“Valul pictat” – W. Somerset Maugham

Standard
Valul pictat
An aparitie: 2011
Autor: W. Somerset Maugham
Categoria: Literatura Universala
Colectie: TOP 10+
Editura: POLIROM
Format: 106×180
Nr. pagini: 228
Disponibilitate: libraria online Libris
Zadarnic ridicaţi voi vălul cel pictat
Pe care trăitorii îl botează viaţă”

Percy Bysshe Shelley,
Nu ridicati voi valul cel pictat……

Autorul, Somerset Maugham, a scris o carte despre aparente, despre cautarea dincolo de superficialitate si despre gasirea drumului propriu. Cel putin asa interpretez eu aceasta frumoasa poveste. Eroina romanului, Kitty, este o fata mai mult decat frumusica, dar ignoranta si obtuza. De frica sa nu ramana fara batrana, ea accepta cererea in casatorie a bacteriologului Walter Fane – un om serios, cu principii, bun profesionist si care se indragostise nebuneste de ea. Dar Kitty il va cunoaste in Ching Yan – China pe Charles Townsend, adjunct al secretarului colonial în provincia chineză si barbat insurat la randul lui, cu care va avea o relatie pasionala. Kitty isi imagineaza ca la un moment dat Charles isi va parasi sotia si se va casatori cu ea. Din nefericire, Walter va afla despre aventura ei si o lasa sa divorteze de el cu conditia ca Kitty sa se marite cu Charles. Dar Kitty va afla cu stupoare ca Charles nu intentioneaza sa-si paraseasca nevasta, ca nu o iubeste cu adevarat si ca trebuie sa place cu Walter in Mei Tan Fu, o localitate bantuita de holera. Biata Kitty….Ea suporta greu momentul adevarului iar calatoria alaturi de Walter in zona molimei nu este atat de neplacuta pe cat credea.
Kitty va cunoaste oameni pe care in alte conditii nu i-ar fi bagat in seama: agentul vamal Waddington care traieste o frumoasa poveste de dragoste cu o printesa manciuriana, Maica stareta si maicutele de la manastire care ingrijesc copiii orfani si, nu in ultimul rand, Kitty se va redescoperi pe sine. Ea se va angaja sa dea benevol o mana de ajutor maicutelor, se va autodispretui pentru superficialitatea ei si va suferi sincer cand Walter se îmbolnăveşte de holeră şi moare. Kitty se va intoarce acasa si va pleca cu tatal ei in Insulele Bahamas. Ea ii spune tatălui: “ …văd înaintea mea o bogăţie inepuizabilă, misterul şi ciudăţenia fiecărui lucru, compătimirea şi milostenia, Calea şi Drumeţul şi, poate, la capătul drumului, pe Dumnezeu.”

Povestea in sine este scrisa frumos, liniar si mi-a placut mult pentru modul in care sunt redate transformarile prin care trece eroina. Dintr-o fata snoaba, prostuta si superficiala ea devine o persoana care-si asuma greselile, care e hotarata sa nu le mai repete si care isi doreste sa traiasca frumos:

Stiu si eu, ma intreb daca intr-adevar conteaza ca lucrul spre care tintesti este o simpla iluzie. Vietile lor sunt frumoase in sine. Mie mi se pare ca singurul lucru care ne da posibilitatea sa privim fara dezgust aceasta lume in care traim este frumusetea pe care oamenii o creeaza cand si cand din haos. Tablourile pe care le picteaza, muzica pe care o compun, cartile pe care le scriu si vietile pe care le duc. Dintre toate acestea, cea mai bogata in frumusete este viata frumoasa. Aceasta este opera de arta desavarsita”.

11 thoughts on ““Valul pictat” – W. Somerset Maugham

  1. Cum spunea și Roxana pe blogul ei, în ultima vreme ai citit cărți de la Polirom cu nemiluita.
    Pe mine nu prea m-au atras cărțile lor, cu mici excepții – și alea noroc cu tine – așa că i-am cam evitat dar am inițiat un experiment de lectură (http://recenziibeletristica.blogspot.ro/2012/10/lecturi-experimentale.html) în care mai sunt încă șanse să citesc cărți de la Polirom; dar deja divaghez.

    Povestea ce ne-o aduci acum pare și ea destul de ok însă nu știu dacă pe mine unul m-ar atrage suficient.

    • Roxana are mare dreptate ca am citit multe carti de la Polirom dar fara sa constientizez acst lucru. dupa ce i-am citit postul, mi-am dat seama cat de mare dreptate are. oricum, mi-am evaluat lecturile si mi-am propus sa diversific, sper sa nu fiu deja intr-un fel de cerc vicios….pana una-alta vreau sa termin cartile cumintele care asteapta pe raft si apoi imi schimb si strategia:) daca nu te atrage “Valul pictat” poti vedea pelicula realizata dupa carte, sunt cateva deosebiri dar iti formezi o parere:)

  2. am citit cartea aceasta dupa ce am vazut filmul cu acelasi nume. scenariul s-a inspirat din acest roman, dar este destul de diferit, imprima o nuanta pozitiva, de impacare in final intre cei doi eroi, chiar inaintea de moartea lui Walter Fane. mare a fost surpriza mea cand am descoperit ca in carte nu a existat nici o nuanta de conciliere, dupa descoperirea adulterului. este mai credibil asa, avand in vedere ce mare a fost dragostea lui, si cat de mare dezamagirea cand a descoperit tradarea lui KItty. am apreciat filmul pentru ca am descoperit datorita lui cartile lui Somerset Maugham, editate tot de Polirom, cum ar fi “Luna si doi bani jumate” (inspirata de viata unui Gauguin). Somerset Maugham scrie fantastic de lucid, cu precizia unui bisturiu care separa caractere, ganduri, reactiile personajelor. este inutil sa-l laud, este deja un clasic englez, din moment ce se acorda un premiu de literatura care ii poarta numele.

    • Se acorda un premiu cu numele lui??? habar n-aveam….mi-a placut si cartea,mi-a placut si filmul. as da totusi un plus cartii pentru ca mi se pare mai credibila, exact cum spuneai si tu. sau suntem noi prea…realiste,prea dure??? nu cred, poate doar ancorate in realitate….n-am mai citit nimic de Somerset Maugham dar nu e timpul pierdut. acum tocmai am terminat “Intriga matrimoniala” si ma indrept spre “1Q84″. tu cum mai stai cu lecturile? cum te mai delectezi? multumesc pentru vizita si pentru comentariul pertinent.:)

      • acum citesc “Bobby & Jackie, o poveste de dragoste” de C. David Heyman, o carte despre familia Kennedy, o felie suculenta din istoria contemporana a Americii, cu nebunii ani ’60, de al carui spirit nu a fost straina nici aceasta ilustra si bogata familie de politicieni. Sau animale politice, cum le spune Heymann la un moment dat. n-am terminat-o inca. o savurez bucata cu bucata, fiind foarte densa in marturii culese de la o multime de contemporani ai lor. mai am neatinse insa doua carti de Aurora Liiceanu, in genul celei pe care a scris-o impreuna cu Alice Nastase, si pe care am comentat-o mai demult. iti recomand cu caldura orice de Somerset Maugham, nu te va dezamagi sub nici un aspect, sta bine la stil, la psihologia personajelor… iti va lasa o impresie de durata si ai ce comenta !
        te urmaresc cu mare si reala placere, in continuare! cu bine si cu drag!

  3. Mama mi-a laudat aceasta carte dar eu nu am apucat s-o citesc
    Desi S.M se apropie putin de stilul in care Dan Brown isi descrie personajele, intamplarile si…imi place!

    • Stiu ca-ti place Dan Brown! N-am uitat …:) nu stiu daca se apropie de stilul tau, dar ma simt mai bine stiind ca mamei tale i-a placut. dar poti vedea filmul, e cu Edward Norton daca nu ma lasa neuronii….

  4. I simply want to tell you that I am all new to blogs and honestly enjoyed you’re web page. Very likely I’m going to bookmark your blog . You certainly have awesome posts. Thanks a lot for sharing your webpage.

Lasă un răspuns

