„Sinuciderea fecioarelor” – Jeffrey Eugenides

Sinuciderea fecioarelorAn aparitie: 2005
Autor: Jeffrey Eugenides
Categoria: Literatura Universala
Editura: POLIROM
Nr. pagini: 296
Pret: 27,95 lei – la oferta 11,21 lei numai la libraria libris

N-am mai citit nimic pana acum de Jeffrey Eugenides. Auzisem in schimb de „Middlesex” si „Intriga matrimoniala”, asa ca m-am avantat cu tot entuziasmul in explorarea romanului sau de debut. Dupa cateva pagini m-am trezit prinsa intr-un complex de sentimente pe care l-as sintetiza intr-o combinatie de genul: dezorientata + amuzata = nedefinit.
Prima mare surpriza am primit-o pe tava in primele randuri. Autorul isi incepe cartea dezvaluindu-ne in cateva cuvinte toata esenta ei. Aflam tam-nesam explicatia titlului: Cecilia, fata cea mai mica a sotilor Lisbon se sinucide dupa o prima incercare nereusita, urmata in mai putin de un an de cele patru surori ale ei: Mary, Therese, Lux si Bonnie. Am ingurgitat informatia dar m-am gandit ca Eugenides are curaj: de regula totul se lamureste in ultima parte sau chiar pe final, el nu procedeaza asa ci exact invers, isi taie craca de sub picioare si-n loc sa para neajutorat ne conduce cu ironie si detasare prin universul adolescentilor din societatea americana. In plus, cartea nu e scrisa la persoana a III-a ci totul e redat prin prisma unui grup de  baieti (nu se stie exact care sunt acestia) ce locuiau in preajama casei Lishton si care erau fascinati de toate fetele surori – din acest punct de vedere romanul are o neasteptata viziune de voyeur dar si de colectionar. Baietii sunt preocupati de surorile Lishbon zi si noapte, le urmaresc la scoala si acasa , le cauta prezenta iar dupa ceva ani fac inventarul lucrurilor pastrate de la ele. SistersDespre fete nu se vorbeste foarte clar, singura mai conturata e libertina Lux care traieste o scurta poveste de dragoste cu fermecatorul Trip Fontaine urmata de o activitate cel putin periculos-scandaloasa: face sex cu tot felul de baieti-barbati noaptea pe acoperisul de ardezie al casei parintesti iar cand nu se simte bine cheama salvarea invocand simptome de indigestie. Poate marele neajuns al cartii este ca n-am gasit un raspuns clar la intrebarea: care era adevaratul motiv, sursa suferintei celor 5 surori care se sinucid toate? Am fost tentata sa raspund ca mama fetelor, doamna Lishbon era cauza, pe alocuri e descrisa ca fiind tiranica si super-protectoare dar totul izvoraste din sentimentul puternic de iubire de mama si nevoia de a-si ocroti fiicele de tentatiile si decaderea societatii.

Sinuciderea fecioarelor” se remarca si prezenta simbolurilor: mai intai icoana cu Maica Domnului (exasperare, asta-i cuvantul), apoi copacii care trebuie taiati pentru ca au viermi dar fetele L. nu sunt de acord iar copacul Ceciliei rezista, lampionul lui Lux care devine un fel de lanterna-magica ce proiecteaza umbre pe pereti. Cartea e scrisa lejer, se citeste usor si esti condus cu maiestrie intr-o atmosfera tragico-comica similara cu esenta unui adolescent neinteles. Cartea s-a bucurat de succes, am gasit artisti interesati de „The Virgin suicides” si s-a facut chiar si un film dupa ea (astept sa-l vad, poate imi ofera o noua perspectiva) . Cat despre o noua intalnirea de-a mea cu cartile lui Jeffrey Eugenides o aman din considerente pur personale, m-a cam obosit autorul cu amanuntele inutile si continutul dulce-acrisor. Cateva fragmente aici urmate de coperti ale cartii.

Sinuciderea fecioarelorSinuciderea fecioarelorSinuciderea fecioarelorSinuciderea fecioarelorSinuciderea fecioarelor

23 de gânduri despre &8222;„Sinuciderea fecioarelor” – Jeffrey Eugenides&8221;

  1. Cealaltă Ancuţă zice:

    Eu am văzut filmul. La momentul acela m-a cam dezorientat, deși acum nu-mi mai aduc aminte mare lucru, doar senzatia de la final.

    • roberts zice:

      pe mine m-a derutat cartea, ceea ce e mai tragic. nu neaparat subiectul, cat modul de a scrie a autorului si perspectiva din care e redata actiunea. eu ma gandeam sa vad filmul, poate asa ma mai lamuresc….

  2. Crisa zice:

    Buna ziua,

    as dori sa va invit sa participati la primul meu concurs sponsorizat de Libris:
    vicky-onsummer.blogspot.com/2012/03/concurs-libris.html

    multumesc si o zi buna!

  3. Maria zice:

    In filmul The Virgins Suicides joaca si kristen dunst, despre care ai auzit cu siguranta din Melancholia. ma inodiesc, totusi, ca filmul va fi mai bun decat cartea, ori cel putin mai stimulant. Are un aer dezorganizat din care nu pricepi in mod direct multe, trebuie sa-ti imaginezi multe lucruri ca sa faci legatura, iar in plus devine si plictisitor pe-alocuri…

    • roberts zice:

      totusi, voi incerca sa-l vad macar sa-l vad in ideea ca poate respecta cartea si-l inteleg mai bine pe Eugenides. chiar aveam senzatia ca face misto de mine, la modul cum scrie….ironia e ca am primit Middlesex si ezit sa m-apuc de ea:d

  4. Andra :) zice:

    Ce tin minte despre cartea asta e ca m-a deprimat teribil! Autorul are un stil puternic, impresionant, stie sa transmita foarte bine senzatiile si sentimentele de mahnire, deznadejde. Sau poate oi fi eu mai sensibila la tristetea altora, nu stiu…

    • roberts zice:

      scrie ciudat, asta-i clar:) pe mine nu m-a deprimat dar m-a derutat si subiectul si modul de relatare…daca n-ai vazut filmul, nici nu ti-l recomand. eu l-am vazut aseara si eram varza dupa:((

  5. roberts zice:

    pe mine nu m-a derutat dar m-a deprimat. in plus, am vazut si filmul aseara si eram varza dupa:(( cumva e normal, doar e vorba de sinuciderea a cinci adolescente….

  6. trifoi zice:

    Mi-a placut la nebunie cartea si in genere sunt mare fana Eugenides🙂 Din momentul in care a ales drept narator un grup de baieti adolescenti nu mai avea cum sa elucideze in totalitate misterul. In schimb, abordarea lui mi se pare ca ii transforma pe acesti baieti in eroii principali si astfel cartea de fapt exploreaza schimbarile prin care trec ei la adolescenta. Fetele puteau si sa nu se sinucida, dar tot ar fi fost misterioase si idealizate. Iar pentru mine, sinuciderea lor are mai degraba legatura cu faptul ca, din cauza captivitatii lor, nu erau pregatite cum trebuie pentru maturitate si au preferat sa moara decat sa se maturizeze si sa riste un esec in viata.

    • roberts zice:

      aici avem pareri diferite. mie „Sinuciderea fecioarelor” nu mi-a placut la fel de mult. recunosc ca se citeste usor, ca baietii sunt eroii principali dar nu m-a atras atat de mult incat s-o laud. de Eugenides n-am mai citit nimic, „Intriga matrimoniala” si „Middlesex” ma tenteaza dar mai am timp. imi place blogul tau, am dat follow si te voi citi. multumesc pentru vizita si comentariu:)

  7. bibliodevafiliala3 zice:

    N-am putut să citesc cartea, deşi m-a tentat titlul. Am frunzărit-o şi poate, afectată de faptul că am aflat toată povestea de la bun început, am renunţat să o citesc. Poate am să revin asupra deciziei sau, poate, am să caut să văd filmul, deşi, din experienţa personală ştiu, că filmele sunt mai puţin reuşite decât cărţile.

    • roberts zice:

      eu am vazut si filmul in ideea ca poate-mi va oferi niste lamuriri, cartea m-a lasat cu multe semne de intrebare. din pacate, nici cartea, nici filmul nu mi-au raspuns la intrebari. am citi si multe recenzii laudative la carte. pe mine Eugenides m-a dezamagit, inca nu pot aborda alta carte de-a lui deocamdata…

      • bibliodevafiliala3 zice:

        Pentru mine este suficient să nu mai încerc🙂 Sunt extrem de multe titluri noi apărute şi nu apucăm să le citim pe toate. Este important să citim ce ne place, ceea ce ne face să câştigăm ceva, nu numai să ne provoace ca stil şi inovaţie în prezentarea lucrării.

  8. roberts zice:

    :)) corect! acum ma orientez dupa autori, dupa anumiti bloggeri si recenziile lor si dupa recomandarile editurilor. mai primesc si carti cadou (traiasca matusa-mea) si rar de tot cumpar la primul impuls din librarie sau anticariat. la cate carti apar, autori consacrati care la noi sunt la prima carte tradusa, zau ca avem de unde selecta! ptr. mine cititul e sursa de evadare din cotidian si de imbogatire a sufletului – urasc sa folosesc cuvinte mari dar asta simt:) ma bucur tare mult ca vorbim!!!

Lasă un răspuns

