„Regina rosie” – Philippa Gregory

2012 l-am inceput citind Philippa Gregory cu ale ei vestite „Surorile Boleyn” (2001) si „Mostenirea Boleyn” (2006). Pentru ca mi-au placut foarte mult la momentul respectiv amandoua, mi-am propus sa citesc si celalalte carti ale autoarei. Asa se face ca „Regina rosie” a venit firesc desi cu oarecare emotii. Mi-era frica sa nu se adevereasca vorba ceea: Ulciorul nu merge de multe ori la apa….Din fericire, pot afirma ca „Regina rosie” mi-a placut, am savurat-o, am trait emotii si mi-a dat de toate: dragoste, batalii, sacrificii, intrigi politice, rasturnari de situatie, tradari, razboaie.
White/RedNu am avut probleme in a intelege actiunea, stiam ca „Regina rosie” e al doilea roman al Philippei Gregory cu privire la Razboiul celor doua Roze iar „Regina alba” inca n-am apucat s-o lecturez. Figura centrala dar si povestitoare este lady Margaret Beaufort, verisoara cu regele (adormit) Henric al VI-lea al Angliei. Ea este fiica vlastar a maretei familii Beaufort si apartine Casei de Lancaster aflata mereu in lupta pentru putere cu Casa de York.  Inca de la varsta de 9 ani, Margaret traieste cu convingerea ca este destinata sa aiba un destin maret, ca va deveni un fel de „sfanta” si ca viata ei va avea aceeasi maretie ca si Ioana d’Arc (la care se roaga, asteapta raspunsuri, le interpreteaza si le adapteaza conform nevoilor ei). La numai 12 ani este luata de-acasa si maritata cu sir Edmund Tudor, un barbat mai in varsta decat ea, cu care va avea un mariaj scurt,  lipsit de  dragoste dar presarat  cu reprize de sex fara de pasiune, doar in scopul de a zamisli un fiu. Ceea si reuseste dupa o nastere grea  dar cu o vointa si putere izvorata din credinta ca fiul ei va deveni regele mult-asteptat si iubit al Angliei:   „Pruncul acesta e fara indoiala baiat – asta imi spune viziunea. Fiul meu va mosteni tromul Angliei. Domnia fiului meu va pune capat ororii razboiului cu Franta. Fiul meu va preschimba in pace framantarile din tara noastra. Il voi aduce pe lume, il voi aseza pe tron si-l voi calauzi pe caile Domnului, pe care il voi invata sa le cunoasca. Asta mi-e destinul: sa-mi pun fiul pe tronul Angliei, iar cei care au ras de viziunile mele si s-au indoit de chemarea mea mi se vor adresa cu milady mama regelui. Ma voi semna Margaret Regina.
Imi pun mana pe pantecul inca neted ca al unei copile si soptesc:
– Rege. Vei fi regele Angliei.
Si stiu ca pruncul ma aude si intelege ca destinul lui si al intregii Anglii mi-au fost incredintate de Dumnezeu si se afla in grija mea.
” – pag.42

Margaret Beaufort Ceea ce crede Margaret ca este scopul vietii ei presupune sacrificii si nu putine: ea este nefericita in casniciile ei (3 la numar), isi ingroapa 2 soti, nu este lasata sa-si creasca baiatul si este obligata sa-l lase pe acesta in grija  tutorilor, renunta la singura ei dragoste – Jasper Tudor, isi cauta si alege singura cel de-al treilea sot *pe Stanley, intuind ca acesta este suficient de puternic, de versatil si de bogat incat s-o ajute (i se spunea „Vulpoiul”), devine domnisoara de onoare la curtea Casei de York, este lasata fara pamanturi si case cand regele o banuieste de tradare si calca peste principiile ei de femeie evlavioasa cand ordona uciderea celor doi tineri printi, potentiali viitori regi. Hotararea ei e neclintita, ea unelteste, minte, ucide, tradeaza, strange ostiri, dovedeste inteligenta si siretenie. Desi am inteles-o, totusi, eu, ca cititor n-am iubit-o. E prea plina de ea, prea convinsa ca trebuie sa reuseasca, ca doar fiul ei poate conduce bine Anglia si pune capat razboiului cu Franta. Ea nu-si asuma raspunderea pentru faptele ei rele, toate sunt facute in numele lui Dumnezeu, a Angliei si a genunchilor ei sfinti. Caracterul ei ciudat, plin de determinare si de idei fixe nu mi-a inspirat simpatie dar a facut-o un personaj interesant si neobisnuit.

Despre fiul ei, Henry Tudor nu se spun foarte multe. El e un copil crescut conform rangului sau, creste in tovarasia unchiului sau, Jasper Tudor iar dupa ani de exil ajunge rege al Angliei – resuseste sa-l invinga pe Richard in batalia de la Bosworth Field. Meritul nu este al lui in calitate de conducator, dimpotriva, avea sanse mici de reusita si nici prea cunoscut/ iubit de poporul englez nu era, dar castiga datorita ajutorului nesperat din partea lui Stanley, actualul sot al  lui Margaret. „Viziunea maica-sii despre viitorul lui l-a adus aici. Nu s-a indoit nici o clipa de viziunea ei. Nu s-a indoit nici o clipa de Casa ei de Lancaster. Acum, credinta ei in el si convingerea ei ca va invinge sunt singurele lui certitudini.” – pag.349  Totusi, lectura a fost placuta, relaxanta si binevenita in sensul ca mi-a oferit o perspectiva fascinanta despre acele timpuri. Chiar daca cartea nu are acuratete istorica si nu provoaca depp feelings o recomand pentru protagonista puternica intr-o lume a barbatilor dar obsedata si detestabila.

Aici Philippa Gregory vorbind despre cartea ei pe care o gasiti acum si la sectiunea carti in limba engleza la libraria online Libris.
Coperta_Regina rosie The red queen The red Queen

15 gânduri despre &8222;„Regina rosie” – Philippa Gregory&8221;

  1. ionela zice:

    wow…felicitari tie, ca in tumultul emotiilor si vitezei ce ne caracterizeaza viata ..mai gasesti timp sa citesti astfel de carti..eu una..nu mai am rabdare…nu ma mai pot concentra..de fapt..cred ca eu sunt axacta pe alt gen si cred ca de asta…;)

    • roberts zice:

      in mod sigur esti concentrata pe alt gen. eu citesc de placere dar recunosc ca am un anumit tipar de carti pe care-l urmaresc. inainte citeam mai diversificat si-mi impuneam anumite chestii, dar acum am ajuns la concluzia ca nu merita si ca trebuie sa-mi faca placere. suna egoist dar asta-i adevarul…

  2. Mihaela Anghel (@MihaelaAnghel) zice:

    Imi place mult noua tema a blogului!
    Philippa Gregory a ajuns una din scriitoarele mele preferate, ador toate cartile scrise de ea si sper sa reusesc sa le cumpar si pe cele care n-au fost inca traduse in romana (de pe bookdepository). Despre Regina Rosie nu pot spune decat ca mi-a placut, desi personajul principal mi-a fost oarecum antipatic.

    • roberts zice:

      m-am gandit c-a venit primavara si daca tot fac curatenia de rigoare, s-o aplic si la blogul meu:) Philippa Gregory imi place dar eu ii citesc cartile in romana, nu ma descurc atat de bine in engleza:(( Margaret mi-a fost antipatica si mie dar cartea mi-a placut. multumesc de aprecieri si de vizita:)

  3. Maria zice:

    la fel a fost si pentru mine; mi-a placut actiunea, cum e scrisa cartea, in sensul ca desi este istorica este accesibila si nu devine plictisitoare, sau sa ma faca sa ma simt inculta pentru ca nu stiu cutare lucru si nu pricep contextul🙂

    • roberts zice:

      si pe mine m-a relaxat cartea si am citit-o relativ repede. ce-mi place la toate cartile Philippei Gregory e ca nu te omoara cu partea istorica si nu te face sa te simti tampit daca n-ai cunostinte solide de istorie. In plus construieste personaje feminine puternice care nu apeleaza neaparat la frumusete si sex ca sa ajunga in frunte, inaintea barbatilor – nu sunt misogina de felul meu …

  4. Hapi. River_woman zice:

    Regina rosie as citi-o si eu, e genul meu dar nu stiu cand o s-o trec pe lista
    In ultimul timp imi sunt mai usor de abordat filmele
    Am 4-5 carti in jurul meu si le citesc pe sarite dar de fiecare data le termin🙂

    • roberts zice:

      am avut si eu perioade de-astea:) nu stiu de ce, nu eram in stare sa savurez cartile – unele chiar reusite. oricum, asociez perioadele acelea cu timpuri stresante sau de dupa timpuri grele, acumulate cu sila, oboseala si dezamagieri. duca-se pe pustii!:)

  5. madMe zice:

    Sună foarte bine recenzia ta😀 Cred că voi lua și eu câteva titluri de la tine pentru lecturile viitoare. Îmi place că am de unde alege😛

Lasă un răspuns

