzimea imaginilor insa..cred ca pana la urma e o realitate…

  4. ovi zice:

    nu stiu cartea…
    stiu insa ca… sunt total impotriva violului, de orice fel…
    sunt adeptul libertatii… si fiecare din noi ar trebui sa nu fim fortati in nici un mod, in a accepta o situatie sau alta… mai ales cand e vorba de violarea sentimentelor…

    • roberts zice:

      mi se pare absolut normal ceaa ce spui:) consider ca orice persoana, indiferent de varsta, statut, sex, personalitate , nu trebuie sa fie agresata in nici un fel. nici macar verbal. fara sa vreau fac legatura cu o mamica pe care-am vazut-o tipand si zgaltaindu-si baietelul ….saracul are lacrimi in ochi si era evident umilit ca noi, ceilalti, asistam la scena :(( violul e ceva inimaginabil de dureros si de aceea inacceptabil indiferent de imprejurari.

  5. Mélanie zice:

    @roberts… nu l-am citit, deci voi fi scurta, radicala, categorica, inflexibila: pentru viol si incest asupra minorilor, cât si-a adultilor pedeapsa capitala, fara nici-un drept de apel… am zis!
    – – –
    P.S. off-topic: se pare ca ai avut probleme de postare la blogu’ nostru…”inlarg-Raluca” m-a pus la curent, caci ea si Ado-Motek sunt editorialisti-moderatori aka „tartorii-sefi”…😀 Sper sa se fi rezolvat, caci pâna-n prezent n-au fost „gândaci” sau „sopârle”…🙂

Lasă un răspuns

