Ce invatam in clasa I

MatematicaIndraznesc sa ating acest subiect sensibil deoarece am copilu-n clasa intai si e o adevarata provocare. Totul a-nceput in vacanta premergatoare inceperii anului scolar cand noi inca incercam sa ne bucuram de zilele calduroase dar cunostintele binevoitoare incepeau dialogul in acest fel: „-Si, zi, Oana, mergi la scoala la toamna, nuuuuuu?
La care ea, usor plictisita, raspundea:
-Daaaaa, e timpul sa merg!
Dupa care  urma invariabil acelasi parcurs al discutiei:
-Si te bucuri, nu? Esti fetita mare, de-acu!
Iar ea, dezorientata si uitandu-se la mine:
-Daaaaa….Mami, pot sa plec sa ma joc?”

Intre noi fie vorba, cred ca era usor speriata. Simteam asta si nu vroiam sa acutitez sentimentul. Asa ca n-o presam, n-o amenintam dar citeam in fiecare zi cate ceva, faceam tot felul de jocuri logice, adunari si scaderi in ideea de a o pregati. Cred c-am procedat bine pentru ca imo este multa materie, ritmul de predare/invatare este rapid iar notiunile sunt destul de grele. Inceputul n-a fost asa de dificil cum ne-am asteptat in ciuda faptului ca Oana nu cunostea decat 2 copii din clasa ei. Cred ca marele merit ii apartine doamnei invatatoare *n-o perii deloc, nici nu stie de blogul meu si nu cred c-o intereseaza*, care a stiut sa-si apropie copiii in felul ei bland dar ferm.

Azi suntem in semestrul al II-lea si suntem familiarizati cu teme, teste, evaluari, calificative…
Tainele abecedaruluiLa citire/scriere am ajuns la litera h (adica am trecut de prima jumatate a abecedarului) si dincolo de faptul ca citim bine am invatat si sa despartim in silabe, sa formam pluralul substantivelor, sa alintam cuvintele, sa dam dictari si sa facem scurte compuneri – aici cred ca-i partea cea mai grea. Cateva exemplificari aici:
 

La matematica, lucrurile sunt mai complicate. Deja facem operatii pana la 100, dara fara trecere peste ordin. Rezolvam probleme prin una sau doua metode, facem tot felul de exercitii: asezarea numerelor in ordine crescatoare/descrescatoare, semnul > sau < intre 2 numere, descompunerea numarului in zeci si unitati, proba adunarii si a scaderii etc. Dar cel mai greu ni s-a parut urmatorul gen de exercitiu in care trebuie sa aflam un tremen stiindu-i pe ceilalti doi:

a + 53 = 89     a = ?caiet de matematica

b – 33 = 65     b = ?

78 – c =  25     c = ?

Cum explici unui copil de clasa I, de sapte ani ca „+ „devine „-” cand il muti dupa „=”? Tineti cont de faptul ca nu avem nici un fel de notiuni de algebra in capsorul nostru…Intr-un final am gasit un fel de a o face sa inteleaga, acum le rezolva rapid, dar nu si cu placere. Asta invatam si noi candva in clasa I?  Eu nu-mi aduc aminte de asa ceva, la mate doar betisoare si riglete foloseam, cat de aflare de necunoscute, nici nu auzisem de asa ceva. Si ne mai miram de rezultatele proaste la bac…

P.S. Voi mai reveni cu o continuare la acest articol, pana-n clasa a II-a mai e, armata-i lunga…
Studenta noastra in campul actiunii:studenta

17 gânduri despre &8222;Ce invatam in clasa I&8221;

  1. ionela zice:

    foarte frumoasa studenta ta! si harnicuta!
    felicitari pentru ajutorul pe care i-l acorzi.pentru ei..e enorm!
    e important sa ne facem timp pentru ei! e vital!

  2. roberts zice:

    saru-mana pentru cuvintele frumoase! e tare greu dar copiii trebuie ajutati!
    cu timpul stau destul de prost dar isi mai face si singura, mai ales la citire/scriere.
    am noroc ca e genul constiincioasa, spre s-o tina tot asa:)

  3. Hapi. River_woman zice:

    Nepotica mea draga este in clasa a doua. Era sa lesin cand mi-a aratat de teme avea la mate. Scaderi cu sute , zeci si imprumut. Pur si simplu nu mi-am mai amintit cum sa ii explic ei sa inteleaga imprumutul de la zeci si „tinem minte 1, etc!”……….
    Nu, categoric, noi nu faceam asa ceva pe clasa a doua. Cerintele din carte sunt greoaie, prost formulate, abstract de parca nu se adreseaza copiilor ci adultilor.
    Am fost foarte dezamagita

    • roberts zice:

      bine mai spui. am cunostinte cu copii in clasa a 2-a, a 3-a si sunt ingroziti de ceea ce invata copiii lor. pana acum jumatate de an credeam ca se exagereaza dar nu-i asa. chiar e greu, notiunile sunt prea avansate pentru mintea lor – chiar si pentru a mea:d o sa-i scoata ori genii ori analfabeti…

    • roberts zice:

      multumesc:) sincer, chiar sunt implicata in procesul ei de invatare. uneori am senzatia ca numai mie mi se pare cumva anormal ce invata copiii astia, cat de greu este…poate asa mai aud si parerile altora care trec prin aceeasi situatie.

  4. roberts zice:

    asa zic si eu…..dar adevarul e ca putina lume se plange. toti spun ca asta-i programa si trebuie respectata. de parca programa asta n-a facut-o tot niste oameni, parca-i ceva dat de la natura si trebuie acceptata. e clar ca nu schimb nimic acum, eu doar ma revolt si afirm cu tarie ca-i greu pentru niste copilasi asa de mici.

  5. Simina zice:

    Chiar e lunga armata! Sa vezi subiectele de matematica de la evaluarile in educatie in clasa a 3a. Nici măcar nu se sinchisesc sa se uite in programa si așa haotica , nu mai zic ca la o problema au dat baremul cu rezolvarea gresita! Băieții copii pe mana cui incap la evaluari si examene ?

  6. roberts zice:

    jenanta si de prost-gust faza cu rezolvarea gresita+barem! ce tot ii inebuneste cu matematica asta? nu toti copilasii astia se fac profi de mate sau vor lucra in domeniu legat de asa ceva! din pacate, trebuie sa lucram mult cu ei ca sa faca fata deoarece mate are mare importanta la evaluari, examene etc. eu stiu copil in clasa a II-a care face pregatire la mate cu cadru didactic pentru ca parintii chiar nu-l pot ajuta iar el nu intelege in orele de clasa. cand am auzit prima data faza asta am crezut ca iau foc dar vad ca am exagerat si poate chiar solutia asta-i cea mai buna. eu ma lupt cu Oana la mate, nu-i place dar macar stie ca trebuie sa-si faca temele si ca logica are rolul ei in viata. daca as putea as face o petitie, ceva sa schimbe astia programa si s-o adapteze conform varstei scolarilor si a posibilitatilor lor intelectuale.

    • Alina zice:

      Mi se pare aberant ca un copil de clasa a doua sa faca meditatii pentru ca nu intelege la scoala… Tin minte ca noi aveam probleme cu matematica muuuult mai tarziu. Si bineinteles ca nu eram noi mai destepti.
      In a doua sa fie atat de greu cat sa fie nevoie de meditatii….si in clasa intai mi se pare ca fata ta face lucruri prea complicate. Cum sa le placa scoala daca inca din primul an sunt nevoiti sa invete lucruri de genul? Poate ca unii nu au facut gradinita, iar parintii nu au lucrat acasa cu ei… ma gandesc ca se simt atat de coplesiti…

      • roberts zice:

        bineinteles ca noi nu eram mai destepti:) si pentru ca e greu si meteria e multa, copiilor nu le mai place scoala. efortul e prea mare iar bucuria cunoasterii ei n-o simt. de fiica-mia ne ocupam ca altfel n-ar intelege totul, asta-i clar. invatatoarea ei isi da silinta dar trebuie sa respecte programa. iar la ea in clasa sunt copii a caror parinti nu au timp sau nu pot sa se ocupe de ei si se vede. mi se rupe inima cand aud ca iau insuficient si plang saracutii de rusine si umilinta.

  7. Maria zice:

    Numai stiu cum procedau parintii cu mine cand eram mica, dar stiu ca dintr-a II-a sau, hai, dintr-a III-a ai mei ,,nu se ocupau de mine” in sensul serios al cuvantului; nimeni nu ma intreba daca am teme sau nu si daca eu nu-i rugam nu stateau sa ma ajute sa rezolv exercitiile. Stiu doar ca bunica m-a invatat cum sa scriu mai frumos, in sensul ca ma superviza can imi faceam temele; cand nu stiam sa fac o problema ma duceam tot timpul dupa mama, iar atunci cand ma plictiseam sa tot adun il rugam pe tata sa-mi ia povara de pe cap🙂

    • roberts zice:

      asa mi-amintesc si eu ca nu era nus ce chestie cu scoala. acum insa, lucrurile s-au complicat. materia e mai grea, asteptarile sunt mai mari si se merge mult pe principiul competitivitatii intre elevi. sper ca dintr-a II-a sau macar a III-a lucrurile vor sta altfel. Totusi, am citit mesajul Siminei si m-am ingrozit, am incredere in Simina pe care-o si cunosc personal…

    • Roberts zice:

      multumesc! avem noroc de-o domna invatatoare ok, dar sa stii ca sunt si acum voci atotcunoscatoare care sustineau ca numai cu mana dreapta e bine sa scrie copilu’…

Lasă un răspuns

