„Insula de sub mare” – Isabel Allende

Inutil sa va spun ca-mi place la nebunie cum scrie Isabel Allende. Am inceput candva cu „Casa spiritelor„, am continuat apoi cu „Portret in sepia” (pe care-o consider cea mai apropiata inimii mele si un must read neaparat) urmata de toata seria cartilor ei traduse la noi. Stiu ca sunt voci care comenteaza ca Allende il copie pe Garcia Marquez sau ca scrie comercial, dar pe mine aceste opinii nu ma ating defel. Astept cu nerabdare fiecare carte  iar cand apare imi salta inima de bucurie si n-am nici cea mai mica ezitare in a le cumpara. Ultima aparitie marca Isabel Allende este Insula de sub mareaparuta la editura Humanitas Fiction in traducerea doamnei Cornelia Radulescu.
Insula de sub mareIntai si intai mi-a placut coperta (Angela Rotaru) iar dupa ce-am trecut de primele clipe legate de emotia achizionarii am purces la citit. Pesonajul pricipal al romanului este Zarite (sau Tete) nascuta sclava in peisajul mirific al insulei Saint-Domingue si ajunsa de mica in slujba capriciosului ei stapan Toulouse Valmorain. Acesta ajunsese pe insula in 1770 la rugamintea tatalui sau bolnav pe patul de moarte. Desi initial, Valmorain crede ca este in trecere prin aceste locuri – „se considera om de litere si visa sa se dedica stiintei dupa intoarcerea in Franta” se adapteaza rapid imprejurarilor si preia rapid atributiunile tatalui. Faptul ca s-a indragostit de frumoasa curtezana Violette i-a oferit o noua perspectiva si un motiv initial de a ramane. Dagostea lor se stinge de la sine iar Valmorain se casatoreste cu Eugenia cu care va avea un baiat, Maurice, ingrijit si iubit tot de sclava Tete. La scurt timp Eugenia se imbolnaveste iar Valmorain devine un plantator adevarat, cu sclavi, vataf si mai ales profita de imprejurari si de Tete – o violeaza cand aceasta avea 11 ani si apoi o cheama frecvent noaptea la el.  Tete face copii cu stapanul ei: un baiat, pe care abia apuca sa-l vada imediat dupa nastere si despre care nu mai stie nimic ani de zile, si Rosette, o fetita frumoasa si sanatoasa cu care Maurice va copilari si de care se va indragosti ulterior. Tete e constienta ca e sclava, ca e mereu la dispozitia lui Valmoraine dar soarta ei ia un alt curs cand il cunoaste pe Gambo, ajuns intamplator pe aceeasi plantatie dar care nu suporta conditia de sclav – va deveni rebel, va lupta apoi pentru eliberarea negrilor si va deveni mana dreapta a generalului Toussaint Louverture. Din acest moment cartea lui Allende devine un simbol al castigarii libertatii, Tete isi doreste sa scape de sclavie si pentru acesta renunta la dragoste, la Gambo, pleaca din Saint-Domingue si ajunge in New Orleans, devine vicleana, calculata, suporta toate neajunsurile inclusiv pe noua sotie a lui Valmoraine si sfarseste prin a fi declarata femeie libera intr-un tribunal din New Orleans.
La isla bajo el mar La bajo el marDrumul de la sclavie la libertate nu este deloc usor dar Tete e un personaj tenace care gaseste solutii pentru un viitor mai bun al copiilor ei. Desi sfarsitul cartii nu o gaseste in bratele marii ei iubiri, Tete e multumita cu ce-a realizat: e o sotie, mama si bunica implinita, urmasii ei traiesc liber sub cerul Pamantului Fagaduintei iar umilintele si violenta au disparut din rutina vietii ei. Mi-a placut ca, pe alocuri, actiunea nu mai e redata la persoana a treia ci intervine si varianta lui Tete spusa la persoana a I-a, scrisa mult mai succint (si de aceea parca mai veridic) si cu caractere italice.  Am tras concluzia ca nu trebuie sa fii in lanturi ca sa te simti invins si ca libertatea spiritului nu-i totuna cu cea din nascare.”Insula de sub mare” este un pretext pentru autoarea de origine chilliana de a ne face atenti la marile valori ale umanitatii: libertate, moralitate, egalitate, bunatate. Allende stie ca oricata documentare are la baza o carte, ea nu valoreaza prea mult daca cititorul nu se regaseste sau nu e implicat. Pe langa sirul de intamplari nefericite si a  eroinelor supuse la grele incercari, exista o succesiune de evenimente istorice laborios descrise care te fac sa simti tot zbuciumul conditiei umane. Isabel Allende scrie in stilul caracteristic care pe mine ma vrajeste, cu personaje bine conturate, cu eroi/antieroi pe care-i iubim sau ii detestam dar pe care ii intelegem si nu ne lasa indiferenti. V-o recomand cu caldura!
http://www.youtube.com/watch?v=ysooEjAUv-U&feature=player_embedded

Iubitorii de limba engleza o pot citi/downloada aici.

35 de gânduri despre &8222;„Insula de sub mare” – Isabel Allende&8221;

  1. Sorin-Lucian Berbecar zice:

    Am de citit Allende pentru facultate și de aceea poate nu mă atrage.
    Ceea ce spui tu despre cartea asta pare interesant, deși părerea mea e că ai spus prea multe; ai dat cam prea multe detalii despre firul întâmplărilor și s-ar putea ca pentru unii din cei ce îți citesc blogul să fie destul, să nu îi mai tenteze cartea. Iar ăsta, cred că suntem amândoi de acord, e un deserviciu adus romanului.
    Îmi place că ai adăugat trailerul cărții, îți face postul mult mai credibil și mai documentat (păcat că eu nu am înțeles ce a zis tanti de acolo, deoarece spaniola mea se limitează la „da” și „nu”).
    Per ansamblu îmi place ce și cum scrii! 🙂

    • roberts zice:

      ai drepatte si eu simt ca m-am lungit cam mult ….dar n-am putut sa fiu mai concisa. cartea e oricum mult mai stufoasa si pe alocuri chiar plina de amanunte istorice. oricum, va trebui s-o recitesc pentru ca mi-a placut dar si pentru ca simt ca mi-au scapat anumite subtilitati. ma bucur ca ma citesti si chiar vreau sa ma discuti, n-am complexe si asa ma corectez.
      intrebare: ce facultate? 🙂

  2. Andra :) zice:

    De atata timp tot vreau sa citesc ceva de Isabel Allende, dar tot nu gasesc prilejul 😀 Povestea din cartea asta nu prea ma atrage, insa as incerca Portret in sepia. Sper ca nu e tot asa trista 🙂

    • roberts zice:

      pentru putin:) sper sa-ti placa. pentru inceput, cred ca „Casa spiritelor” sau „Portret in sepia” sunt recomandata. oricum, astept parerea ta dupa lectura!:)

  3. carmen zice:

    Hello,

    Si eu sunt de-a dreptul indragostita de stilul Isabelei Allende. Mi-au mai ramas doar 5 carti si termin de citit tot ceea ce a scris.
    Incerc sa le citesc in ordine cronologica. Au oarece legatura intre ele..
    Spor si celorlalti!

    C.

  4. roberts zice:

    multumesc de vizita si de comentariu! si eu sunt fun declarat al cartilor lui Allende. am citit tot ce se putea citi scris de ea dar in limba romana – mai are carti inca netraduse la noi. spor si tie in toate:)

  5. Alexia zice:

    Si eu tocmai am terminat cartea si imi place la ea ca nu ii mai poti lasa cartile din mana. Intr-adevar, Casa spiritelor a fost cea mai buna, mi s-a parut genial cum poate sa scrie atat de bine atat din punctul de vedere al unei femei cat si al unui barbat, asftel incat cititorul sa creada ca romanul e scris de o femeie sau respectiv de un barbat.
    Nu ai scris neaparat prea mult despre roman, oricum e altceva atunci cand il citesti tu. E buna ideea cu filmuletul, dar imi displace ca e in spaniola iberica si ii strica tot farmecul. De altfel, majoritatea cartilor ei le-am citit in spaniola si uneori mi se pare ca traducerile ii taie acel ceva-ul ei din limba ei nativa. Oricum, si chiar daca a incercat sa il copieze pe Marquez, a reusit sa se diferentieze de el si sa nu fie o copie.
    Si Hija de la fortuna mi-a placut mult.
    Spor la citit 🙂

    • Roberts zice:

      puteam sa scriu mult mail mult despre roman dar prefer sa nu spun foarte multe, vreau ca vizitatorii mei sa fie incitati de carte, s-o caute si s-o citeasca nu sa le dau eu mura-n gura:) eu sunt fascinata de Allende si nu cred ca-l copie pe Marquez, iar din romanele ei cel mai mult mi-a placut „Portret in sepia”! il recomand tuturor. te mai astept pe-aici, Alexia!:)

  6. Cristina zice:

    Buna, ma bucur ca iti place cum scrie Allende. Marturisesc ca si mie mi-a placut „Portret in sepia” cel mai mult. Acum citesc „Insula de sub mare” care este un cadou de la autoare. I-am scris pe net si dupa 2 saptamani am primit 2 carti prin posta. Cred ca i-ar placea sa-i scrii si tu…

    • Roberts zice:

      am vazut:) ma cam mananca palmele s-o cumpar, dar stau prost cu banii si am si destule carti in biblioteca care asteapta cumintzele…..oricum de pe 4 iulie sunt in c.o. si atunci ma hotarasc. tu o citesti?:)

      • Mira zice:

        Da, sigur o sa o citesc.
        Sunt exact in situatia ta: ma mananca palmele, dar am cumparat un teanc de carti de la Bookfest si pana nu le termin nu mai iau altele…o sa-si astepte randul…
        Vacanta frumoasa iti doresc! Ti-ai ales cartea de vacanta? 🙂

      • Roberts zice:

        ezit intre „In aerul rarefiat”- Jon Krakauer (care mi se pare cam trista pentru vacanta) si „Alias Grace” -Margaret Atwood. cred ca ultima e la mare cu mine:)

  7. Alexia zice:

    Exact, sunt si eu in aceeasi situatie, nu prea imi mai vine sa dau banii pe carti noi cand am atatea in asteptare. Ar trebui sa mai facem schimb de carti uneori 😀
    Pentru cartile ei insa mai mult am folosit varianta electronica, pentru ca le voiam in original si evident la noi nu vor ajunge niciodata 😦
    Dar bine ca mi-ati reamintit, ca de mult nu mai citisem ceva de-al ei si mi s-a facut dor, parca mai aveam ceva prin vreun fisier uitat, ma pun pe cautat, dar deja presupun ca o sa fie Portret in sepia, daca tot ati recomandat-o 🙂

    • Roberts zice:

      am „Portret in sepia” in format electronic daca o vrei:) asta e preferata mea din toate cartile Isabelei Allende, in fine, din cate am citit pana acum:) Alexia, ce-ai citit in ultimul timp si ti-a placut foarte mult?

  8. Alexia zice:

    Am gasit! (El hombre de plata, El plan infinito, El Reino Del Dragon De Oro, El sexo y yo, El Zorro, Eva Luna, Hija de la fortuna, La casa de los espíritus, La Ciudad de las bestias, Mi País Inventado, Paula, Retrato en sepia, Afrodita, Cuentos de Eva Luna, De amor y de sombra, El bosque de los pigmeos).
    Ultima a fost ”Insula de sub mare”, in romana, ca era prea noua sa existe pe undeva in varianta originala, si chiar mi-a placut foarte mult si parca apoi am citit ”Tara mea inventata”, care mi s-a parut foarte haioasa, desi e mai mult istorie, dar felul in care scrie cum a vazut si trait ea istoria e deosebit 🙂
    Ma apuc de Retrato si o sa zic dupa daca sunt pe aceeasi lungime de unda cu voi 🙂

    • Roberts zice:

      waw, chiar vreau sa revii dupa ce-o termini si sa vedem parerea ta:) multumesc de trecere si de cuvintele frumoase! se vede ca esti o persoana cu mult bun-simt si careia ii place lectura:)

      • Alexia zice:

        Cu mare placere, ma bucur sa pot impartasi pasiunea asta cu cineva.
        Am revenit mai repede pentru ca inca de la inceput am ramas surprinsa sa constat ca este de fapt un fel de continuare a unei alte carti. Nu neaparat continuare in sensul ca nu poti citi una fara cealalta, dar se regasesc foarte multe dintre personajele din ”Hija de la fortuna” si cum au continuat vietile lor dupa finalul cartii. N-ati avut niciodata senzatia la sfarsitul unei carti ca ati vrea sa stiti ce s-a intamplat dupa cu personajele? La cartea asta am simtit cel mai mult dorinta asta, asa ca deja pot spune ca o sa imi placa lectura ei 🙂

      • Roberts zice:

        sigur ca am avut aceasta dorinta sau sentimentul ca ne pare rau ca s-a terminat cartea (atat de mult mi-a placut). dincolo de asta, la mine dragostea pentru Isabel Allende si cartile ei a inceput repede si astept cu nerabdare fiecare carte de-a ei. abia astept s ajung la „Caietul Mayei”:)

  9. Adelaide zice:

    a51561f8A l’intérieur d’une nation, quand une majorité vote pour telle ou telle politique, la minorité accepte ce choix.Et les grèves en France, ça veut rien dire en fait. Les minorités d’un pays ou les minorités d’un continent, quelle dir?nƒÂ©fencefFraÃchement, vous parlez d’aveuglement mais tous vos arguments sont basés sur du vent. Pas une stat, pas une étude, rien qu’un crédo. Retournez aux grands messes nationalistes.34745

Lasă un răspuns

